5568
Sök

Volvo V70 TDI Startar inte efter motorbyte D5252T

4 670 Inlägg
24 oktober 2015
Trådstartare
Hej. Köpt en V70 TDI där dom bytt motor i och inte fått motorn att starta efter bytet. Motorn går runt osv.

Motorn fungerade felfritt innan motorn togs ur och monterades ner i andra karossen.
Ska börja felsöka den idag men tänkte höra om någon vet några uppenbara saker man bör kolla igenom? Ska börja med o kolla alla soppa ledningar o lufta bränslesystemet så det inte är nått sådant skitfel

Tyvärr inte fått så mycket info om motorn kommer ifrån exakt samma årsmodell, men det jag vet är att dom lyft över komplett motor och inte rört några remmar eller liknande

Tacksam för hjälp

2 253 Inlägg
24 oktober 2015
Jag är gammaldags.... typ pysslade med Amazon o V4:or. D v s innan datorernas värld.

Jag föreställer mig att det på nyare motorer sitter en hel drös med elektroniska givare för gasspjäll, temp, tändning, bränsletryck, startspärr mm.

Säkerligen är det som så att flera av dessa har parametrar som läses av bilens dator. Typ matchade, å som det var i den ursprungliga uppsättningen.
När du dumpar i en annan motor komplett med all elektronik, så kan det väl hända att nollpunkt för givare, ändliga o s v inte alls stämmer med den gamla som var samkörd med datorn i bilen.

Insprutning vid rätt tidpunkt, gnista vid rätt tid o s v. Öppnar spjäll?
Tänder motorn på startgas? I s f bränslefel...

4 670 Inlägg
25 oktober 2015
Trådstartare
Detta är ju en diesel. Så sitter ju bara en dieselpump som drivs av en rem ifrån kamaxel. Denna har inte flyttats när motorn flyttades över så då ska inte pumpen kunna stå fel. Ska dock dubbelkolla. Spjälhus, gnista osv finns ju inte heller eftersom det är en Diesel smile

Ska lossa ledningar o kolla så diesel kommer fram till Motorn

2 370 Inlägg
25 oktober 2015
Meaganeowner skrev:
Jag är gammaldags.... typ pysslade med Amazon o V4:or. D v s innan datorernas värld.

Jag föreställer mig att det på nyare motorer sitter en hel drös med elektroniska givare för gasspjäll, temp, tändning, bränsletryck, startspärr mm.

Säkerligen är det som så att flera av dessa har parametrar som läses av bilens dator. Typ matchade, å som det var i den ursprungliga uppsättningen.
När du dumpar i en annan motor komplett med all elektronik, så kan det väl hända att nollpunkt för givare, ändliga o s v inte alls stämmer med den gamla som var samkörd med datorn i bilen.

Insprutning vid rätt tidpunkt, gnista vid rätt tid o s v. Öppnar spjäll?
Tänder motorn på startgas? I s f bränslefel...

Vill bara meddela dig att du har fel, inte för att vara elak men det är inte så det fungerar, när man flyttar över en sådan motorn följer inga datorer med, bara sensorer, och dem behöver inte nollas eller något sådant, dem ger bara olika signaler vid sina givna tillfällen som sen datorn använder sig av. Och om man flyttar över en dator så hittar den rätt också. Brukar oftast bara vara imobilizern som kan vara strulig om en motorstyrenhet är flyttad. Väldigt moderna bilar däremot så är vissa olika styrenheter "gifta" med varann, sådant är mer avancerat

293 Inlägg
25 oktober 2015
Japs-Micke skrev:
Detta är ju en diesel. Så sitter ju bara en dieselpump som drivs av en rem ifrån kamaxel. Denna har inte flyttats när motorn flyttades över så då ska inte pumpen kunna stå fel. Ska dock dubbelkolla. Spjälhus, gnista osv finns ju inte heller eftersom det är en Diesel smile

Ska lossa ledningar o kolla så diesel kommer fram till Motorn

Är motorstyrenheten överflyttad med motorn eller är det bilens ursprungliga som du använder?

2 253 Inlägg
25 oktober 2015
Jaha....  men finns det spänning på magnetventilen på pumpen då?

Det måste vara spänning på den som sitter i min Passat TDI. Annars startar den inte.

Och på Skodan TDI sitter det visst ett spjäll på insuget. Inte ett gasspjäll, men jag tror att det ät helt stängt när motorn inte går.
Styrs av en magnetventil.
Senast redigerat av Meaganeowner (25 oktober 2015)

Forummoderator
18 416 Inlägg
27 oktober 2015
Är inte styrenheten samma som den var till motorn som sitter i nu så går inte bilen igång. Du får köpa en ny "nollad" enhet och gifta in den med maskin så lär den nog starta!

4 670 Inlägg
29 oktober 2015
Trådstartare
Jo då bilen startar nu och går att få att gå på tomgång. Men den är orkeslös o dör när man försöker köra iväg med den. Så får kolla över om pump rem sitter som den ska o felsöka varför den är orkeslös

https://youtu.be/hzuVP8kSsuQ

https://youtu.be/TSXHxxgXzwM
Senast redigerat av Japs-Micke (29 oktober 2015)

1 677 Inlägg
29 oktober 2015
Börja med en pumpinställning med indikatorklocka om du har tillgång till det, sedan en dynamisk finjustering med hjälp av datorn smile

4 670 Inlägg
29 oktober 2015
Trådstartare
Tänkte lämna in den o låta en verkstad göra det

1 677 Inlägg
29 oktober 2015
Japs-Micke skrev:
Tänkte lämna in den o låta en verkstad göra det

Ja gör det smile För det är typ det viktigaste för att de maskinerna ska kunna gå redigt smile

Sök