Hur långt har den gått å när kollades växelådsolja sist ?
vid motorbroms har du inget laddtryck så tryckrör etc tro jag vi helt kan dömma ut.
Däremot kan olika växlar ge olika ljud vid motorbroms /belastning om dom är taskiga...
Jag tippar på att nått lager i lådan börjar bli dåligt å de är detta som gör att de viner
Hej! Den har precis passerat 22000mil. Bra fråga.. Jag har inte kollat själv, vart ser man det på en manuell? Kanske får testa att byta olja i lådan ..
Om du skruvar väck vänster framhjul å kollar in så typ brevid drivaxeln sitter de en stor mutter, de är Nivå/påfyllning. du har en Töm plugg i botten också. Lite osäker på tömningspluggen då de var några år sen jag tittade på en sånn låda nu.
vid motorbroms har du inget laddtryck så tryckrör etc tro jag vi helt kan dömma ut.
Däremot kan olika växlar ge olika ljud vid motorbroms /belastning om dom är taskiga...
Jag tippar på att nått lager i lådan börjar bli dåligt å de är detta som gör att de viner
Hej! Den har precis passerat 22000mil. Bra fråga.. Jag har inte kollat själv, vart ser man det på en manuell? Kanske får testa att byta olja i lådan ..
Skulle oljan vara dålig/låg så skulle de låta ifrån samtliga växlar.
Skulle oljan vara dålig/låg så skulle de låta ifrån samtliga växlar.
Beror ju helt å hållet på hur många axlar du har i lådan.. Oavsett om du har låg nivå kan ju nedersa axeln/axlarna har tillräckligt me olja men den övre får dåligt me smörja.
Är de ändlagret på en av axlarna får ju denna dessutom troligen mer belasning på dom sista växlarna tex 5-6an.