5539
Sök

Bilen hackar vid gaspådrag! (Mitsubishi lancer -99)

Avstängd
84 Inlägg
21 oktober 2015
Trådstartare
Tjena! Jag kör en Mitsubishi Lancer -99 som har krånglat under en lång period nu.

För det mesta brukar bilen fungera fint, men det är ett fenomen som oftast kommer när jag startar bilen när motorn redan är varm. T.ex. jag ställer bilen och startar motorn 10 minuter senare. Då kommer detta fenomenet mer eller mindre alltid.

Vid låga varvtal (Under ca 2000-2500) rycker motorn något oerhört vid gaspådrag. Spelar ingen roll vilken växel jag ligger i, motorn rycker iväg. Speciellt i femte växeln där rycken inte slutar förrän jag ligger i kanske 100-110 och även då kan det rycka till då och då. När detta händer så brukar oftast "Check Engine" lampan också börja lysa.

Om jag däremot startar bilen från en kallstart så brukar motorn alltid fungera hur fint som helst.

Någon som varit med om liknande? Någon som vet vad som kan vara fel?

Jag har nämligen fått ärva bilen av mina föräldrar och har själv därför inte några större pengar att lägga ner på bilen. Därför vill jag inte lämna in bilen på en verkstad, utan tänkte mer om det är något enklare som måste bytas. Kanske oljefiler eller dylikt.

Tack på förhand! smile

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
22 oktober 2015
ojoj..
Ja, som vanligt med dessa problem kan det vara allt möjligt.

Med bil är det sällan billigt att åtgärda fel om det inte handlar om nån liten slangbit som är torr och måste bytas.
Så vad du behöver göra;

Kolla felkoder. Verkstad tar ca 1000:- för detta. Vill du inte lägga dem pengarna får du köpa en egen felkodsläsare, finns för ca 500:-.
- Åtgärda/se över felkoderna. Kostnaden här variar ju såklart kraftigt beroende på vad det är. allt mellan 0-10,000 big_smile
Problem troligt löst.

Om inte;
Ge bilen en service om det inte är gjort. Samtliga filter och ny olja samt stift. Kostnad på ca 2500+

Börja så.

2 370 Inlägg
22 oktober 2015
att börja byta massa delar utan att läsa ut felkoderna är bara en massa pengar i sjön
kolla felkoden
jag skulle gissa på lambdasensorn TPSen elr tempgivaren
men börja med att läsa ut koden

Sök