5085
Sök

Volvo 740 gl som inte årkar hålla uppe i backar måste andvända handbromsen

Vettemannen
31 oktober 2015
Mack skrev:
volvo240_77 skrev:
jo men om jag står i en backe med 1ans växel i så far den back ganska fort och har gjort komptest nu på första cylindern vissar den 10,5 och på andra visar den 8 och 3e cylindern visar den 7 och 4e cylindern 6 i komp och såg att 4e stiftet var torrt och som rött och bakom stiftet var det som lite olja fast olja var det på alla stift och alla var jätte torra men det var bara fjärde som var rött dom andra var vita vad beror det på har det nån koppling?

Låter som att den motorn är ganska slut om du frågar mig..

Är beredd att hålla med Mack i det han säger.

/Benny

402 Inlägg
31 oktober 2015
Trådstartare
jo men kan det vara kolvringarna som är dåliga för den har ju bara gått 43000 mil så dom ska väl inte vara dåliga redan

Forummoderator
26 547 Inlägg
31 oktober 2015
volvo240_77 skrev:
jo men kan det vara kolvringarna som är dåliga för den har ju bara gått 43000 mil så dom ska väl inte vara dåliga redan

Beroende på hur en motor underhålls under sin livstid så kan kolvringarna bli dåliga vid 500 som 500 000 mil..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

...has left the building...
4 474 Inlägg
31 oktober 2015
När du tog kompprovet, var det lika mycket "kräm" i batteriet vid alla 4 mätningarna? Om startmotorn snurrar långsammare så kommer man få lägre kompvärden, en riktigt trött startmotor ger nog riktigt låga värden. Vi kompprov så mäter man kompressionstrycket, o detta är till viss del beroende av hur friskt bilbatteriet är. Men 6 Bar i kompressionstryck med ett friskt batteri låter för lite, normalt är väl typ 10-15 Bar (generellt, inte Volvo specifikt!)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

402 Inlägg
31 oktober 2015
Trådstartare
jo det var lika mycket ström i batteri då jag provade på alla gick då runt hur lätt som helst

6 578 Inlägg
1 november 2015
Hej!
En bil med manuellåda ska inte rulla bakåt med någon växel i! Men... man bör ju alltid dra åt handbromsen när man stannar oavsett om man står i backe eller på plan mark så man motionerar handbromsen (kabeln och meknismen i bromsen)...annars fastnar allt lätt.

Stift ska vara vit/bruna!

402 Inlägg
2 november 2015
Trådstartare
okej för är det en backe jag stannar i så måste jag andvända handbromsen annars far den bak

2 358 Inlägg
2 november 2015
jag hoppas verkligen att du inte parkerar i backe utan handbroms, det kan innebära fara för egendom och liv

7 774 Inlägg
3 november 2015
volvo240_77 skrev:
jo men om jag står i en backe med 1ans växel i så far den back ganska fort och har gjort komptest nu på första cylindern vissar den 10,5 och på andra visar den 8 och 3e cylindern visar den 7 och 4e cylindern 6 i komp och såg att 4e stiftet var torrt och som rött och bakom stiftet var det som lite olja fast olja var det på alla stift och alla var jätte torra men det var bara fjärde som var rött dom andra var vita vad beror det på har det nån koppling?

Gjorde du kompressionsmätningen rätt sätt?roll
1. Försäkrade dig om att batteriet hade full spänning.
2. Skruvade ur alla tändstiften
3. Genomförde kompressionsmätningen med gasspjället fullt öppet
4. Sprutade in olja i cylindrarna genom tändstiftshålen.
5. Genomförde förnyad kompressionsmätning med gasspjället fullt öppet.

Om det skiljer mellan första och andra mätningen så bör du ha fått högre värde andra gången.
Har du fått högre värde så tyder det på slitna kolvringar/lopp.
Ingen större/markant skillnad så betyder det otäta ventiler.

wink

Sök