Varför är dieselmotorer så slöa jämfört med bensinmotorer?

IceEyes Varningar: För många..
18 december 2015 · 2 552 Inlägg

T-RÖD skrev:
Men har man engång haft diesel så vill man inte ha bensin. Dra släp med bensin och den sackar med tomt släp. Diesel sackar inte när släpet är fullastat ens.

För min del var det precis tvärtom. Jag började med diesel, och gick därefter över till bensin, och nu skulle jag aldrig välja något annat än bensin smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
J3n5
18 december 2015 · 792 Inlägg

https://youtu.be/diDdz7bW4K8

Bland de få dieselbilarna jag kan tänka mig äga big_smile

Mazda Miata "Turbo" (1991)
torsen
18 december 2015 · 7 238 Inlägg

IceEyes skrev:

T-RÖD skrev:
Men har man engång haft diesel så vill man inte ha bensin. Dra släp med bensin och den sackar med tomt släp. Diesel sackar inte när släpet är fullastat ens.

För min del var det precis tvärtom. Jag började med diesel, och gick därefter över till bensin, och nu skulle jag aldrig välja något annat än bensin smile

X 2 cool

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 december 2015 · 17 485 Inlägg

torsen skrev:

IceEyes skrev:

T-RÖD skrev:
Men har man engång haft diesel så vill man inte ha bensin. Dra släp med bensin och den sackar med tomt släp. Diesel sackar inte när släpet är fullastat ens.

För min del var det precis tvärtom. Jag började med diesel, och gick därefter över till bensin, och nu skulle jag aldrig välja något annat än bensin smile

X 2 cool

Ungefär som BMW eller Mercedes här... Vi lär nog inte enas :-) Jag kör diesel för jag vill ha lite mos i maskin helt enkelt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
18 december 2015 · 7 238 Inlägg

simlar skrev:
Får man fråga vad du har haft för skitdieslar som inte startat under -20°C och otillräcklig värme vid under -10°C?

Dom har, under högljudda protester startat.
Har låtit som kyrkklockor under huven när det varit mer än 20 grader kallt.

Bilarna/motorerna du frågar om har varit:
Land Rover Defender Td5 "Storm" -06.
Jeep Cherokee 2.8 CRD "VM Motori" -06
Land Rover Defender Td4 "Puma" -09.

smile

torsen
18 december 2015 · 7 238 Inlägg

Bilnorden skrev:
Avkall på effekt, motorljud och underhållning? Skulle inte tro det. [b]Eller vad är underhållning för dig?.

Kan försäkra att om man tar bort stora ljuddämparen, men låter den lilla "eftersläckaren" vara kvar, så får man ett underbart och underhållande ljud från en stor diesel med turbo.big_smile
Men det kompenserar inte för värmebortfallet i kupén.sad

cool

T-RÖD Hifi Freak
18 december 2015 · 462 Inlägg

simlar skrev:

torsen skrev:
...
Har haft 3 dieslar i följd.
Aldrig mer en diesel.
*skatten är högre
*bränslepriset numera i paritet med bensinpriset
*svårstartad vid sträng kyla = minus 20 grader och lägre
*lång tid innan värmen kommer
*värmen otillräcklig vid kyla = minus 10 grader och lägre
...

Får man fråga vad du har haft för skitdieslar som inte startat under -20°C och otillräcklig värme vid under -10°C?

Inga problem jag någonsin haft med någon dieselbil, däremot lång tid innan värmen kommer stämmer om bilen inte varit utrustad med extravärmare/doppvärmare.

Ja självklart är det sämre värme i en diesel bil än i bensin. Och mer svårstartad när det är riktigt kallt än vad en bensin bil är. Det är därför man har dieselvärmare på en diesel bil.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 december 2015 · 17 485 Inlägg

T-RÖD skrev:

simlar skrev:

torsen skrev:
...
Har haft 3 dieslar i följd.
Aldrig mer en diesel.
*skatten är högre
*bränslepriset numera i paritet med bensinpriset
*svårstartad vid sträng kyla = minus 20 grader och lägre
*lång tid innan värmen kommer
*värmen otillräcklig vid kyla = minus 10 grader och lägre
...

Får man fråga vad du har haft för skitdieslar som inte startat under -20°C och otillräcklig värme vid under -10°C?

Inga problem jag någonsin haft med någon dieselbil, däremot lång tid innan värmen kommer stämmer om bilen inte varit utrustad med extravärmare/doppvärmare.

Ja självklart är det sämre värme i en diesel bil än i bensin. Och mer svårstartad när det är riktigt kallt än vad en bensin bil är. Det är därför man har dieselvärmare på en diesel bil.

Vad ni gnäller. En sån här pryl meckar man ihop om det finns grundläggande kunskaper:
http://www.garaget.org/video/137252

Var gött på gamla 300D 24V. Den var dock rejält snabb med värmen!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
18 december 2015 · 6 577 Inlägg

Moderna dieselbilar utan extravärmare brukar ha ett PTC-element istället.
Gäller nog äldre -påskostade- bilar också.

De/Dem
torsen
18 december 2015 · 7 238 Inlägg

Malheus skrev:
Moderna dieselbilar utan extravärmare brukar ha ett PTC-element istället.
Gäller nog äldre -påskostade- bilar också.

Vad är PTC-element och vad menar du med modernare bilar?roll

n_andersson
18 december 2015 · 689 Inlägg

Hade en s60 r förut 300 hk och 400 nm bensin och nya s60 d5 med 225 hk 460 nm går mycket bättre plus mycket bättre bränsleförbrukning. Så aldrig nån mer slö bensinare igen

VWSmurfen Smurfen
18 december 2015 · 103 Inlägg

under 200hk och brukskörning åker man diesel.
bättre att dra släp och drar oftast mindre. så rullar man mer än 1000mil om året lönar det sig med högre skatt.
en v70 2.5t drar ju ca 1.1liter milen medans d5 drar 0.6.
hänger man sen på ett släp märks det knappt på d5 medans bensinaren börjar slurpa i sig ett par dl till.

ska man ha något trimmat och roligt så är det ju enklare med överladdade bensinmotorer. fast då åker man ju på sprit iallafall.

allt hänger ju på vad man ska med bilen till.

Vw Freak...
Längtar till BUG RUN
xXSammy
19 december 2015 · 6 577 Inlägg

torsen skrev:

Malheus skrev:
Moderna dieselbilar utan extravärmare brukar ha ett PTC-element istället.
Gäller nog äldre -påskostade- bilar också.

Vad är PTC-element och vad menar du med modernare bilar?roll

PTC är en silikon/gummiblandning som ökar motståndet desto varmare det blir, den kan man kombinera det med ett värme element.

Resistive heaters can be made of conducting PTC rubber materials where the resistivity increases exponentially with increasing temperature. Such a heater will produce high power when it is cold, and rapidly heat up itself to a constant temperature. Due to the exponentially increasing resistivity the heater can never be warmer than this temperature. Above this temperature the rubber acts as an electrical insulator. The temperature can be chosen during the production of the rubber. Typical temperatures are between 0 and 80 °C (32 and 176 °F).

Något som i alla fall Ford Mondeo (2007-2014) var utrustat med smile
Kollar jag kopplingsschemat så hade även Focus (2004-2008) det..

Så modernare bil? Från 2005 och upp kan man säga för att göra det lätt då.

De/Dem
panda666
19 december 2015 · 4 250 Inlägg

Diesel bilar är mycket starka och sköna att köra tycker jag. Dåligt motorljud? tycker inte jag alls. Tycker att dom låter faktiskt väldigt grymt!.  Brukar köra A6, 520d, 320d samt volvos d3-d4 etc och massa annat diesel. Dom låter härligt, speciellt när man varvar volvos diesel, låter fett nice. min favorit måste va 520d samt a6 tdi 2013++ dom låter as nice på tomgång tom.  sen går dom där bilarna väldigt nice, finns kraft och blir över för vardags användning, Min 03 525 och farsans st220 känns som att dom inte har ett skit att säga om kraft och dom har varsin 200hk jämfört med tex en a6 tdi eller 520d. Synd att jag inte behöver diesel, åker inte så långt. och tanken med att behöva byta turbo känns läskigt dyrt.

