Hej! Jag har fått denna kombination på besiktningspappret på min 745-GLT-90 som gått stax över 45 tusen mil, usch ja... Alla tänkbara avgasvärden är usla! Och med tanke på att bilen är väldigt fin i övrigt och går väldigt bra vill jag åtgärda detta och köra många mil till med den. Men jag undrar vars jag ska börja felsöka?
Det jag funderat över är att börja mäta upp lambasonden och se om den är riktig, sedan se över kattalysatorn, kolla kompen i motorn, gå över tändstiften och tändkablar osv... Men jag undrar i vilken ordning är det smartast att göra detta? Vad ska jag mäta när ja kollar lambasonden? Resistans?
Funderar på en sak. Om det skulle vara sonden som är kass, skulle det fungera att ta en lambasond från en LH 2.2 tro? Den fyller väl ändå samma funktion ? Eller?
Det ser ut som att du har en felkodsläsare vid vänster fjäderbenstorn på bilen. Har du kollat koder?
Jag skulle tippa på att lambasonden e kass. En service på bilen brukar minska HC halten också
Men hur du mäter sonden och vilka värden den skall ligga på överlåter jag till någon annan.
nu chrille har jag kolladt felkoder idag. fick följade felkoder: 1-2-3 vilket är fel från motortempgivare. sedan 2-1-2 som då är felkod för lambdasondsignal. så tror jag är den på spåret . så jag antar att lambdasonden är veck?
kan tillägga att tändstiften var sotiga när jag tog upp dom och kollade (Varm motor) nåt yterligare tips? råd ? kommentar?
Detta är inte avancerad motorteknik. Sätt dig in i hur lambdavärdet fungerar så har du lösningen i klartext på ditt bes.papper...
låser...
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-