2659
Sök

Låt bildatorn starta upp först?

2 346 Inlägg
22 oktober 2015
vad är det för bil egentligen? datorn måste ju hinna med
min accord diesel låter jag inte ens glöda vid minusgrader och det är då aldrig problem med något elektriskt elr uppstart av datorsystem
kolla om ditt batteri verkligen är i bra skick, sen kanske man borde gå över jordpunkter osv

551 Inlägg
22 oktober 2015
Trådstartare
Xebers76 skrev:
vad är det för bil egentligen? datorn måste ju hinna med
min accord diesel låter jag inte ens glöda vid minusgrader och det är då aldrig problem med något elektriskt elr uppstart av datorsystem
kolla om ditt batteri verkligen är i bra skick, sen kanske man borde gå över jordpunkter osv

Det är en Corsa 09

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

2 346 Inlägg
22 oktober 2015
jobbar bland annat med opel, har aldrig varit något med automatlådorna vad jag vet, men jag vet att datorn kan bli knäpp i dem ibland och motorn vägrar starta, då kan det hjälpa med att bara koppla ur batteriet i några sekunder
men det ska ju inte krångla så givetvis
lägger datorn några felkoder?

551 Inlägg
22 oktober 2015
Trådstartare
Xebers76 skrev:
jobbar bland annat med opel, har aldrig varit något med automatlådorna vad jag vet, men jag vet att datorn kan bli knäpp i dem ibland och motorn vägrar starta, då kan det hjälpa med att bara koppla ur batteriet i några sekunder

Easytronic lägger av, jag har koderna om jag letar
Total number of fault codes: 3

P1711 - Front Left Wheel Speed Sensor No Signal
(04) - Present

P1712 - Front Right Wheel Sensor No Signal
(04) - Present

P1710 - Wheel Speed Error
(08) - Present
Senast redigerat av Auto-man (22 oktober 2015)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

Evildan
22 oktober 2015
Auto-man skrev:
Xebers76 skrev:

Easytronic lägger av, jag har koderna om jag letar
OP-COM 100219a - PC based diagnostic tool

OP-COM - KW2000 Communication Window> 2008 (8)|Corsa-C|Transmission|MTA (Easytronic)

Keyword #1: 6B
Keyword #2: 8F

Normal timing parameter set.

systemSupplier: 20071106
ECUManufacturingDate: 1030040218
VIN: W0L0XCF0684174390
vehicleManufacturerECUHardwareNumber 55562979 BQ
systemSupplierECUHardwareNumber: LUK  0207010110
systemSupplierECUSoftwareNumber: ZCLF9864
systemSupplierECUSoftwareVersionNumber: 0004
exhaustRegulationOrTypeApprovalNumber:       
systemNameOrEngineType:  MTAF17 Z13DTJ       
RepairShopCodeOrTesterSerialNumber:  Not programmed
ProgrammingDate:  20071108

Identifier: 0730

CalibrationDate: 20071108
CalibrationEquipmentSoftwareNumber: FFFFFFFF
ECUInstallationDate: 0002
VehicleManufacturerSpecific: 560502_004
VehicleManufacturerSpecific: Not programmed

Total number of fault codes: 3

P1711 - Front Left Wheel Speed Sensor No Signal
(04) - Present

P1712 - Front Right Wheel Sensor No Signal
(04) - Present

P1710 - Wheel Speed Error
(08) - Present

http://www.vauxhallownersnetwork.co.uk/ … bs.309163/

Muttley
22 oktober 2015
Auto-man skrev:
tkd_rille skrev:
Eller kanske köpa en bil som fungerar till frun så du får komma till och slipper tjat från svärföräldrarna om dina ägodelar smile

Fast nu handlade det nog om något annat, det finns inga felfria bilar

Av alla bilar jag har ägt så har jag ALDRIG väntat på att någon dator ska sluta låta.
Jag har alltid vridit igång motorn direkt.  Aldrig problem.

Du däremot har mycket märkliga fel ofta.

294 Inlägg
22 oktober 2015
Det kanske är så enkelt att batteriet börjar ge upp?  Dåligt batteri kan ge massa konstiga fel på mordenare bilar, är det bytt någongång? Låt någon kontrollera batteriet med en sån där mackapär.

2 346 Inlägg
22 oktober 2015
tkd_rille skrev:
Auto-man skrev:
tkd_rille skrev:
Eller kanske köpa en bil som fungerar till frun så du får komma till och slipper tjat från svärföräldrarna om dina ägodelar smile

Av alla bilar jag har ägt så har jag ALDRIG väntat på att någon dator ska sluta låta.

jag håller med, har då aldrig väntat heller, aldrig varit något problem

551 Inlägg
22 oktober 2015
Trådstartare
Och som jag skrev har jag aldrig haft problem, det har hänt när hustrun ska åka iväg med sin mamma eller pappa så jag bett dem att inte komma tillsvidare och sökt en förklaring. Enda jag kan komma på är att styrelektroniken till lådan behöver starta upp.

551 Inlägg
22 oktober 2015
Trådstartare
Bilnorden skrev:
Det kanske är så enkelt att batteriet börjar ge upp?  Dåligt batteri kan ge massa konstiga fel på mordenare bilar, är det bytt någongång? Låt någon kontrollera batteriet med en sån där mackapär.

Jag trodde på spänningsfall innan, men då bör inte bilen starta och det kan inte bara hända när min fru ska iväg med en förälder.

294 Inlägg
22 oktober 2015
Så långt behöver det inte gå som spänningsfall, V70 bilar när dom får massa konstiga felmedelanden osv, så brukar det vara batteriet som spökar, bilarna startar som dom ska, efter ett byte har alla problem försvunnit. Tänk på den där händelsen med autobromsen som inte fungerade. Man kan ju koppla på en apparat som "diagnostiserar" batteriet. Är det original batteriet från -09?

...has left the building...
4 474 Inlägg
22 oktober 2015
Hm...Jag tror att du, trots ditt alias här, bör seriöst överväga att köpa en bil med manuell låda...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

551 Inlägg
22 oktober 2015
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Auto-man skrev:
tkd_rille skrev:

Kalla dieslar?

294 Inlägg
22 oktober 2015
När jag sätter mig i bilen så, trycker jag på start knappen direkt när jag sätter mig, och den startar direkt. Även som kall.

551 Inlägg
22 oktober 2015
Trådstartare
Bilnorden skrev:
Så långt behöver det inte gå som spänningsfall, V70 bilar när dom får massa konstiga felmedelanden osv, så brukar det vara batteriet som spökar, bilarna startar som dom ska, efter ett byte har alla problem försvunnit. Tänk på den där händelsen med autobromsen som inte fungerade. Man kan ju koppla på en apparat som "diagnostiserar" batteriet. Är det original batteriet från -09?

Kan man se det?

Att det bara inträffar när hon ska iväg med mamma eller pappa är en omöjlig slump, så man får söka en metodförklaring istället på det psykologisk planet.

551 Inlägg
22 oktober 2015
Trådstartare
Bilnorden skrev:
När jag sätter mig i bilen så, trycker jag på start knappen direkt när jag sätter mig, och den startar direkt. Även som kall.

Kall diesel?

...has left the building...
4 474 Inlägg
22 oktober 2015
En modern (säg från 2000-talets början och framåt) diesel behöver inte "glödas", det  e bara o vrida på som på vilken vanlig bensinare som helst. Jobbets dieslar från 2012 startar "med en gång" när man gör på detta vanliga vis, även även vid typ -15 - -20....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

551 Inlägg
22 oktober 2015
Trådstartare
dawwe skrev:
Hm...Jag tror att du, trots ditt alias här, bör seriöst överväga att köpa en bil med manuell låda...

Jag har redan en, hon har körkort för automat men jag har bett henne uppgradera för ibland är de svåra att hitta som hyrbilar och är mkt dyrare.

Min bil med automat har hon lärt sig köra med utan problem och nu har hon en till.

Evildan
22 oktober 2015
Auto-man skrev:
Och som jag skrev har jag aldrig haft problem, det har hänt när hustrun ska åka iväg med sin mamma eller pappa så jag bett dem att inte komma tillsvidare och sökt en förklaring. Enda jag kan komma på är att styrelektroniken till lådan behöver starta upp.

Hur länge har du/frun haft felet?

551 Inlägg
22 oktober 2015
Trådstartare
dawwe skrev:
En modern (säg från 2000-talets början och framåt) diesel behöver inte "glödas", det  e bara o vrida på som på vilken vanlig bensinare som helst. Jobbets dieslar från 2012 startar "med en gång" när man gör på detta vanliga vis, även även vid typ -15 - -20....

Så glödspiralen i vår 2009 finns inte som jag såg igen inatt och det dom skriver om glödning är bara ljug?

Till skillnad emot henna brukar jag läsa handboken först, även för de som ska säljas så man kan allt.

Varma kan startas direkt och numera finns snabbstift.

Sök