"nya" besiktningsstationerna

noslovo
19 oktober 2015 · 10 Inlägg

Hmm ... jag hade bilen inne för första gången på en av de nya privat-ägda besiktningsstationer här om dagen och fick underkänt på en grej. De hävdar att handbromsen har för lite "rörelsereserv".  Bilen är automatväxlad och jag använder aldrig handbromsen när jag parkerar. Klossarna har inte slitits och vajern har inte töjts. Det har varit samma "rörelsereserv" heltiden jag ägt bilen och gott igenom 6 år av besiktningar på den statliga bilprovningen utan anmärkning.  Nu vill de har ytterligare 250:- utöver de 450:- det kostade från början för att kolla upp det igen, någonting som tar max 4 minuter att utföra.

Förutom det här, så fick jag ett brev i posten idag att en verkstad erbjuder mig att laga felet. Jag tycker det här börjar likna någon typ av utpressning....hmm  Jag menar snubben kunde ju lika gärna lagt körförbud och då kunde väl bärgningsfiraman också fått en del av kakan.

skulle inte det bli bättre och billigare med de nya stationerna?

Volvo 242 turbo "240 turbo" (1983)
Cupra_
19 oktober 2015 ·

Aldrig märkt av problem med de nya stationerna. Har besiktat på både Dekra och Carspect.. Det har blivit dyrare, men annars har det inte blivit sämre i mitt tycke.

omegalover
20 oktober 2015 · 118 Inlägg

Jag väljer alltid den station som funnits längst och det har varit bilprovningen för mig. Besiktar hellre där en på någon av de nya! Kalla mig tokig men de känns ärligare på något sätt!

Opel Vectra C 2.0T 2007'
Skoda Fabia 1,2 tsi 2013'
Volvo XC70 "Beast" (2011)
Skoda Yeti 1,4 tsi "Snyggo" (2015)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
20 oktober 2015 · 3 730 Inlägg

Jag håller mig till två olika Besiktastationer då jag alltid anlitat dom. Även innan privatiseringen. Allt har med att göra vilken "gubbe" man får. Dock har det blivit ett jävla liv om chassinummer på jänkare har jag märkt. Har förmodligen inte med privatiseringen att göra. Dyrare har det blivit men överlag upplever jag att de är schysstare nu och bråkar inte om skitsaker i onödan. Som te.x mina USAemblem istället för skärmblinkers. Numera får jag x2a istället för återbesök. De vet att jag ändå byter tillbaka till emblemen direkt så varför bråka?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
spillolja
20 oktober 2015 · 4 026 Inlägg

Renault Clio -99 besiktigade hos Carspect utan anmärkning med spruken vindruta dock ej i synfält
ryds bilglas ligger vägg i vägg med besiktningssstationen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 oktober 2015 · 14 061 Inlägg

noslovo skrev:
Hmm ... jag hade bilen inne för första gången på en av de nya privat-ägda besiktningsstationer här om dagen och fick underkänt på en grej. De hävdar att handbromsen har för lite "rörelsereserv".  Bilen är automatväxlad och jag använder aldrig handbromsen när jag parkerar. Klossarna har inte slitits och vajern har inte töjts. Det har varit samma "rörelsereserv" heltiden jag ägt bilen och gott igenom 6 år av besiktningar på den statliga bilprovningen utan anmärkning.  Nu vill de har ytterligare 250:- utöver de 450:- det kostade från början för att kolla upp det igen, någonting som tar max 4 minuter att utföra.

Förutom det här, så fick jag ett brev i posten idag att en verkstad erbjuder mig att laga felet. Jag tycker det här börjar likna någon typ av utpressning....hmm  Jag menar snubben kunde ju lika gärna lagt körförbud och då kunde väl bärgningsfiraman också fått en del av kakan.

skulle inte det bli bättre och billigare med de nya stationerna?

Va menar du med det? Ett P-läge på en automatlåda ersätter på intet sätt handbromsen. Och du, rörelsereserven kanske har varit lika dålig hela tiden fast du bara haft tur tidigare. Jag har till 99% haft automatväxlade bilar de sista 35 åren och aldrig haft problem med handbromsen och det p.g.a. att jag "använt den"!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Torbo
20 oktober 2015 · 64 Inlägg

Jag har en bekant som fick precis likadant som du. Fast en 2a på ett "clips" till en bromsslang, vid senare kontroll såg verkstad att det endast var yt-rost på denna och absolut inga problem med detta.

torsen
21 oktober 2015 · 7 240 Inlägg

noslovo skrev:
skulle inte det bli bättre och billigare med de nya stationerna?

Tvärt om. De nya utlandsägda profitörerna har inte den erfarenhet och kunskap som Bilprovningen under flera decennier(sedan 1963) arbetat upp.
Suspect måste man kunna finska för att kunna kommunicera med.mad

Beträffande din anmärkning på parkeringsbromsen har jag själv fått endera två eller "Bra att veta" då rörelsereserven varit för lång eller kort samt vid kärvande vajrar på automatväxlade bilar.

Helt och hållet mitt eget fel eftersom jag p g a lättja endast brukat P-läget.sad

tongue

Mervolic Yawn...
22 oktober 2015 · 3 151 Inlägg

Dags för en dum fråga i den här tråden, tycker jag. Vad menas med "rörelsereserv"?

Evildan
22 oktober 2015 ·

Mervolic skrev:
Dags för en dum fråga i den här tråden, tycker jag. Vad menas med "rörelsereserv"?

Finns inga dumma frågor, i princip.

Det är på en bil med manuell parkeringsbroms via spak eller fotpedal önskvärt att den inte börjar ta direkt utan 2-3 "hack" anses lagom.

Den inte ta för högt heller då rörelsereserven i spaken är för kort i förhållande till slitaget medelst brukandet och då kan det misstänkas att den snart inte kommer att fungera tillfredsställande om spaken måste anbringas nära ändläget för godkänd funktion.

Evildan
22 oktober 2015 ·

torsen skrev:

noslovo skrev:
skulle inte det bli bättre och billigare med de nya stationerna?

Tvärt om. De nya utlandsägda profitörerna har inte den erfarenhet och kunskap som Bilprovningen under flera decennier(sedan 1963) arbetat upp.
Suspect måste man kunna finska för att kunna kommunicera med.mad

Beträffande din anmärkning på parkeringsbromsen har jag själv fått endera två eller "Bra att veta" då rörelsereserven varit för lång eller kort samt vid kärvande vajrar på automatväxlade bilar.

Helt och hållet mitt eget fel eftersom jag p g a lättja endast brukat P-läget.sad

tongue

Använd alltid parkeringsbromsen, dels för att bibehålla funktionen men även för att minska påfrestningen på utgående axels stefatätning eller annan typ av tätning som med tiden påverkas då axeln alltid kommer att vila lite extra emot den på grund av radialspelet och ett oljeläckage kan mycket väl med tiden uppstå.

Privatisering av sådana funktioner i samhället har historiskt sett alltid blivit dyrare för konsument och en förlust för staten.
Jag åker gärna längre som i mitt fall till Strängnäs för att köra in på "Bilprovningen" istället för Carspeck, Beskita eller andra där vinsterna hamnar utomlands och inte sällan även utanför unionen, jag undviker alltså även ICA som är ett företag baserat utanför EU med sitt dotterbolag placerat i Norge. Dock har jag inget emot personalen på några av de nämnda företagen utan ser att mina pengar hamnar i statens (mina/dina/deras/våra) fickor istället.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang