4533
Sök

Volvo 740 gl som inte årkar hålla uppe i backar måste andvända handbromsen

402 Inlägg
31 oktober 2015
Trådstartare
tjena har en volvo 740 gl från 1988 som inte står still i backarna den far ner måste andvända handbromsen annars orkar det inte stå stilla vad kan det bero på?

Forummoderator
26 547 Inlägg
31 oktober 2015
Tror du får vara lite mer specifik än så..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

402 Inlägg
31 oktober 2015
Trådstartare
men om jag stänger av den i en backe utan handbroms så då efter ett tag så börjar den sakta glida ner om jag inte har i handbromsen det är som att den börjar hacka sig ner

4 575 Inlägg
31 oktober 2015
vilken växel har du i

Forummoderator
26 547 Inlägg
31 oktober 2015
Jag förstår fortfarande inte riktigt problemet.
Man ska egentligen aldrig lita på att en växel håller bilen på plats i en backe.
Det är därför man har en handbroms, och varför man vrider in hjulen mot trottoarkanten utifall handbromsen av någon anledning skulle vara otillräcklig.

Detta lär man sig när man tar körkortet.

Vettemannen
31 oktober 2015
volvo240_77 skrev:
tjena har en volvo 740 gl från 1988 som inte står still i backarna den far ner måste andvända handbromsen annars orkar det inte stå stilla vad kan det bero på?

Använd för fasen handbromsen eller parkeringsbromsen som den egentligen heter. Den är till för att använda när man parkerar sin bil, åtminstone fick jag lära mig det i trafikskolan.

/Benny

Forummoderator
26 547 Inlägg
31 oktober 2015
Vettemannen skrev:
volvo240_77 skrev:

Använd för fasen handbromsen eller parkeringsbromsen som den egentligen heter. Den är till för att använda när man parkerar sin bil, åtminstone fick jag lära mig det i trafikskolan.

/Benny

Som sagt..

4 575 Inlägg
31 oktober 2015
Jo,det fattar jag åxxå,men iom,att Ts skriver att bilen hackar nerför backen,så ställer han tydligen bilen på växeln,därför undrade jag "vilken växel",Hackar bilen på ettans växel så kan det inte vara så värst med komp i motorn.Säger väl sig självt att man ska dra i h-bromsen när man parkerar

Vettemannen
31 oktober 2015
zzr94092 skrev:
Jo,det fattar jag åxxå,men iom,att Ts skriver att bilen hackar nerför backen,så ställer han tydligen bilen på växeln,därför undrade jag "vilken växel",Hackar bilen på ettans växel så kan det inte vara så värst med komp i motorn.Säger väl sig självt att man ska dra i h-bromsen när man parkerar

Ja du, det är långt ifrån alla som använder parkeringsbromsen. Det är många som blir nervösa vid besiktningen att den ska fastna för det är enda gången någon rör den. Jag använder parkeringsbroms varje gång jag parkerar och det kan bli mååånga gånger om dagen. Mina parkeringsbromsar fungerar.

/Benny

4 575 Inlägg
31 oktober 2015
jag har auto,både på camaron o Volvon så ,host, brukar inte använda den,mer än om det "lutar" lite väl mycket

Vettemannen
31 oktober 2015
zzr94092 skrev:
jag har auto,både på camaron o Volvon så ,host, brukar inte använda den,mer än om det "lutar" lite väl mycket

Volvon, Viton, Vanen eller Corvetten.....ja visst dom är alla automater så parkeringsbroms används.

/Benny

4 575 Inlägg
31 oktober 2015
hur är h-bromsen på Vetten?Camarons är helt värdelös,köpte nya ok,blev bättre,gick igenom bes,volvon är det elparkbroms broms på ,tar så inih....te

Vettemannen
31 oktober 2015
zzr94092 skrev:
hur är h-bromsen på Vetten?Camarons är helt värdelös,köpte nya ok,blev bättre,gick igenom bes,volvon är det elparkbroms broms på ,tar så inih....te

Den tog dåligt och jag lät byta backar och wirar och då tar den bättre. Elbroms har jag aldrig haft.

/Benny

4 575 Inlägg
31 oktober 2015
bekvämt med elbroms,man tar på sig bältet o åker bara,tar man inte på sig bältet så kommer man inte ur fläcken

Vettemannen
31 oktober 2015
zzr94092 skrev:
bekvämt med elbroms,man tar på sig bältet o åker bara,tar man inte på sig bältet så kommer man inte ur fläcken

Jaha, det är så det funkar alltså. Läggs bromsen i när man stannar då, typ när man lägger i P eller stänger av motorn?

/Benny

4 575 Inlägg
31 oktober 2015
nä,man får trycka på en knapp..

Vettemannen
31 oktober 2015
zzr94092 skrev:
nä,man får trycka på en knapp..

Okay! Då vet jag. smile

/Benny

402 Inlägg
31 oktober 2015
Trådstartare
jo men om jag står i en backe med 1ans växel i så far den back ganska fort och har gjort komptest nu på första cylindern vissar den 10,5 och på andra visar den 8 och 3e cylindern visar den 7 och 4e cylindern 6 i komp och såg att 4e stiftet var torrt och som rött och bakom stiftet var det som lite olja fast olja var det på alla stift och alla var jätte torra men det var bara fjärde som var rött dom andra var vita vad beror det på har det nån koppling?

Forummoderator
26 547 Inlägg
31 oktober 2015
volvo240_77 skrev:
jo men om jag står i en backe med 1ans växel i så far den back ganska fort och har gjort komptest nu på första cylindern vissar den 10,5 och på andra visar den 8 och 3e cylindern visar den 7 och 4e cylindern 6 i komp och såg att 4e stiftet var torrt och som rött och bakom stiftet var det som lite olja fast olja var det på alla stift och alla var jätte torra men det var bara fjärde som var rött dom andra var vita vad beror det på har det nån koppling?

Låter som att den motorn är ganska slut om du frågar mig..

402 Inlägg
31 oktober 2015
Trådstartare
jo men den rör ingen olja och går ganska bra i övrigt men hur ska stiften se ut om den är bra

Sök