Rspeter Audi A5 quattro driver.
19 december 2015 · 2 203 Inlägg

Land Rover verkar behöva "vintergrill" för att kunna hålla värmen på vintern.

http://www.automotorsport.se/bloggar/al … klara-kyla

Från kommentarsfältet till artikeln: Idag pratar man om att Land Rover har fått ordning på kvalitén, och hävdar att de är full jämförbara med de sämsta märkena....

mrpalmer
19 december 2015 · 796 Inlägg

Jag kör en Saab 9-5 Aero 250hk Automat, och har raceat mot både en c-klass mercedes med 240dieselhäst och en f10 520d med rensad dpf osv som ska ha 250hk.

Vi provade från 0-200km/h 50-200km/h samt 70-200km/h

Det var blött väglag, och jag piskade båda två på alla olika varianter med säkert 10 billängder smile

Hemma bra, garaget BÄST!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 december 2015 · 17 485 Inlägg

mrpalmer skrev:
Jag kör en Saab 9-5 Aero 250hk Automat, och har raceat mot både en c-klass mercedes med 240dieselhäst och en f10 520d med rensad dpf osv som ska ha 250hk.

Vi provade från 0-200km/h 50-200km/h samt 70-200km/h

Det var blött väglag, och jag piskade båda två på alla olika varianter med säkert 10 billängder smile

Du har hunnit med en del på de 14 dagar du ägt bilen. Provat race mot andra bilar?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mrpalmer
19 december 2015 · 796 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

mrpalmer skrev:
Jag kör en Saab 9-5 Aero 250hk Automat, och har raceat mot både en c-klass mercedes med 240dieselhäst och en f10 520d med rensad dpf osv som ska ha 250hk.

Vi provade från 0-200km/h 50-200km/h samt 70-200km/h

Det var blött väglag, och jag piskade båda två på alla olika varianter med säkert 10 billängder smile

Du har hunnit med en del på de 14 dagar du ägt bilen. Provat race mot andra bilar?

Dessa två bilar äger mina kompisar, båda är automat. I övrigt har jag bara kört mot en bmw 740i som jag också åkte ifrån.  Vet inte riktigt vad du menade med din kommentar faktist, tycker bara de är roligt att min 14.000:- bil åker ifrån bilar för över 200.000:- smile

Hemma bra, garaget BÄST!
trubbelturbo
19 december 2015 · 1 460 Inlägg

mrpalmer skrev:

Hybridsmurfen skrev:

mrpalmer skrev:
Jag kör en Saab 9-5 Aero 250hk Automat, och har raceat mot både en c-klass mercedes med 240dieselhäst och en f10 520d med rensad dpf osv som ska ha 250hk.

Vi provade från 0-200km/h 50-200km/h samt 70-200km/h

Det var blött väglag, och jag piskade båda två på alla olika varianter med säkert 10 billängder smile

Du har hunnit med en del på de 14 dagar du ägt bilen. Provat race mot andra bilar?

Dessa två bilar äger mina kompisar, båda är automat. I övrigt har jag bara kört mot en bmw 740i som jag också åkte ifrån.  Vet inte riktigt vad du menade med din kommentar faktist, tycker bara de är roligt att min 14.000:- bil åker ifrån bilar för över 200.000:- smile

Jag tror han menar att han tror att du ljuger.

Senast redigerat av trubbelturbo (19 december 2015)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
dawwe ...has left the building...
19 december 2015 · 4 474 Inlägg

mrpalmer skrev:
Jag kör en Saab 9-5 Aero 250hk Automat, och har raceat mot både en c-klass mercedes med 240dieselhäst och en f10 520d med rensad dpf osv som ska ha 250hk .

Vi provade från 0-200km/h 50-200km/h samt 70-200km/h

Det var blött väglag, och jag piskade båda två på alla olika varianter med säkert 10 billängder smile

Enligt vem? Ägaren? Original N47 har 184 kusar, krävs mer än att rensa dpf + chipning för att nå 250 diesel-hästar...BSR steg 1 chipning av 520D hamnar på ca 220 kusar, skal du plocka ytterligare 30 riktiga häst så lär du ligga på gränsen av vad motorn klarar under det långa loppet så att säg, för att inte tala om koppling & växellåda...520d är dessutom instegsmodellen, absolut ingen raket, den gör 0-100 på runt 8 sek original. Testa o race:a mot en M550d, återkom sedan när du gått i mål big_smile

Senast redigerat av dawwe (19 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang