BMW 540IA Touring 2001

Ett långtidprojekt där jag fixar och trixar med bilen efter egen smak och behov. Bilen hade vid köpet havererad automatlåda, trasig nivåreglering och var obesiktad. Detta ska fixas och sedan gå lite mot en egen variant av stance.
  • 40 Följare
  • 16 378 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 april 2016
AD_ Biltokig ingenjör
11 oktober 2015 · 1 159 Inlägg

PHrnfeldt skrev:
Farsan hade en E39 523 för ett antal år sedan. Det var en -00 har jag för mej, den hade problem med ABS styrenheten, det började med att han fick byta givare lite nu och då, tillslut så hjälpte inte det och då visade det sej att ABS styrenheten var defekt. Den byttes och efter det försvann problemet helt. Dock var det inte gratis, för enl de som gjorde arbetet (lokal BMW åf) så skulle de ha 3000 kr för att gifta in den nya styrenheten plus att själva enheten gick på 7500 kr ny.

Okej, tack för tipset! Jag har för mig att det är mestadels -99 och -00 som har det problemet. Hade hoppats på att slippa byta ut styrenheten iom att min är en -01. Det får bli att undersöka lite djupare i det där.
Jag köpte mig faktiskt ett INPA-interface med programvara. Så med lite instruktioner/kunskap kan jag gifta in en sådan enhet själv smile Redan sparat in åtskilliga hundralappar på det inköpet smile Ska dessutom funka till istort sett alla BMW (Förutom möjligen de allra senaste).

Senast redigerat av AD_ (11 oktober 2015)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Fredrik_Rangert Egenföretagare
11 oktober 2015 · 999 Inlägg

Finns ett företag som heter innosund som reparerar dessa boxar

AD_ Biltokig ingenjör
11 oktober 2015 · 1 159 Inlägg

FredrikRangert skrev:
Finns ett företag som heter innosund som reparerar dessa boxar

Tack för tipset!
2800:- var rätt mycket lindrigare än att köpa en ny smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
AD_ Biltokig ingenjör
27 oktober 2015 · 1 159 Inlägg

Har nu istort sett bestämt mig för att göra ett försök hos besiktningen innan låda plockas ned.

Då bilen stått en längre tid tänkte jag att det är vettigt att kolla bromsarna lite.

En hel del ytrost på skivorna sen den stått, tror att det försvinner efter ett par hårdare inbromsningar. Beläggen verkar ta jämt och fint över hela skivan på båda sidorna. Verkar dock vara något skeva och slitna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-807f6d1dc5b433e274ccfc31082ca4f0.jpg

Beläggen börjar bli slitna. Men oken och glidpinnarna var i riktigt fint skick, så det var positivt! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-4ef70f65e9dd55803b2b57ab7f9bde08.jpg

Det kliade verkligen i fingrarna att lägga på lite färg, men fick avstå denna gång. Men det kommer troligtvis beroende på utgången hos besiktningen smile

ABS-lampan verkar ha slocknat nu (peppar, peppar...)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Limpantheone
27 oktober 2015 · 35 Inlägg

Roligt med ett 540 projekt, det ska följas! Åker själv en 540 touring fast en 97a.  Kör hårt smile

Senast redigerat av Limpantheone (27 oktober 2015)

Volvo 142 "Ettförtitvåan" (1972)
Volvo 242 (1980)
AD_ Biltokig ingenjör
28 oktober 2015 · 1 159 Inlägg

Limpantheone skrev:
Roligt med ett 540 projekt, det ska följas! Åker själv en 540 touring fast en 97a.  Kör hårt smile

Trevligt! smile E39:an är riktigt trevlig, även om jag inte hunnit köra min speciellt mycket lol

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
AD_ Biltokig ingenjör
28 oktober 2015 · 1 159 Inlägg

Var iväg och besiktade den idag.
Det slutade med hela 18 poäng, men ändå bättre än väntat på något vis lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-db55b3fd21ce2d6ca358c44b2895a30b.jpg

Som jag ser på det:
- Justering av ljuset är rätt enkelt.

- Handbromsen är troligen nya backar som behövs.

- Avgasvärdena är jag lite osäker på, men jag har en felkod på en vevaxelgivare. Vet inte om det spelar något större roll. Får bli en grundlig service och byta stift. Jag har en flong ny lambda-sensor liggandes dessutom smile
Den är dessutom inte riktigt så pigg som jag tycker den borde vara.

- Naturligtvis började ABS- och antisladdlampan lysa precis när jag åkte iväg. Det som var lite knepigt att när alla lampor var släckta och jag bromsade typ skorrar (typ ABS-känsla) det i pedalen med jämna mellanrum. Det följer också farten. Sedan när det började indikera fel slutade skorret och pedalen var som en vanlig bil. Dock märks det att skivorna är skeva.
Så det är väl konstaterat att något är galet med ABS-enheten.

- Det sitter som sagt coilovers fram på den. Det gillades inte! De fjädrar nämligen ingenting alls, bara däcken som "fjädrar" när man gungar på bilen! lol När man kör så smäller det i hela bilen vid minsta gupp eller ojämnhet.

- Till sist märkte jag att servon tar väldigt ojämn. Ibland fullt ös och ibland är den sjukt tungstyrd.

Några lite dyrare grejer är det ju, men det är nog värt att försöka rädda den ändå! smile

Senast redigerat av AD_ (28 oktober 2015)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
jetta16v
28 oktober 2015 · 1 534 Inlägg

Vad har du gjort med coilsen så att de inte fjädrar alls?
De fjädrar väl även om det är bottsänkt?

Senast redigerat av jetta16v (28 oktober 2015)

AD_ Biltokig ingenjör
28 oktober 2015 · 1 159 Inlägg

jetta16v skrev:
Vad har du gjort med coilsen så att de inte fjädrar alls?
De fjädrar väl även om det är bottsänkt?

Jag inte gjort någonting faktiskt! De satt på bilen när jag köpte den.
Den har en gång i tiden varit snorlåg men höjd för att kunna köras på lyft. Vad jag kunde se när jag grejade med bromsarna är dom väldigt uppskruvade, Tror inte det fanns så mycket gäng kvar "uppåt".
Fått veta i efterhand att de coils som sitter på nu har suttit på en 530 tididgare och sedan använts på 540in i ca 2 år. Nu har jag ingen riktigt koll på coils, men tänker att 540in är bra mycket tyngre i fram och så fjäderkonstanter osv inte stämmer?

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
AD_ Biltokig ingenjör
14 november 2015 · 1 159 Inlägg

Haft mycket annat att gör så det går rätt långsamt, men målet nu är att försöka få ner lådan innan jul! smile

Hämtade häromdagen en uppsättning M-sport framdämpare och fjädrar från en 540 touring till ett MYCKET förmånligt pris. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-0b2736036e4e1e7679848462db7c1837.jpg

Jobbar även på att hitta en bättre begagnad sekundär bränslepump samt en servopump.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
AD_ Biltokig ingenjör
1 december 2015 · 1 159 Inlägg

Fick en liten teaserbild från min gode vän BOLIN_ igår kväll efter att han hämtat lite godis åt mig wink Ibland ska man ha lite flax + kyla och hitta de fina fynden big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-5b9e99fe8684a3b4b5b59f0a20092d08.jpg
Den behöver lite kärlek i form av spricklagning och lack, men det känns inte som något större hinder wink

Senast redigerat av AD_ (1 december 2015)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
4 december 2015 · 1 899 Inlägg

Blir kul att se resultatet smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
AD_ Biltokig ingenjör
5 december 2015 · 1 159 Inlägg

PHrnfeldt skrev:
Blir kul att se resultatet smile

Har en vision om hur den ska se ut i slutändan och då ser den riktigt elak ut wink men som alltid är jag tidsoptimist och hoppas på att hinna mer än jag gör roll

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
AD_ Biltokig ingenjör
21 februari 2016 · 1 159 Inlägg

Nu så! Efter lite drygt 6 månader har jag äntligen fått tummen ur att börja ta tag i det största bekymret hos denna bil. Nämligen lådan.

Passade på att byta kamaxelgivaren på bank 1, som jag fått felkod på, innan jag började riva ner lådan.. Gick snabbt och smidigt, felkoden borta. Får dock en felkod på kamaxelstyrningen, ska gräva djupare i det lite senare.

gamla (eftermarknadsgivare) vs bättre beggad BMW originalgivare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-cc7168d6562f3f0f18b4e8ab1fbcb96c.jpg

Hissade upp bilen i fredags och sprayade 5-56 på istort sett alla skruvar och muttrar jag kunde hitta.

Up in the air!
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-5ce0df073b51c09f026fa988df471994.jpg

Bultarna till avgassystemet var riktigt sönderrostade. Fick inget grepp överhuvudtaget. Tigersågen åkte fram och avgassystemet var nere på 10 minuter cool

Grova grejer, tillverkat i ett stycke ända från grenrören.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-9b6d37c58c16e5039b50104c853bd9e3.jpg

Lådan är äntligen nere! ca 4,5h effektiv skruvtid. Imponerad över att det gick såpass smidigt förutom ett smärre missöde med ett par skruvar till sprängkåpan. Någon ingenjör tyckte det var jättelämpligt att sätta mutter på baksidan istället för att gänga i godset.

100kg ZF 5HP24
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-4bfe299f0d579402c079f37637cdfac1.jpg

Tycker dock att det är lite märkligt att det sitter en ZF 5HP24 i den eftersom den är specad till ett max vrid av 420Nm. Motorn M62B44TUB (Vanos) ska leverera 440Nm.
Det verkar ha suttit två olika lådor i E39 540. ZF 5HP24 och 5HP30. Den senare är specad till ett max vrid. av 560Nm.
Ska slå en pling till BMW imorgon och se vad dom säger.

Det var allt för idag. Inte mycket att ta bilder på.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
AD_ Biltokig ingenjör
24 februari 2016 · 1 159 Inlägg

Var och lämnade iväg lådan för isärplockning idag! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-8ebaedd64a5216a8fa4f4f30ef71e961.jpg

Ska delvis vara med och skruva både när den ska isär och ihop. Tekniknörden inom mig är riktigt nyfiken på hur det fungerar och ser ut inuti wink Ska försöka ta lite bilder under tiden.

EDIT: Slog en pling till BMW. De kunde inte svara på varför det var specat så, men enligt chassinr så är det den lådan som ska sitta i min bil.

Senast redigerat av AD_ (24 februari 2016)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
psychiC
24 februari 2016 · 48 Inlägg

Fint projekt, följer!
Jag har M-Sport fälgar till salu som skulle sitta perfekt på din kärra, kolla min sida så kan vi diskutera pris sen ;-)

AD_ Biltokig ingenjör
24 februari 2016 · 1 159 Inlägg

psychiC skrev:
Fint projekt, följer!
Jag har M-Sport fälgar till salu som skulle sitta perfekt på din kärra, kolla min sida så kan vi diskutera pris sen ;-)

Tack, kul att höra! smile
Får gå in och kolla wink

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
AD_ Biltokig ingenjör
1 mars 2016 · 1 159 Inlägg

Fick ett samtal idag om att lådan redan var isärplockad big_smile Hade egentligen tänkt att vara med, men jag var bortrest i helgen. Så han passade på att plocka ner den för att beställa hem delar smile

Orsaken till att backväxeln slirade var att lamellerna hade slitits ut och då gjort att tryckkolven gått för långt. Det i sin tur gjorde att tätningsläppen skavts sönder mot ett spår.

Var bara och hämtade "blocket" så kunde inte ta några bilder på lameller eller det övriga innanmätet tongue Ska se om jag kan ta några när jag ska hämta sprängkåpan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-ac9ef7276cd9a1fe3f38e18b1d5e04a6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-29a805df069479cf3984c9deaa740579.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-a97c508d977d044fb7137866dbdba367.jpg

Så till helgen blir det att göra rent allting och måla upp tråget.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
AD_ Biltokig ingenjör
5 mars 2016 · 1 159 Inlägg

Fick även sprängkåpan och pumphuset till oljepumpen idag smile Passade bra eftersom jag inte hade hunnit göra rent "blocket". Skulle iväg och tvätta bilen så passade på att ta med grejerna till tvätthallen:)

15 år av smuts och oljestänk som klamrat sig fast.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-4808849fcf72d163b000ce0c0ab31bd9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-8e16434fb018b4de80f4f93e43bb7194.jpg

Tillbaka hemma var det bara att blåsa bort allt vatten med tryckluft och börja maskera smile
För som vanligt kan jag inte låta bli att måla upp sakerna när det ändå är nere wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-467bc996ec916d1050fe0fd2254f3a93.jpg

Före:
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-6cc5358a84cec02c12c9aaeb241df5f9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-129da795fd379f1e6d1dd7d489cb9348.jpg

Efter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-eb51da596a67c7c096de2c7d0b883fdd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-1673b7df3eecc04af532e2544fb7ddea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-e3cc09951628fa2d5dc33f1a95327a6d.jpg

Blev riktigt tjusigt wink

Oljetråget får sig lite färg imorgon smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
AD_ Biltokig ingenjör
7 mars 2016 · 1 159 Inlägg

Nu har även oljetråget fått sig en skvätt färg smile

Före.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-4f9ece3520bd5333b4494feefa736a46.jpg

Snabbt och effektivt med stålborste på vinkelslipen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-a7bb2f310da7dac2456d3a5186394955.jpg

Första lagret hammarlack. Ska lägga ett lager till.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-eff96de696c1d29917f49b19df44abca.jpg

Ska här näst plocka isär bakbromsarna och inspektera hur handbromsdetaljerna mår.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang