Budgetvinterdäck eller märkesdäck

dawwe ...has left the building...
3 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Back: Öh...Vad menar du? Att vinterväg i Malmö kontra vinterväg i Jukkasjärvi ser annorlunda ut är rätt givet, sen vilken väg som är sämst/halast kan man diskutera o ha (olika) åsikter om...Min Nankang har iaf funkat som de skall, hela vägen upp till Umeå (vinterkörning!).

Senast redigerat av dawwe (3 oktober 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
3milius
3 oktober 2015 · 296 Inlägg

Det går för det mesta att anpassa körningen till däcken om man är kunnig,
Dawwe är säkert kunnig inom detta, men jag rekommenderar inte skräp till någon som inte kör rally på högre nivå,
eller åtminstone har väldigt bra känsel för bilens egenskaper och är extremt duktig på att uppskatta sin egen förmåga.

Jag har nämnt det förut och jag kommer fortsätta göra det,
sämsta jag någonsin kört på var en uppsättning dubbfria GT Radial Champiro.
Exakt modell minns jag inte, de satt på bilen när jag köpte den, en framhjulsdriven bil.
Har aldrig varit så rädd att köra bil som då. De hade några år på nacken då, 2010, men var inte märkbart slitna.
Jag plockade av dem, kastade skiten och monterade 16 år gamla Michelin X-ice dubb, som natt och dag.

dawwe ...has left the building...
3 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Emilius: Jag har köpt en hel del "skräp däck"... Har inte upplevt något däck som alarmerande dåligt, men så kör jag inte som en F1-förare heller, och tänker på att däcken är inte "top notch" speciellt när det är blött och/eller halt ute... Däck (sommar/vinter) jag har/haft till brukisen: Meteor Sport (s), Goodride SV308 (s), Federal SS595 (s), AGI SoftSarek (v), Nankang SV1 (v). För tillfället så sitter det Landsail sommardäck på, inga bekymmer eller "konstigheter".
På mina "finbilar" (sommar samtliga) har jag Michelin Pilot Sport, Hankook K104, Hankook V12,Federal SS595, Falken FK452 samt tro det eller ej Champiro (bra mönster så de får hänga med ett tag), skall tilläggas att jag inte kört på FK452 då jag köpte de nya för att sätta på de nyrenoverade originalfälgarna, vilka inte går på bilen pga något större bromsar. Men jag kan inte tänka mig att FK452 skulle vara katastrof dåliga. När jag köper nya däck till dessa bilar köper jag "mellanklass" typ Falken eller Hankook, anledningen är att bilarna används inte mycket, dessutom märker jag som sagt ingen större skillnad mellan däcken, därmed inte sagt att skillnader inte finns, men inga skillnader som  motiverar mig personligen att betala dubbelt så mycket...Michelin däcken satt på bilen vid köp, inget jag skulle köpt.

Bra däck är givetvis bra att ha, men jag kör många mil/år, så det blir nya sommar däck vartannat år, o då jag inte är gjord av pengar så...För mig är det en jävla skillnad på tex Landsail 16" för 500 kr/st kontra Continental för 900 kr/st, jag lär ingalunda kunna köra Continental däcken i uppåt 12000 mil (sommardäcken brukar hålla upp till ca 6000 mil på bruksisen)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
3milius
3 oktober 2015 · 296 Inlägg

Kan vara stor skillnad på sommar och vinter också,
så det är mycket möjligt att dina Champiro sommardäck är bra, för dig.
Vinterdäcken var dock inte värda en spänn enligt mig..
Det krävs ju lite mer av tillverkaren att göra bra vinterdäck också, så är det ju.

De enda däcken du nämner som är något att hänga i granen sådär är Pilot sport, men ettorna har väl inte funnits på ett tag vad jag vet iallafall så dina lär ha varit gamla.

Hankook K104 har jag kört med och det satte jag bak (Med Michelin Pilot Exalto fram) på en gammal Volvo 740 när jag ville ha en utmaning i rondellerna vid regn trots att den var original. Halare däck får man leta efter.

Så, enligt mig i min högst personliga åsikt så anser jag det som normalt att du inte märker skillnad på dina däck.
Det är många faktorer som räknas in också, nya däck mot nya däck på samma bil vid samma tillfälle är det enda som utgör mätbar skillnad egentligen.

Alla får välja det de vill, om du tycker att de billigare däcken duger lika bra så var glad för det,
det sparar du mycket på. Jag kan bara rekommendera det jag anser vettigt.

Själv får jag lust att inte släppa gasen i kurvor ibland och då ska bilen sitta fast i vägen gärna,
det händer att jag gasar tills det släpper i blött för att påminna mig själv om exakt vart det släpper på däcken jag för tillfället åker på. Ja jag kör dåligt och farligt och allt vad det nu är, det har inte med tråden att göra,
så vi skippar den diskussionen.

Jag tror som nämnt tidigare att du är en förare med kontroll över bilen och vet var begränsningarna sitter,
det är något som hjälper när man åker på budgetdäck.

dawwe ...has left the building...
3 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Ja Pilot Sport sjunger på sista versen, iaf bak. Jag har kört med mina K104 i "monsunregn" sitter på en bil med 340 kusar, jag har absolut inte märkt att de skulle vara halare än något annat...Nu kanske jag är lite mer försiktig med gasen än vad du är, betänk att ingen av mina "finbilar" har under 300 kusar, så jag VET att det går att få däcken att släppa oavsett om vägen är torr eller inte, man behöver bara provocera olika lite/mycket/våldsamt. Men på min bruxis, som effekt mässigt (116 kusar) är likvärdig med din Jetta så spinner framdäcken endast om man gör en "burnis" vid vått väglag främst, men få de o släppa har jag inte testat, skall man lyckas o få bakvagnen o släppa lär man behöva "lura in den" så att säg, bilen lär kasa rakt fram långt innan baken släpper, gissar jag, iaf på torr asfalt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
3milius
3 oktober 2015 · 296 Inlägg

dawwe skrev:
Ja Pilot Sport sjunger på sista versen, iaf bak. Jag har kört med mina K104 i "monsunregn" sitter på en bil med 340 kusar, jag har absolut inte märkt att de skulle vara halare än något annat...Nu kanske jag är lite mer försiktig med gasen än vad du är, betänk att ingen av mina "finbilar" har under 300 kusar, så jag VET att det går att få däcken att släppa oavsett om vägen är torr eller inte, man behöver bara provocera olika lite/mycket/våldsamt. Men på min bruxis, som effekt mässigt (116 kusar) är likvärdig med din Jetta så spinner framdäcken endast om man gör en "burnis" vid vått väglag främst, men få de o släppa har jag inte testat, skall man lyckas o få bakvagnen o släppa lär man behöva "lura in den" så att säg, bilen lär kasa rakt fram långt innan baken släpper, gissar jag, iaf på torr asfalt.

Tror tillochmed det är stor skillnad på din Passat (vilket jag misstänker är bilen du menar) och min Jetta.
Även om prestandan bör se lika ut på papper så har nog Jettan tappat 71 av 74hk genom åren. wink

Men Sunny-skiten jag åker på nu på den släpper på blött med lite frikostlig körning även på 3hk Jettor lol

Muttley
3 oktober 2015 ·

Min erfarenhet av nankang är rätt stor.   Vettifan vad de heter bara.

Men kört de både som sommar och vinterdäck.

Sista bilen jag hade nankang på var  en bakhjuldriven cadillac cts - 04   funkade hur jäkla bra som helst. 

Däck jag har allra sämst efarenhet av någonsin dock till mc är Dunlop,   fy fan vilket smäck de var.

Backstream
3 oktober 2015 · 168 Inlägg

dawwe skrev:
Back: Öh...Vad menar du? Att vinterväg i Malmö kontra vinterväg i Jukkasjärvi ser annorlunda ut är rätt givet, sen vilken väg som är sämst/halast kan man diskutera o ha (olika) åsikter om...Min Nankang har iaf funkat som de skall, hela vägen upp till Umeå (vinterkörning!).

Visst är det skillnad på väg och väg, precis som det är skillnad på däck och däck. Vart jag bor behöver man vinterdäck 5-6 månader om året och då tycker jag inte att man ska snåla med säkerheten utan köra på ett så bra däck som möjilgt. Att du sen kanske kan köra med ett budgetdäck fast du har flera hundra hästar är väl bra för dig då. Jag har själv ägt bilar med riktigt bra effekt som var 4-hjulsdrivna och säg att du t.ex ville köra lite "inspirerat" då skulle inte ett lågbudget dubbfritt däck räcka till, och det visar ju skillnaden på kvalitéten.

Nybergrobin
3 oktober 2015 · 2 382 Inlägg

Kör själv med hakkapeliitta 8 och kommer aldrig att köpa något sämre iaf!  Tycker dessa är värd varenda krona då jag vet att jag alltid tar mig fram och har grepp smile Sedan finns såklart extrema exempel men dessa däck har aldrig svikit mig när det gäller blankis där andra står stilla!

dawwe ...has left the building...
3 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Back: Jo men glöm inte en sak. Det spelar ingen roll hur bra däck du har, är det halt så är det halt även med de "bättre däcken". Så kort sagt: Inte ens världens bästa däck kan rädda upp situationen om du kör för fort i relation till hur vägen ser ut. O det är det som är min poäng, folk som kör med dessa dyra märkesdäck verkar ibland tro "Jag har världens bästa vinterdäck, med de kan jag köra som om det vore sommar", vilket är helt fel. Att jag hittills inte varit i närheten av att åka av med mina Nankang kan ju inte enkom bero på att jag är en helt supergrym, övernaturligt bra bilförare eller hur:)? O då har jag kört i allt från full snöstorm på E4:an där tempo låg på typ 70 till rena isgator, o nej jag är ingen bromsklots utan håller trafikrytmen, men jag ligger inte i omkörningsfil i sådana förhållanden om jag absolut inte måste. Bland det värsta jag vet när det är så halt att vanliga bilar kör i typ 70 på E4:an är alla jäkla långtradare, bussar samt andra tunga fordon, ofta ligger i omkörningsfilen o blåser på i 90 km/h, många gånger med allt annat än vinterdäck, iaf när det gäller utländska långtradare...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Backstream
3 oktober 2015 · 168 Inlägg

dawwe skrev:
Back: Jo men glöm inte en sak. Det spelar ingen roll hur bra däck du har, är det halt så är det halt även med de "bättre däcken". Så kort sagt: Inte ens världens bästa däck kan rädda upp situationen om du kör för fort i relation till hur vägen ser ut. O det är det som är min poäng, folk som kör med dessa dyra märkesdäck verkar ibland tro "Jag har världens bästa vinterdäck, med de kan jag köra som om det vore sommar", vilket är helt fel. Att jag hittills inte varit i närheten av att åka av med mina Nankang kan ju inte enkom bero på att jag är en helt supergrym, övernaturligt bra bilförare eller hur:)? O då har jag kört i allt från full snöstorm på E4:an där tempo låg på typ 70 till rena isgator, o nej jag är ingen bromsklots utan håller trafikrytmen, men jag ligger inte i omkörningsfil i sådana förhållanden om jag absolut inte måste. Bland det värsta jag vet när det är så halt att vanliga bilar kör i typ 70 på E4:an är alla jäkla långtradare, bussar samt andra tunga fordon, ofta ligger i omkörningsfilen o blåser på i 90 km/h, många gånger med allt annat än vinterdäck, iaf när det gäller utländska långtradare...

Backstream och INTE Back... Jag förstår hur du tänker men det betyder inte att jag håller med till 100% Enda gången ett dubbfritt däck kan vara lika bra som ett dubbdäck är om det är mkt snö med ett stabilt underlag, alltså inte ren is. Alltså är det halt så är det ju självklart att t.ex. Hakka 8 är mkt bättre än ett budgetdäck (det betyder ju däremot inte att man ska köra som om det vore sommar om det är snorhalt ute) Det är nog t.o.m. så att ett dubbfritt budgetdäck är rent utav onödigt undermåligt med tanke på vad som erbjuds. Visst du får vad du betalar för och om du inte vill betala mkt för däck så hoppas jag du är nöjd med ditt val. Det bör även tillägas att jag håller med dig fullständigt att man inte ska köra snabbare än vad fästet tillåter men med ett riktigt bra däck så har du bättre fäste.

Senast redigerat av Backstream (3 oktober 2015)

dawwe ...has left the building...
3 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Det är inte alls säkert att ett "budget" däck är mycket sämre än ett märkesdäck. Det är ju inte "helt ovanligt" att de stora kända tillverkarna verkar skicka "specialpreppade" däck till tester, vilka kanske har annorlunda/bättre egenskaper i testmomenten...Jag har inte pratat om dubb kontra dubbfritt, utan mer märkes kontra "budget". Som sagt jag tycker INTE att märkesdäck är dubbelt så bra som budgetdäck, därav att jag köper budget till min bruxis o "mellanklass" till övriga. O det finns exempel på budget däck vilka slår stora kända märken. Mina sommardäck Landsail är just ett sådan däck, kom trea i Aftonbladets stora däcktest typ 2 år sedan, vem kunde tro att ett däck för typ 500 var bättre än flertalet märkesdäck. Anledningen till att jag köpte dessa däck var främst priset, o jag märker ingen markant skillnad mellan dessa o de övriga budget däcken jag haft tidigare...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
baltis
4 oktober 2015 · 1 948 Inlägg

KALL3 skrev:
Hej! Jag ska köpa vinterdäck till mina 17" fälgar.

Funderar på att köpa budget däck så som Nankang SV-1 Nordic compound.
Det lockar när ett Nankang däck kostar ca 750kr och ett Michelin kostar ca 1550kr. Alltså dubbelt så mycket. Är det då dubbelt så bra och säkert?

Jag har läst att vinterdäck som Nankang gjort innan inte varit speciellt bra jämfört med Nokian ,Michelin ,Goodyear mfl. Men jag hittar inget på just Nankang SV-1 Nordic compound som är gjort för nordiska klimatet. Dom däcken från Nankang som är testade innan har varit vanliga europa vinterdäck.

Min fråga är hur mycket det skiljer dom åt. Då vill jag gärna ha svar ifrån någon som har egna erfarenheter av budget däck och andra märkesdäck.

Sen har jag en till fråga angående däck dimensioner. Jag tror att det bästa vore för min lilla s40 som väger 1400kg att ha 205/45-17. Men har sett ett par begagnade däck med fälg som är 215/45-17. Dom är 20mm som blir skillanden på båda däcken. Gör det mycket med spårning och liknade på min bil eller är det inget jag behöver tänka på.

Med vänlig hälsning kalle lol

Dubbelt så bra? Ne du kommer inte stanna på 30 meter istället för 60...
Men är det värt pengarna? JA VERKLIGEN!
Dom som säger annat har aldrig riktigt provat på skillnaden.

Läs däcktester och skaffa dig en egen uppfattning, 90% av dom som köpt nankang och andra billiga vinterdäck kommer säga att dom funkar alldeles utmärkt osv, dom vill ju inte erkänna att dom e snåla och har gjort en jävligt kass affär.

dawwe ...has left the building...
4 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Baltis: Go du e...90% säger att Nankang är gott nog för att de "inte vet bättre". En dålig affär för en kan vara en bra affär för en annan. Vill man ha ett rimligt däck med rimliga egenskaper så är Nankang ett rimligt val. Jag rullar alla gånger hellre på helt nya Nankang än halvslitna märkesdito. Sen kan man oxå vända på steken, de som köpt märkesdäck vill ju inte erkänna att det är totalt blåsta på pengarna så de måste ju säga "fy fan vad dessa däck är grymma!". Det optimala vore blindtest, jag gissar på att 90% av garaget.org's användare skulle INTE kunna känna/märka skillnad på ett märkesdäck kontra ett rimligt budget däck säg Nankang...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
3milius
4 oktober 2015 · 296 Inlägg

Mina 16 år gamla Michelin var inte så dyra.
Visst var de inte gratis, men jag tror jag betalade några hundra för alla fyra.

Jag är inte en av de som skäms för att de betalat för mycket iallafall, ville bara poängtera det wink

Jag har köpt två helt nya däck totalt. Och jag har haft närmare 30 bilar nu.

dawwe ...has left the building...
4 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Haha...16 år gamla däck även om det är Michelin med BRA mönster så lär de vara ljusår sämre än det allra billigaste nya budget däcket:). Ett däck förvarat torrt, mörkt o svalt håller sig fräscht typ i 5 år. Ett däck som varit utsatt för UV-strålning i olika grad under 16-års tid lär vara helt "torrt"...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
3milius
4 oktober 2015 · 296 Inlägg

dawwe skrev:
Haha...16 år gamla däck även om det är Michelin med BRA mönster så lär de vara ljusår sämre än det allra billigaste nya budget däcket:). Ett däck förvarat torrt, mörkt o svalt håller sig fräscht typ i 5 år. Ett däck som varit utsatt för UV-strålning i olika grad under 16-års tid lär vara helt "torrt"...

Det var det inte. Det var det som var det roliga. Det ena gick att köra på, det andra rent utsagt livsfarligt.
Jag höll på att smälla nånstans runt 20-30km/h med GT Radial, då det inte gick att stanna vid rödljusen.

Nu minns jag inte, men jag har för mig Michelin-däcken var torra och torrspruckna ja.
Men med mönster kvar och alla dubb. Osäkert hur mycket de använts under dessa 16 år,
det minns jag inte. Det var några år sen och mitt minne sviker, vet inte vart jag fick tag på dem,
men de var begagnade iallafall.

dawwe ...has left the building...
4 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Jag är säker på att ditt minne sviker dig, för du jämför väl inte med nya Champiro vinterdäck antar jag... Champiro kan mycket väl ha varit sommardäck då typ alla deras personbilsdäck heter nåt med Champiro, o kanske inte ens färska sådana...Jag har själv kört med sommarpuckar på ren isgata pga att jag inte hade nåt val, o det var precis som du skrev: Livsfarligt. I princip noll bromsverkan trots att hastigheten var ca 10-15 km/h...Men, det gick bra...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
3milius
4 oktober 2015 · 296 Inlägg

Kan tillägga att jag även hade sådär asgamla Michelin som satt på min Volvo 340DL när jag köpte den,
Inte från när bilen var ny men inte långt ifrån heller. Ännu äldre modell än de ovan nämnda.
De var torrspruckna, till den grad att det läckte ordentligt ur sidväggarna.
Gamla mönstret från 80-början på 90-tal om jag inte minns fel.

Hittade en bild! Men det tog en stunds sökning.

http://img.tradera.net/images/001/21522 … 368e50.jpg

Sådana var det på 340'n, och kanske även på Saaben, minns ej.

Nu är Volvo 340DL inget fartmonster, och jag bromsade för sent en gång och det höll på att skita sig,
lite hala var de allt, men jag lyckades göra undanmanöver och undkomma olyckan, det är ju alltid något.
I övrigt tyckte jag de fungerade över förväntan iallafall. Klart godkänt.

3milius
4 oktober 2015 · 296 Inlägg

dawwe skrev:
Jag är säker på att ditt minne sviker dig, för du jämför väl inte med nya Champiro vinterdäck antar jag... Champiro kan mycket väl ha varit sommardäck då typ alla deras personbilsdäck heter nåt med Champiro, o kanske inte ens färska sådana...Jag har själv kört med sommarpuckar på ren isgata pga att jag inte hade nåt val, o det var precis som du skrev: Livsfarligt. I princip noll bromsverkan trots att hastigheten var ca 10-15 km/h...Men, det gick bra...

Hur menar du? Nej Champiro var inte nya, men de var i bra skick,
och jag vet att de inte var märkbart sämre än nya mönstermässigt. Det var en firmabil innan jag hade den,
alltid nya fräscha däck, men kanske lite snålat när det gäller märket.. litegrann..
Dubbfria vinterdäck var det, som nämnt tidigare.

Där mitt minne sviker mig var ifall Michelindäcken fortfarande höll luft eller var torrspruckna,
och i vilken grad. Nya var de inte iallafall. De var från 1994.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang