Försäkring - hur och vilken?

Smulaan
14 oktober 2015 · 5 Inlägg

Hej! Jag och min sambo har nyss skaffat bil (VW golf -96) och nu undrar vi vilket försäkringsbolag som är mest förmånligt. Jag är 21 år och han 25 och vi kommer använda bilen lika mycket då vi oftast åker tillsammans: handlar, helgturer osv. Han har inte körkort än men övningskör med sina föräldrar.

Är det möjligt att han som är äldre men inte har körkort står på försäkringen och jag står som ägare? Eller kan han stå på både försäkringen och som ägare (utan körkort)?

xXSammy
14 oktober 2015 · 6 569 Inlägg

Brukaren och ägaren på bilen står för försäkringen.

Ska någon annan betala försäkringen måste de äga bilen, brukar du den då och skadar bilen/blir påkörd/etc kan det bli förhöjd självrisk eller utebliven ersättning.

Ring "Dina försäkringar" eller Folksam, Trygghansa kan också vara billiga. smile

De/Dem
Evildan
14 oktober 2015 ·

Länsförsäkringar är oftast det billigaste alternativet för mig.

Du som har körkort är förmodligen den huvudsaklige brukaren så bilen ska då skrivas på dig.

Hamilton
14 oktober 2015 · 8 864 Inlägg

Den som betalat bilen bör stå som ägare med tanke på att ni är sambos.

Fotograf på tierpidag.se
Muttley
14 oktober 2015 ·

Hade jag varit i er situation.  Och de hade nog de mest vettiga människor gjort om de tänker till.

Så gör man så här. (som Hamilton skriver)

Den som betalar bilen i inköp äger den.  Om din sambo betalar bilen så skall ha stå för den så du inte kan ta den med dig vid en möjlig separation.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
15 oktober 2015 · 2 972 Inlägg

Malheus skrev:
Brukaren och ägaren på bilen står för försäkringen.

Ska någon annan betala försäkringen måste de äga bilen, brukar du den då och skadar bilen/blir påkörd/etc kan det bli förhöjd självrisk eller utebliven ersättning.

Ring "Dina försäkringar" eller Folksam, Trygghansa kan också vara billiga. smile

Tror (och hoppas) det ska ganska mycket till för att de ska vägra ersättning om en sambo kört bilen vid olyckstillfället. Blir ju smått komplicerat att dela liv utan att dela bil då och då också..

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
xXSammy
15 oktober 2015 · 6 569 Inlägg

matteeee skrev:

Malheus skrev:
Brukaren och ägaren på bilen står för försäkringen.

Ska någon annan betala försäkringen måste de äga bilen, brukar du den då och skadar bilen/blir påkörd/etc kan det bli förhöjd självrisk eller utebliven ersättning.

Ring "Dina försäkringar" eller Folksam, Trygghansa kan också vara billiga. smile

Tror (och hoppas) det ska ganska mycket till för att de ska vägra ersättning om en sambo kört bilen vid olyckstillfället. Blir ju smått komplicerat att dela liv utan att dela bil då och då också..

Är det inom samma hushåll är det ju lättare om något händer, men är så van med att folket på detta forum tycker (och har) bilen ståendes på sina föräldrar, som kanske inte ens bor på samma adress. tongue

De/Dem
Jokabsson
15 oktober 2015 · 1 175 Inlägg

Tips! Ha alla försäkringar samlade på samma ställe. Jag har Dina försäkringar där jag kör hemförsäkring, katt och bilförsäkring. Tack vare det så får jag rätt generösa rabatter.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Muttley
15 oktober 2015 ·

Cracksoup skrev:
Tips! Ha alla försäkringar samlade på samma ställe. Jag har Dina försäkringar där jag kör hemförsäkring, katt och bilförsäkring. Tack vare det så får jag rätt generösa rabatter.

Stämmer inte för alla smile Länsförsäkringar är ett par hundra dyrare än en konkurrent. Svaret jag fick när jag ringde och undra varför var bara att de är så.  Trots jag har allt där

matteeee Ingen himmel är så blå som min
15 oktober 2015 · 2 972 Inlägg

Samma här, med ALLT hos läns skulle jag för det första tvingas byta bank till betydligt sämre villkor, så även om de kanske skulle vara några hundarlappar om året billigare på försäkringarna (vilket de inte heller var) så skulle jag förlora tusenlappar på avsevärt högre låneränta på huset än vad jag har hos min nuvarande bank.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
AX3L
15 oktober 2015 · 398 Inlägg

Det komplicerande är ju att din sambo inte har kk och därför per definition inte brukar bilen (övningskör han är det den han övningskör som är föraren rent juridiskt). Ring ett försäkringsbolag och fråga är mitt tips.

xXSammy
15 oktober 2015 · 6 569 Inlägg

AX3L skrev:
Det komplicerande är ju att din sambo inte har kk och därför per definition inte brukar bilen (övningskör han är det den han övningskör som är föraren rent juridiskt). Ring ett försäkringsbolag och fråga är mitt tips.

Helt hundra på de? tongue

De/Dem
Lowpass
15 oktober 2015 · 1 224 Inlägg

lolol

i-vtec Do you?
Smulaan
16 oktober 2015 · 5 Inlägg

Tack för alla svar! Vi köpte bilen tillsammans och betalade hälften var. Eftersom min sambo inte har körkort än så kommer jag antagligen stå på försäkringen. Ska undersöka vilket försäkringsbolag som är bäst.

SimonT Egen
16 oktober 2015 · 277 Inlägg

Ägaren ska försäkra så oavsett vem som kör eller betalar så ska den som står som ägare försäkra bilen.
Använd nån sån jämförelsetjänst istället för att fråga här, det är rätt olika vad de kostar på olika så

Hamilton
16 oktober 2015 · 8 864 Inlägg

Smulaan skrev:
Tack för alla svar! Vi köpte bilen tillsammans och betalade hälften var. Eftersom min sambo inte har körkort än så kommer jag antagligen stå på försäkringen. Ska undersöka vilket försäkringsbolag som är bäst.

Det går inte att välja vem som ska stå som försäkringstagare, det är bilägaren som försäkrar bilen.
Och vid en evt separation så tar den bilen med sig, värt att tänka på som sambos.

Fotograf på tierpidag.se
Peter_5565
17 oktober 2015 · 326 Inlägg

Evildan skrev:
Länsförsäkringar är oftast det billigaste alternativet för mig.

Så är det säkert, men för mig är det nästan alltid tvärtom, Länsförsäkringr är dyrast. Största skillnaden jag sett var på bilen jag har nu. Köpte den i somras och fick en sån där gratis provapå-försäkring hos Länsförsäkringar. När det började bli dags att bestämma sig så kollade jag hos Svedea som jag haft dom senaste åren. LF ville ha 7100:- för min bil och Svedea 3800:- Samma omfattning, det enda som skilde var att självrisken på vagnskadedelen var dubbelt så hög hos Svedea, annars var resten av villkoren lika.

Kan säga att det inte blev nån fortsättning hos LF. Och det är inte första gången jag sett stora skillnader i premie hos LF mot andra. LF kanske har nåt emot mig och vräker på....

Sån här skiljer naturligtvis på omständigheter, var man bor, vilken bil man har och hur gammal man är t.ex. så det enda rätta är att klla runt lite på egen hand för att hitta det billigaste.

Hooglund
18 oktober 2015 · 35 Inlägg

Gjensidige var billigast för mig, skulle landa på 13500 per år för en fullförsäkring, valde dock IF istället som kostar mig 15000. Länsförsäkringar ville inte försäkra min bil och folksam ville ha 36000 per år för fullförsäkring.

22 år, audi a5 2,0 2012, villaort och eget garage.

xXSammy
18 oktober 2015 · 6 569 Inlägg

Hooglund skrev:
Gjensidige var billigast för mig, skulle landa på 13500 per år för en fullförsäkring, valde dock IF istället som kostar mig 15000. Länsförsäkringar ville inte försäkra min bil och folksam ville ha 36000 per år för fullförsäkring.

22 år, audi a5 2,0 2012, villaort och eget garage.

Kollade försäkring hos Gjensidige med en Porsche 911 Carrera 4 .. De ville ha 76 tusen om året i helförsäkring tongue Samma bil skulle Trygg hansa ha 14 tusen för (Bägge helförsäkring)

Länsförsäkringar skulle ha 28000 om året för Alfan, Folksam 18000 och Dina Försäkringar (Som jag har nu) 11900 smile

De/Dem
Evildan
18 oktober 2015 ·

Peter_5565 skrev:

Evildan skrev:
Länsförsäkringar är oftast det billigaste alternativet för mig.

Så är det säkert, men för mig är det nästan alltid tvärtom, Länsförsäkringr är dyrast. Största skillnaden jag sett var på bilen jag har nu. Köpte den i somras och fick en sån där gratis provapå-försäkring hos Länsförsäkringar. När det började bli dags att bestämma sig så kollade jag hos Svedea som jag haft dom senaste åren. LF ville ha 7100:- för min bil och Svedea 3800:- Samma omfattning, det enda som skilde var att självrisken på vagnskadedelen var dubbelt så hög hos Svedea, annars var resten av villkoren lika.

Kan säga att det inte blev nån fortsättning hos LF. Och det är inte första gången jag sett stora skillnader i premie hos LF mot andra. LF kanske har nåt emot mig och vräker på....

Sån här skiljer naturligtvis på omständigheter, var man bor, vilken bil man har och hur gammal man är t.ex. så det enda rätta är att klla runt lite på egen hand för att hitta det billigaste.

Det är en mängd faktorer som spelar in vid köp av försäkring och det kan mycket väl vara så att du anses av dom som en högriskkund.

if förefaller inte uppskatta mig alls medans Trygg Hansa älskar mig om jag köper en lastbil. smile

Det som TS bör göra är att egenhändigt undersöka prisbilden via bolagens hemsidor vilket ofta är något billigare än via en jämförelsetjänst.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang