4343
Sök

större spridare till saab 9-5 2.0 turbo

539 Inlägg
22 december 2006
Trådstartare
Har ett chip i saab,en som dom på saab verkstan monterat. det är ett chip som saab kommit med...

fundera lite om man skulle kunna montera uppgraderings spridarna som maptun har

länk--> http://www.maptun.com/webshop/shop_info … tegori=280

eller kommer dom inte å vilja lira ihop?

kasnke gör nån nytta med å säga att chipet jag har nu levererar 192 nuvarande hästar..

motorn original ligger på 150hk

MVH

Örebroare i exil
970 Inlägg
22 december 2006
Kikar du under huven ser du att du redan har dom spridarna monterade smile Dessa ingår i Saabs egna 192 hk trimsats nämligen.

Hej FRA!

539 Inlägg
22 december 2006
Trådstartare
_Kekke_ skrev:
Kikar du under huven ser du att du redan har dom spridarna monterade smile Dessa ingår i Saabs egna 192 hk trimsats nämligen.

haha då ska jag ut å kolla imorn... å skulle dom inte sitta där så är det dags å införskaffa sådana då:P...

men om man byter ut det befintliga chipet mot ett sådant...

länk--> http://www.maptun.com/webshop/shop_info … tegori=175

vist lär denna programvara tillsammans mä dom befintliga spridarna bli samma som maptun,s steg1+ paket? å då på 225hk?

Örebroare i exil
970 Inlägg
22 december 2006
Haha, ja precis sitter dom inte där så är det hög tid att montera sådana. Stämmer bra det, de röda spridarna inklusive den mjukvaran ger 225 hk, dvs steg 1+.

Hej FRA!

539 Inlägg
22 december 2006
Trådstartare
_Kekke_ skrev:
Haha, ja precis sitter dom inte där så är det hög tid att montera sådana. Stämmer bra det, de röda spridarna inklusive den mjukvaran ger 225 hk, dvs steg 1+.

låter kanon:P...den mjukvaran kosta 6400kr.. men om vi nu säger att jag monetar deras steg 2 mjukvara på 230hk å behåller mina befintliga spridare och inte byter avgassytem mer än sista dämparen å luftfilter... hur blir effekt uttaget då?

fundera lite över om dom möjligen kan ha satt i ett insattsfilter då dom böt mjukvaran å spridarna!?...

MVH

Örebroare i exil
970 Inlägg
22 december 2006
Vad jag har förstått så är det samma mjukvara till steg 1+ och steg 2. Det enda som skiljer är halvsats systemet. Kör du med dina röda spridare, steg 2 mjukvara plockar(?) sista burken och monterar ett sportfilter, så får du på sin höjd 230 hk. Dvs vad dom själva anger. Bättre att satsa på ett steg 1+ t.ex. Sen kan du uppgradera så småningom med ett 3" system från turbon inkl sportkat, då betalar du bara 1000 eller 1500 för steg 3 mjukvaran. Då har du genast 245 hk. Vill du sedan vidare, hänger du på t.ex en Aero-turbo, dvs en Td04 och uppgraderar mjukvaran ytterligare, byter IC mm... Dina spridare hänger med till strax över 300 hk, så även Td04 turbon. Ska du trimma över det blir det att byta kolvar och stakar, samt uppgradera turbo, spridare mm.

Skulle inte tro att Saab monterat något slags insats sportluftfilter i din bil.

mvh

Hej FRA!

539 Inlägg
22 december 2006
Trådstartare
_Kekke_ skrev:
Vad jag har förstått så är det samma mjukvara till steg 1+ och steg 2. Det enda som skiljer är halvsats systemet. Kör du med dina röda spridare, steg 2 mjukvara plockar(?) sista burken och monterar ett sportfilter, så får du på sin höjd 230 hk. Dvs vad dom själva anger. Bättre att satsa på ett steg 1+ t.ex. Sen kan du uppgradera så småningom med ett 3" system från turbon inkl sportkat, då betalar du bara 1000 eller 1500 för steg 3 mjukvaran. Då har du genast 245 hk. Vill du sedan vidare, hänger du på t.ex en Aero-turbo, dvs en Td04 och uppgraderar mjukvaran ytterligare, byter IC mm... Dina spridare hänger med till strax över 300 hk, så även Td04 turbon. Ska du trimma över det blir det att byta kolvar och stakar, samt uppgradera turbo, spridare mm.

Skulle inte tro att Saab monterat något slags insats sportluftfilter i din bil.

mvh

oki på så vis:P... men hur blir det då man ska besiktiga med bytt avgassystem?.. menar det mä avgas värden å tex sportkat, racekat?... å läste nån stanns att om man hänger på en fulltrycksturbo på en lätttryckare så fixar inte mjukvaran i systemet detta... pga en massa tillkommande givare på en fulltryckare!?... stämmer detta?

MVH

Örebroare i exil
970 Inlägg
22 december 2006
Det kan bli problem på besiktningen ja. Men du kan likväl klara dig. Visst det ä ju skillnad om du rullar in och har 5-600 hk under huven. Då kan man be till gudarna att man ska komma igenom besiktingen. Stämmer allt och det inte är något fel på bilen bör avgasvärdena hålla sig inom gränserna. Hänger du på en "fulltrycksturbo" uppgraderar du ju givetvis till en mjukvara som är anpassad efter en sådan turbo och då ska det ju inte vara några problem att få det att lira.

Slå en signal till Maptun, eller åk förbi dom (om dom finns på din ort) och lyssna lite med dom vad dom har att säga. Dom har nog lite bättre koll än mig på hur allt funkar smile

Hej FRA!

539 Inlägg
22 december 2006
Trådstartare
_Kekke_ skrev:
Det kan bli problem på besiktningen ja. Men du kan likväl klara dig. Visst det ä ju skillnad om du rullar in och har 5-600 hk under huven. Då kan man be till gudarna att man ska komma igenom besiktingen. Stämmer allt och det inte är något fel på bilen bör avgasvärdena hålla sig inom gränserna. Hänger du på en "fulltrycksturbo" uppgraderar du ju givetvis till en mjukvara som är anpassad efter en sådan turbo och då ska det ju inte vara några problem att få det att lira.

Slå en signal till Maptun, eller åk förbi dom (om dom finns på din ort) och lyssna lite med dom vad dom har att säga. Dom har nog lite bättre koll än mig på hur allt funkar smile

japps men vad ligger högsta värderna på?... bara å kolla på det senaste protokollet från besiktningen å hoppas på att det är snarlikt nu:P.. sen får en gissa lite..

såg att Örebro hade återförsäljare:P... inte alls långt ifrån:D... 3-3,5 mil:D..

Örebroare i exil
970 Inlägg
22 december 2006
hmm kommer inte ihåg värdena i huvet just nu smile Jajemen Örebro är väl liksom "huvudorten". Där är dom väldigt trevliga och har bra kundsupport. Villiga att svara på alla frågor man kan tänkas komma med. För övrigt där jag trimmat min Saab, eftersom jag bor i Örebro. Har för mig att dom håller på och byter lokaler nu, om dom inte är färdiga med flytten än.

Men ring till Fredrik eller Henric och lyssna lite så ska du nog se att du får svar på dina frågor.

Hej FRA!

8 911 Inlägg
22 december 2006
Mjukvara till steg 1+ och steg 2 är inte samma!
När du köper mjukvara=styrdon så måste hårdvarukonfigurationen överenstämma exakt med den hårdvara som tillverkaren specificerar.
Senast redigerat av Hamilton (22 december 2006)

Fotograf på Tierp iDag

8 911 Inlägg
22 december 2006
Mazda6needspeed skrev:
Har ett chip i saab,en som dom på saab verkstan monterat. det är ett chip som saab kommit med...

fundera lite om man skulle kunna montera uppgraderings spridarna som maptun har

länk--> http://www.maptun.com/webshop/shop_info … tegori=280

eller kommer dom inte å vilja lira ihop?

kasnke gör nån nytta med å säga att chipet jag har nu levererar 192 nuvarande hästar..

motorn original ligger på 150hk

MVH

Du får ju svaret i länken. OBS! Kräver anpassad programvara för att fungera korrekt!

Fotograf på Tierp iDag

539 Inlägg
22 december 2006
Trådstartare
En kamrat till mig sa att man kunde ställa laddtryck via westgaten, å att det satt nån skruv som man kunde skruva så man kunde ställa laddtryck, stämmer detta?

en annan fråga bara tagen direkt ur luften som jag kom på:P...vad händer om man vänder på en avlastnings ventil?

MVH

Sök