Om dina bilar nu är känsliga för 5 gram så innebär det att du får vibrationer av stenar som fastnar i däcket också, det vet du va? om ett hjul väger 10kg, exakt hur stor skillnad tror du att 5 gram gör?
Vibrationen måste ju även göra en resa genom fälgen, till bromsskivan, till hjullagret, till spindeln, och genom hela rattstången in till styrväxeln för att du ska känna det i ratten.
Självklart så kollar man ju tills man hittar felet ifall kunden precis fått hjulen balanserade och känner obalans.
Jag tror du tar dig friheten att bara anta hur vi jobbar och att vi slarvar och ger fingret om kunden kritiserar arbetet PÅ VERKSTADEN och inte på Garaget.org.
ungefär 5% av gångerna är det fel på balansen, någon gammal rad vikter som tidigare suttit även på utsidan på fälgen när det samtidigt satt på insidan, på ekrarna och lite varstans, eller annat man missat.
resten är slag i fälg (oftast) eller orunda däck, finns alltid någon som då och då kommer in med glapp i styrväxeln eller skeva bromsskivor och dylikt.
Jag har iallafall under 5 år aldrig upplevt att någon känt av 5 gram som obalans överhuvudtaget,
varken när de kommit in för balansering av gamla hjul eller för att korrigera en ny balansering,
som minst har jag för mig det var 20/35. En svart Mercedes GLK var det iallafall.
Vore 5 gram ett så stort problem som du målar upp det till så skulle jag nog varit med om åtminstone en bil av flera tusen som kommit tillbaka när de märker att det vibrerar pågrund av att vi "slarvat" med våra 5 gram.
Att du orkar. Du får göra precis vad du vill, det är inte så att jag bryr mig.
Kunden har alltid rätt, men du är inte min kund. Just nu befinner vi oss på ett så kallat diskussionsforum,
och där berättar jag för dig precis hur larvig du är i nuläget.
Hur din bransch ser ut vet jag inte. Jag stör mig på att mataffärerna stänger vid exakta klockslaget,
på däckverkstaden jag varit på brukar vi inte höja ögonbrynen ifall någon kund ringer och ber oss stanna kvar en halvtimme för de fått punktering. Vi ställer upp, och får saker gjort, det är sällan någon är missnöjd.
Oerhört konstigt att du kan vara missnöjd med min service trots att jag troligtvis aldrig utfört något arbete på någon av dina bilar.
Det faktum att du inte räknar med slitaget som blir på kroppen när du gör din ekonomiska beräkning talar för att det inte är någon mening att ens börja argumentera med dig. Du tänker inte ens, bara bajsar ord.
IT-tekniker kanske lever hårt liv på sina ergonomiska stolar men vi har det snäppet värre,
att jobba ergonomiskt finns det inte tid till på en däckfirma, glöm det.
Minns speciellt en dag under säsong då en person saknades och jag fick ha en lyft för skifte själv en hel dag,
i slutet av dagen klarade jag inte av att stå upp, och var tvungen att ta skjuts hem för jag kunde inte köra bilen.
Utöver detta så går det åt muttermaskiner veckovis. Bara en sån sak, och tro inte att man köper det billigaste om man har ett jobb att utföra och en standard att hålla.
DET är vad du betalar för.
Och, vi tar precis lika mycket för att balansera, montera och skifta 155/80-13 som vi tar för Hummer,
Eller varför inte en offroadbil med beadlockfälgar, sitta och skruva ur alla skruvar innan man kan kränga av däcket. Det är bara du som klantat dig och köpt en bil med "enkla" hjul och får inte ut det mesta för dina pengar.
Hummer H2 är ingen höjdare att balansera hjulen på. Sist tog det en halvtimme bara för balanseringen.
De har 8 bultade hjul också. Och hjulen väger 30kg styck.
Och är det nu så jävla enkelt att hålla på med detta så undrar jag varför firmorna alltid har brist på folk,
det finns många som vill ha enkla jobb, men ingen verkar varken kunna tillräckligt mycket om att "kränga däck" eller palla med yrket. Så att helt sonika anställa flera kan verka som en enkel lösning men ingen finns att anställa, mysko.
De saker jag kommer på sådär på rak arm som någon tagen direkt "från gatan" inte skulle kunna hantera första dagen eller för den delen första månaden i jobbet:
40kg marklyft med helt fel teknik hela tiden med lätta lastbilar, hur man monterar 295/30-20 med TPMS-ventiler i fälgen, hur långt kunden kommer kunna köra innan däcket bör bytas, hur långt innan det är helt slut,
och om han bör byta redan nu, baserat på ett antal mil han säger sig köra om året,
vilka däck han ska ha om han inte vet själv (och inte bara storlek, det har vi i huvudet för de flesta vanligare bilarna, och det måste man ha i huvudet, tid finns inte att kolla i någon bok eller dator),
veta i huvudet vilka bilar man måste ha plankor till lyften för de har stänklappar i hårdplast, INNAN de kör in och har sönder dem, vilka bilar som man måste höja luftfjädringen på för att inte förstöra den, vilka bilar man kan skifta om fram/bak och vilka bilar man inte kan göra det på för då blir det fel på TPMS systemet, och så ska man även kunna nollställa däcktrycks-mätaren på alla olika bilsorter för det kan inte kunden själv,
balansering är en konst i sig, som du verkar förstå själv, och så är det det där med att kunna skifta fyra normala däck på en minut utan störningar eller misstag, konstant.
För att kunna skifta i den takten vi gör det har vi ett system, alltid samma riktning runt bilen.
Det får inte mixtras med för då blir det fel direkt, vi har erfarit det om och om igen.
Det går alldeles för fort för att ändra rutinen, man måste kunna göra det i sömnen.
Ingenstans har jag kallat just dina Landsail för skitdäck. Nankang har jag däremot uttryckt att det var ett skitdäck, det har jag själv haft flera uppsättningar av på mina bilar, och kommer köpa igen.
Kinadäck i allmänhet är skit, men allt har sitt användningsområde. Nankang köper jag för det är billigt och bilen ändå är okörbar enligt vanligt folk, det märks således inte av hur dåliga de är, går inte köra inspirerat ändå.
Landsail är helt okej för att vara ett kinadäck och har inget att komma med mot premiumdäcken,
som det brukar vara. Våra kunder har oftast premiumdäck, och det är inte för att vi prackar på dem det,
av någon anledning så är det vad de vill ha.
Team dynamics är vad jag har på min Jetta, fast innan de vart just TD, och hette 100+.
Deras fälgar duger iallafall till banracing, och ligger i samma prisklass som Ronal,
en av de ledande tillverkarna för OEM applikationer.
Jag skiter inte i prickarna, jag vet vad de betyder, för jag är ju outbildad däcknasare som inte förtjänar sina 1200kr i timmen (till företaget, jag själv håller inte med lokal osv), då vet man sånt.
Det låter precis som att du försöker lära mig något jag redan vet som sagt.
Du rekommenderar en invecklad balanseringsprocess för någon som hade problem med däcktryck,
och inte obalans. För övrigt så är han av den vettiga typen som är nöjd när balanseringen blir bra,
inte när det står OK på datorn vilket vi båda vet inte är en garanti för att det är vibrationsfritt
och även när det är vibrationsfritt så händer de att personen har samma biltyp som du,
vilken skakar om ratten när det sitter en sten i däcket
Till sist: Vem bryr sig om vad du kan för metoder för balansering som användes mestadels för 20 år sedan,
det har inte med ämnet att göra för det första, och du vill bara fjädra upp dig och klanka ner på min "slarvighet" genom att nämna allt du kan om ämnet balansering, that's right, jag är dig på spåren..
Frågan kvarstår, har du balanserat ett hjul själv någon enstaka gång eller hundra gånger?
Haha..