Triumphgrön STi och blå WRX; refinement of two blobeyes (Subaru Impreza)

Två stycken Subaru Impreza "blobeye" som båda förfinas och förbättras! Det uppgraderas, adderas och raderas. Triumphgröna STi'n är min sommarbil och blåa WRX'en min vinterbil.

tendency

  • 102 Följare
  • 92 934 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 januari
445 Inlägg
Skrivet 3 oktober 2015 · Inlägg av trådskaparen #1

Vad är bättre än en blobeye? TVÅ BLOBEYES! big_smile Jag kombinerar mina båda Subaru Impreza "blobeye" i en projekttråd eftersom dom båda ska förfinas och det kommer att flyttas lite delar dom sinsemellan. Fokus kommer dock att ligga på STi'n.

Projektbilar
Sommarbil: Subaru Impreza WRX STi 2003 (triumphgrön)
Vinter/bruksbil: Subaru Impreza WRX 2005 kombi (blå)

https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31987/31987-03ab05808847841bf353a7a26dfd6d6f_large.jpg

Lite bakgrundsinformation
Redan 2004 köpte jag min första Subaru Impreza. Först en GT 1999 kombi, därefter en GT 1999 sedan och sedermera en WRX Type R STi version 5 1999 (tvådörrars coupé). Efter dessa bilar var jag vilsen ett par år (skämtosido) och körde Bmw, bl.a en M3 E46 SMGII 2002. Förra hösten, 2014, tog jag mitt förnuft till fånga och skaffade mig en triumphgrön WRX STi 2003 och var åter i Subaruträsket. Denna bil har ej körts vintertid tidigare och det kommer jag heller inte att göra! Men suget efter att köra 4WD på vintern blev för stort - så alldeles nyligen köpte jag mig en ny bruksbil, en WRX 2005 kombi. Och nu känner jag mig mer hemma än någonsin - med TVÅ blobeyes! Men även det som redan är bra kan göras ännu bättre:

Info och planer för triumphgrön STi
Mycket är gjort med bilen, som ni ser! Allra tydligast är den ovanliga färgen - triumphgrön med specialblandad grafitgrå på taket. Det första jag kände att jag ville göra var - mer kolfiber! Och göra utseendet mer cleant. En del av mina planer med bilen är redan verkställda och jag kommer att posta bilder på vad som hittills har gjorts. Och det återstår saker att göra! Bl.a inför sommar 2016 ska det köpas nya fälgar och däck som ska fylla ut hjulhusen bättre. Bilen ska sänkas ytterligare en bit, fem stycken Perrin wing stiffies ska monteras, ett nytt fjäderbensstag i kolfiber ska på, silikonslangar i motorutrymmet ska bytas ut, tre stycken DEFI-mätare ska installeras, vissa delar ska lackas bl.a.

Info och planer för blå WRX kombi
Bilen är i stort sett original än så länge. Det ska uppdateras en del, men det är en vinter/bruksbil och ska kunna användas som det också. Har hunnit peta med lite grejer redan, bilder kommer även på detta. Originalhjulen är för små och bilen är för hög, det ska det bli ändring på! Antagligen kommer 19" OZ Ultraleggera från STi'n att hamna på denna, samt en sänkning av något slag. Fjäderbensstag från STi'n, större avgassystem, rostskyddsbehandling och isdäck till kommande vinter bl.a.

Syfte med projekttråden
Detta är ingen projekttråd där bilarna rivs ner i bitar för att sedan byggas upp igen, utan vad som redan är bra ska göras ännu bättre. Saker ska uppgraderas, adderas och raderas. Och jag kände att det skulle vara kul att dokumentera detta med bilder och hoppas att det kan vara till nöje även för andra. smile Lägg in en prenumeration, lämna gärna en kommentar, feedback, input, tips, förslag, hjälp, whatever.

Andra medier
Det går även att följa mig och mina bilar på instagram: tendency82

Senast redigerat av tendency (10 juli 2016)

445 Inlägg
Skrivet 3 oktober 2015 · Inlägg av trådskaparen #2

Snabbåterblick av utvecklingen av min STi.

Den började sitt liv på de svenska vägarna som vilken original och silverfärgad STi som helst. Snart åkte stänklappar på och fina OZ Ultraleggerafälgar. Bilderna från 2006.
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31987/31987-02aaf56477135fcc01e2996e47beef27.jpg


Dåvarande ägare, STIman, lät lackera bilen i triumphgrön med specialblandad grafitgrå på bagagelucka, tak och motorhuv. Det adderades bl.a större avgassystem, vitlackerade 19" hjul, annan front. Året var 2007. Bilen syntes i tidningen Gatbilar.se samma år. Finns det någon som har det numret av tidningen? Jag är intresserad av den! Kul att ha. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31987/31987-53e71cd2751f91bb679d2cf54455a27d.jpg


Under årens lopp har bilen förändrats, haft en annan front på och olika färger på fälgarna, baklucka och motorhuv har ersatts med kolfiber dito bl.a.
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31987/31987-7322d6504ac989684cb02ebdbf725a64.jpg


När jag skaffade bilen hösten 2014 såg den ut såhär, med original STi-front. Hann inte köra mycket med bilen innan avställningen, ett fåtal mil och en storservice senare stog bilen i garaget. Gissa om man gick och längtade efter våren! Under vintern roade jag mig med att beställa hem lite prylar till bilen och fundera över vad jag ville göra med den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31987/31987-15fa2fea72a37ce6059989319b3fb4c5.jpg


Bilen har ju en så utstickande lack att det såg lite rörigt med diverse dekaler och färger, speciellt under huven var det en enda röra! Vill göra bilen mer clean och hålla mig till så få färger som möjligt; kolfiber, grått och svart i den mån det går.
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31987/31987-3160bf71d22c0be367ffce3c2a9a1112.jpg


Våren 2015 var kommen och jag äntligen fick ta ut bilen igen! Det första jag gjorde var att byta sidoblinkers från original vita till röktonade, tyckte det passade bättre med allt annat grått och kolfiber, dessutom är insatserna i strålkastarna svartlackerade. Sidokjolarna är Chargespeed Type 1 och bygger neråt mer än original, vilket gjorde att fronten såg för hög ut. Jag visste dock det perfekta recepten för att råda bot på detta!
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31987/31987-24c5e1ec2124dfa12fce32d260ee52c1.jpg


Självklart var det en V-Limited frontläpp i kolfiber som behövdes för att komplettera fronten! big_smile Linjerar fint med sidokjolarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31987/31987-30c94271d56d87be87979c59ed079f35.jpg

Senast redigerat av tendency (18 november 2015)

Koopfan · 73 Inlägg
Skrivet 4 oktober 2015 #3

Vad kommer hända under huven då? Du lär ju coata insuget matt mörkgrått eller så smile

-Audi Q5 3,0TID Quattro S-tronic Offroad ed. -11 "Fastcar"
-Citroen C3 HDI Nordic Edition -13
445 Inlägg
Skrivet 4 oktober 2015 · Inlägg av trådskaparen #4

koopfan skrev:
Vad kommer hända under huven då? Du lär ju coata insuget matt mörkgrått eller så smile

Blir att snygga till och skapa ett bättre helthetsintryck, få bort alla olika färger. Insuget är det som kan få vara kvar i sin nuvarande färg. cool Klassiskt med det STi-röda! Men visst skulle jag kunna tänka mig det i svart eller grått. Prio är att få bort det gröna och blåa, samt dekaler och klistermärken. Och så blir det lite kolfiber också. smile

Dom gula detaljerna skulle jag också vilja få bort. Men vet inte hur bra det skulle funka att spraymåla dom svarta? Kanske skulle göra ett försök.

Senast redigerat av tendency (4 oktober 2015)

445 Inlägg
Skrivet 5 oktober 2015 · Inlägg av trådskaparen #5

Småpillande med STi. Mer cleant utseende, som sagt...

Var inget stort fan av den svarta streamern med Subarutext i framrutan, så den fick åka.
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31987/31987-12a8847179a192cc146f199945b5fff7.jpg

Även STi-dekaler på stänkskydden och "Varning! Lekande barn." på regskyltshållaren fick säga adjö.
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31987/31987-1272160eecfc6e74a017e5fef77005d2.jpg

Under huven byttes oljepåfyllningslocket mot ett svart med STi-logga. Man måste ju börja nånstans... lol tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31987/31987-245a96b65ee3f78cb3a722dfe6a7cfe6.jpg

Senast redigerat av tendency (12 oktober 2015)

445 Inlägg
Skrivet 5 oktober 2015 · Inlägg av trådskaparen #6

STi'n har en HKS SSQV3 öppen dumpventil monterad och jag gillar inte det karaktäristiska visslande ljudet som oftast kännetecknar den, så jag plockade ur insatsen för att få ett mer pysande ljud än visslande. Blev en stor skillnad! Nöjd. smile

Har inget eget bra videoklipp på hur skillnaden blev, men hittade en video på YouTube:
hks super sqv (sequential blow off valve) sound

https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31987/31987-6b38868f9e5898b9ce0c9a2f463ed592.jpg

Senast redigerat av tendency (12 oktober 2015)

507 Inlägg
Skrivet 5 oktober 2015 #7

Riktigt skön stil på bygget smile  Borde skaffa en frontmonterad ic för att fylla upp fronten lite!

Ms Racing
445 Inlägg
Skrivet 5 oktober 2015 · Inlägg av trådskaparen #8

SuperGnaget skrev:
Riktigt skön stil på bygget smile  Borde skaffa en frontmonterad ic för att fylla upp fronten lite!

Kul att höra! smile Det skulle absolut se trevligt ut, en svartlackerad sådan! Men det är inte nödvändigt då jag har en toppmonterad från Autobahn88 som är 50% större än original, så den räcker gott och väl till min effekt.

507 Inlägg
Skrivet 5 oktober 2015 #9

Jaa den duger ju smile Men frontmonterad är alltid kallare och det blir autmatiskt mer effekt då man ungefärligt kan räkna 1-2 procent mer hk/10 grad sänkt insugstemp.

Senast redigerat av SuperGnaget (5 oktober 2015)

Ms Racing
Koopfan · 73 Inlägg
Skrivet 5 oktober 2015 #10

Plastidip på spray håller bättre än vanlig spray iaf på såna saker skulle jag tro.




tendency skrev:

koopfan skrev:
Vad kommer hända under huven då? Du lär ju coata insuget matt mörkgrått eller så smile

Blir att snygga till och skapa ett bättre helthetsintryck, få bort alla olika färger. Insuget är det som kan få vara kvar i sin nuvarande färg. cool Klassiskt med det STi-röda! Men visst skulle jag kunna tänka mig det i svart eller grått. Prio är att få bort det gröna och blåa, samt dekaler och klistermärken. Och så blir det lite kolfiber också. smile

Dom gula detaljerna skulle jag också vilja få bort. Men vet inte hur bra det skulle funka att spraymåla dom svarta? Kanske skulle göra ett försök.

-Audi Q5 3,0TID Quattro S-tronic Offroad ed. -11 "Fastcar"
-Citroen C3 HDI Nordic Edition -13
445 Inlägg
Skrivet 5 oktober 2015 · Inlägg av trådskaparen #11

SuperGnaget skrev:
Jaa den duger ju smile Men frontmonterad är alltid kallare och det blir autmatiskt mer effekt då man ungefärligt kan räkna 1-2 procent mer hk/10 grad sänkt insugstemp.

Javisst. Om jag skulle önska att kräma ur lite extra i framtiden, så. I dagsläget räcker det för mig. Och det blir inget knorr hos Bilprovningen (vilket det säkert sällan är med FMIC iofs) eller Polisen.. Så länge effekten räcker till, så tycker jag om när det ser hyfsat original ut. smile

445 Inlägg
Skrivet 5 oktober 2015 · Inlägg av trådskaparen #12

koopfan skrev:
Plastidip på spray håller bättre än vanlig spray iaf på såna saker skulle jag tro.

Ska ta och testa det! smile Går ju att pilla bort i värsta fall dessutom.

4 417 Inlägg
Skrivet 5 oktober 2015 #13

tendency skrev:
Har en HKS SSQV3 öppen dumpventil i bilen och jag gillar inte det karaktäristiska visslande ljudet som oftast kännetecknar den, så jag plockade ur insatsen för att få ett mer pysande ljud än visslande. Blev en stor skillnad! Nöjd. smile

finns olika insatser till dom för att få olika ljud, ska ha några liggandes som jag fick med när jag köpte min.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
445 Inlägg
Skrivet 5 oktober 2015 · Inlägg av trådskaparen #14

Christian S skrev:

tendency skrev:
Har en HKS SSQV3 öppen dumpventil i bilen och jag gillar inte det karaktäristiska visslande ljudet som oftast kännetecknar den, så jag plockade ur insatsen för att få ett mer pysande ljud än visslande. Blev en stor skillnad! Nöjd. smile

finns olika insatser till dom för att få olika ljud, ska ha några liggandes som jag fick med när jag köpte min.

Yes. Jag hade den "treekrade" monterad, enligt bild, och gillade inte det visslande ljudet som blev med den. Blev bättre när jag körde helt utan, fick ett mer pysande ljud (likt ljudet från Forge öppna). BRAAAP-PSSSHHH-BRAAAP-PSSSHHH. lol

Senast redigerat av tendency (7 oktober 2015)

445 Inlägg
Skrivet 5 oktober 2015 · Inlägg av trådskaparen #15

Klart STi'n  ska ha en matchande nyckelring i kolfiber. wink Present jag fick av tjejen förut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31987/31987-1256ef70d85345fd517d8c4aecd6b979.jpg

Senast redigerat av tendency (12 oktober 2015)

445 Inlägg
Skrivet 5 oktober 2015 · Inlägg av trådskaparen #16

Vore väl en lögn att påstå att jag är en putsnisse. Men plötsligt händer det, STi'n blev lite ompysslad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31987/31987-609369397cf22de71859597da9c2e58b.jpg

Senast redigerat av tendency (12 oktober 2015)

445 Inlägg
Skrivet 5 oktober 2015 · Inlägg av trådskaparen #17

Fan vad sjukt! Bara för en liten stund sedan la jag upp en bild på STi'ns nyckelring (som jag fått för längesen) och PRECIS nyss fick jag en till WRX'en också, bara sådär från ingenstans. lol Vad är oddsen för det!?
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31987/31987-3742ed86a61365ba39e683a8a0fe0236.jpg

Senast redigerat av tendency (12 oktober 2015)

445 Inlägg
Skrivet 6 oktober 2015 · Inlägg av trådskaparen #18

Blåa WRX'en var original. Och original avgassystem är ju inte direkt upphetsande, så ett större eftermarknadssystem var ett måste. Sagt och gjort, jag beställde hem ett JPerformance 3" rostfritt catback.

Ljudet blev helt perfekt för bruksbilen! big_smile Det mullrar väldigt gott, men inte för högt. Blev direkt mycket roligare att köra bilen nu när man hör det fantastiska boxermullret!

Gjorde en före- & eftervideo och la upp på YouTube:
Impreza WRX - 3" catback vs stock

https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31987/31987-fa5525c744326cba12f7fb19d77ff4dc.jpg

Senast redigerat av tendency (7 oktober 2015)

578 Inlägg
445 Inlägg
Skrivet 7 oktober 2015 · Inlägg av trådskaparen #20

Sådärja! Tanken är att STi'n ska få nya fälgar och däck till sommar 2016, så WRX'en har fått ärva dom nuvarande - 19x8" OZ Ultraleggera. Blev riktigt bra, tycker jag. cool Bara en sänkning som saknas. Men funderar på att ta det efter vintersäsongen, eftersom jag vill ut och åka på isen i vinter - och då självklart med isdäck!

19" OZ Ultraleggera vs. 17" Original WRX 2005
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31987/31987-a1c9dd6c04af479acc4dc1dc9147405d.jpg

Tänk att ett nytt avgassystem och fälgar kan göra så mycket för utseendet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31987/31987-594d808e32a96cd54a776b16287f2b57.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31987/31987-613a616612ca200164f6e92a31ad48d5.jpg

Original WRX-bromsarna ser lite små ut. STi'ns skivor BAK (312mm) är t.o.m större än WRX'ens skivor FRAM (290mm)! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31987/31987-664e5cceff07205334ac2e418f6d9ab7.jpg

Brembobromsarna på STi'n är lite större och fyllde ut fälgen lite mer... haha.
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31987/31987-fd59e83780533c1c48b005a9ec7dbd14.jpg

Senast redigerat av tendency (12 oktober 2015)


Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang