Mappning av bil. Behöver tips & råd

Crxkoffe
23 oktober 2015 · 847 Inlägg

Tjena! Misstänker att rättså många här har mappat bilen förut. Jag har byggt om min bil totalt från framhjulsdrift till bakhjulsdrift. Plus att den är turbomatad. Jag reggar även bilen lagligt. Men sen när det är dags för mappning är jag lite osäker på vilket ställe som är pålitliga och bra. Jag har tittat på www.overtake.se & även www.maxxtuning.se. Jag har DTA S i bilen. Vad är det jag ska tänka på innan jag kommer till dom med bilen? Vilka kan ni rekommendera? Jag bor i Nybro så är ju runt 25-30 mil har för mej båda låg i Jönköping om jag inte har fel. Gäller ju att det  blir noggrant gjort. Och sen vet jag inte någonting alls om något av dessa ställen. Finns det några för & nackdelar hos dom? Isåfall vilka? Ni får även tipsa om fler ställen om ni vill det. Så länge det inte ligger högt upp åt hel***' i landet hehe. Skriv ut så mycket ni kan så jag har lite att läsa smile Tack på förhand!!

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
Crxkoffe
23 oktober 2015 · 847 Inlägg

Och glömde jag att skriva något så får ni ställa frågor till mej! Bilen är den jag har här på garaget smile

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
Janneutanb
23 oktober 2015 · 7 271 Inlägg

Maxxtuning, ag's och ppf är väl mina favoriter hemma i sverige.
Maxxtuning har en rätt bra checklista på sin sida faktiskt.
Ring/maila till olika firmor så får du se vilka som känns rätt för dig, men man kan nog aldrig gå fel med maxxtuning.

Crxkoffe
23 oktober 2015 · 847 Inlägg

Tack för dina tips. Jag får ta och göra det. Hade fått för mej att maxxtuning tog över 11000kr för en heldag. Men måste ha kollat fel för nu stod det 8000kr eller var det va. Men maxxtuning verkar vara riktigt stort. Och man känner igen många bilar därifrån som körs på strippen och allt möjligt. Men du som har mappat. Vad ingår i den summan på en heldag. Byter dom olja och sånt som overtake gör? Isåfall ingår det i deras pris på 8000kr för en heldag? Ska läsa lite mer på deras hemsida när jag hinner med o sätta mej i lugn o ro. Vill ha lite tips å råd från er som e erfarna på mappning hehe smile

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
Crxkoffe
23 oktober 2015 · 847 Inlägg

Vill även tilllägga att jag har mejlat maxxtuning en gång. För bilen är ännu inte 100% ihoppusslad. Så det kan ju ta några veckor till. Och dom sa att dom inte utför mappningar när det börjar bli minusgrader. Så därför jag gärna tar tips på andra pålitliga ställen. Vill inte stressbygga något skit. Bättre o få allt riktigt ;-)

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
Janneutanb
23 oktober 2015 · 7 271 Inlägg

Står det inget annat än mappning så är det inget annat som ingår. Sen ju mer tid du lägger på att se till att allt är 100% okej ju mer tid hinner dom lägga på mappning istället för att stå och felsöka.
Så tänk på det smile

Ag's ligger ju i Norrköping så inte jättelångt från Jönköping men vet inte riktigt om nybro kanske var åt andra hållet ?

Crxkoffe
23 oktober 2015 · 847 Inlägg

Nybro ligger knappt 3mil från Kalmar så då vet du nog ungefär. Ska kika på ag med smile

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
Crxkoffe
23 oktober 2015 · 847 Inlägg

Ingen som har något att säga om www.overtake.se då? Dom har ju öppet även helger vilket passar mej bra

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
Krrish Life changes its beauty all the time..
24 oktober 2015 · 154 Inlägg

Rekommenderar starkt Jim's Tuning i Tomelilla. *Expert på Honda motorer*
https://www.facebook.com/JimsTuning

Erbjuder grymt bra priser och professionell service, samt alltid trevlig bemötande.
Vart nere hos han år 2014/2015 och mappad bilen 2ggr Honda Civic Type-R och jag är riktigt nöjd! big_smile



Kontakt uppgifter
Jim Hansson
Södra Kverrestad 2301
27396 Tomelilla
Telefon: 076-8477392

Life changes its beauty all the time, Nothing [Is] ForEver..
Crxkoffe
24 oktober 2015 · 847 Inlägg

Tack Krrish det ska jag verkligen kolla upp smile

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
baltis
24 oktober 2015 · 1 948 Inlägg

TIPS:

Få in en grundmapp i bilen och försök att "stresstesta" motorn innan du åker för en mappning...
Onödigt dyrt att ha dom skruva åt slangklämmor och fixa mindre läckage för 1000kr/h smile

Och en heldag är en heldag... du kan garanterat få dom att byta olja på din bil under den dagen... men då tappar du ju den tiden i "bänken"... dvs riktigt onödigt.
Stirra dig inte blind på priserna... fråga dig istället vad du får för det... du kan få lämna din bil på mappning hos mig... 2000kr kan du få en heldag för... kommer troligtvis gå sämre när den lämnar än när den kom dock big_smile

Crxkoffe
25 oktober 2015 · 847 Inlägg

Okej. Så om jag förstår rätt. Om vi säger jag betalar 9 000kr för en heldag. Om dom då under den heldagen man betalar 9 000kr för får skruva extra o fixa läckage då tar dom extra betalt för det? Även att man betalat 9 000kr för 8timmar? Jag ska ha 2st mappningar i den. En på 0,6bar och en på 1bar ..

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
CC72
25 oktober 2015 · 1 661 Inlägg

Beror nog på firma.
Om du har med egna delar och verktyg och dom kan sitta på en stol och titta på så är det rätt bra timpenning för dom.
Säger som Baltis, lägg in en grundmapp och ut å gasa samt täta läkage m.m.

Otroligt många som blir ståendes i bänken pga av slarv och missar.

Crxkoffe
25 oktober 2015 · 847 Inlägg

Okej. Bygget e noggrant och inget slarv. Funderar på Overtake.se men vet ej om dom är bra eller dåliga..

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
baltis
25 oktober 2015 · 1 948 Inlägg

Crxkoffe skrev:
Okej. Så om jag förstår rätt. Om vi säger jag betalar 9 000kr för en heldag. Om dom då under den heldagen man betalar 9 000kr för får skruva extra o fixa läckage då tar dom extra betalt för det? Även att man betalat 9 000kr för 8timmar? Jag ska ha 2st mappningar i den. En på 0,6bar och en på 1bar ..

Anlitar du en hantverkare för att bygga en altan (som han säger ska kosta 9k) och han måste börja med att baxa bort en massa skit i 3 timmar för att ens kunna börja snickra... ja då kommer ju antingen inte altanen bli färdig eller så kommer det kosta mer big_smile

Om firman säger sig ta 9000kr för "en mapp"... låter lite halvmysko tycker jag... du kan göra en map på allt från 30 minuter till tiotusentals timmar... handlar ju om hur bra mappen är... men visst dom kanske räknar med att dom i snitt lägger 8h på en map...


Har ingen betydelse hur noga du varit när du skruvat ihop bilen... blir en helt annan femma när vibrationer och speciellt värme kommer in i bilen... så in med en grundmap så bilen går och sen kör den varm och försök gasa så mycket som möjligt...
Och när det sen kommer till vilka du ska välja att göra jobbet, ring och snacka med dom! Fråga vad dom har för erfarenheter utav både motorn du ska mappa samt framförallt styrsystemet...

Crxkoffe
25 oktober 2015 · 847 Inlägg

Okej. Tack du ger mej bra svar iallafall. Vi får ta o grundmappa den innan smile Jo de jag menade med 8tusen var ett exempel. Om dom tar vill säga 8 000kr för heldag (8timmar) Det jag menade e om dom kör en timme o nåt måste rättas till. Sen gör dom det och fortsätter och även hinner bli klara under 8timmar. Då tillkommer inga extra kostnader menar jag? smile

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
Janneutanb
25 oktober 2015 · 7 271 Inlägg

Du betalar för deras tid. Så det enda som tillkommer är eventuella delar.
Förövrigt mappar man en bil hela vägen från undertryck till max laddtryck.
Dvs du kan alltid köra på lägre laddtryck i framtiden om du vill.

Crxkoffe
25 oktober 2015 · 847 Inlägg

Okej. Jag förstår. Jag måste köra den på 2 olika mappar. En på 0,6bar så jag lägger mej lite under 200hk för att få den laglig genom sfro. Så det måste jag ju ha papper på. Sen blir det ju att mappa den på 1bar med smile

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
baltis
25 oktober 2015 · 1 948 Inlägg

Crxkoffe skrev:
Okej. Tack du ger mej bra svar iallafall. Vi får ta o grundmappa den innan smile Jo de jag menade med 8tusen var ett exempel. Om dom tar vill säga 8 000kr för heldag (8timmar) Det jag menade e om dom kör en timme o nåt måste rättas till. Sen gör dom det och fortsätter och även hinner bli klara under 8timmar. Då tillkommer inga extra kostnader menar jag? smile

Nä då kostar det ju inget extra... men då har du bara en 7h mappning och inte en 8h... dvs det fattas några kvm trall på altanen big_smile

Crxkoffe
25 oktober 2015 · 847 Inlägg

Jo hehe jag förstår hur du tänker wink Men man får hoppas det hinns med ändå big_smile Maxxtuning e jag mest sugen på. Men hörde med dom och dom stänger tydligen över vintern. Overtake vet jag ingenting om men dom har öppet hela vintern. Men kollade på dom på hitta. Det visas ju bättre siffror på maxxtuning, men jag vet inte hehe

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang