Kräva ersättning av verkstad

gidebo
20 oktober 2015 · 7 Inlägg

Har haft in min passat GT 170 med dsg på kamremsbyte och vattenpump.
Hade jag haft tid och ork hade jag bytt det själv men med 2 ungar under 3 år och mycket på jobbet så valde jag å lämna iväg jobbet.
Verkstaden ringde samma dag och meddelade att dom var klara och det var bara att hämta bilen.
Betalade och åkte där ifrån. Märktes inget på bilen till en början då man körde lugnt.
Senare samma vecka skulle hela familjen åka till stan och handla, ut på motorvägen och jag gav på för att komma upp i fart. bilen började rycka och gick knappt att komma upp i 100. Orkade inte varva mera än 3 varv sen hände det inte mer..
Var tillbaka till verkstan och påpekade detta och dom tog in den för analys. kollade att remmen satt rätt m.m..
Nu efter 3 v och 3 inlämningar  har dom fortfarande inte löst problemet. Senast igår var jag in, då lät det som att dom hade ju inte gjort nå fel och att det kunde ha blivit ändå..

Vart så j..la arg så jag åkte där ifrån och ställde in bilen i garaget och började skruva själv. Efter 5 min hade jag hittat felet.
Dom hade korsat bränsleledningarna från filtret till pumpen, så returen satt på inkommande och tvättom.  I min mening ska en verkstad veta bättre, är ju till och med pilar på slangarna.

Har vart utan bil i över 3 veckor.

Frågan nu är om jag kan kräva pengarna tillbaka, iallafall för arbetskostnaden.??

Mack855
20 oktober 2015 · 1 354 Inlägg

Jag skulle nog utan att säga något till någon ta bilen till en annan oberoende verkstad och be som göra ett uttalande om vad som är fel och få det skriftligt. Självklart ska dom stå för även denna verkstads felsökningskostnad.

I detta fall låter det rätt solklart att verkstaden gjort fel och bör göra rätt för sig. Här borde du även kunna få stor hjälp av Konsumentombudsmannen(?) om verkstaden börjar tjorva.

Bra av dig att inte hänga ut verkstaden med namn, dom ska ha en chans att rätta till sitt misstag, alla kan göra fel.

Edit: För inge liv när du pratar med verkstad 1 utan ta det lugnt och sansat och övertrevligt och försök komma fram till en lösning tillsammans. Fråga "hur ska vi lösa detta på bästa sätt?" Så dom lite mera står med svansen mellan benen och känner sig tvungna att hjälpa en stackars kund som fått lida. Otrevliga människor vill ingen hjälp.

Senast redigerat av Mack855 (20 oktober 2015)

torsen
21 oktober 2015 · 7 325 Inlägg

Mack855 skrev:
Här borde du även kunna få stor hjälp av Konsumentombudsmannen(?) om verkstaden börjar tjorva..

Att vända sig till KO och vidare till ARN tar uppemot 9 månader innan man får besked.
Är verkstaden inte ansluten till MRF behöver de inte följa ARN´s utslag.
Härutöver är det inga "tekniksnillen" som bedömer fallet utan jurister.tongue


tongue

torpis Forummoderator
22 oktober 2015 · 10 576 Inlägg

Detta är inte avancerad motorteknik... låser

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang