Köpråd: Volvo 850R eller T5

Calibra21
6 november 2015 · 28 Inlägg

Hejsan jag tänkte kolla med er e lite sugen på en 850R eller en T5 men jag undrar lite över motor effekt det står i annonserna när man kollar att det är 225 hk innebär det att dom flesta är import då eller? Har dock ingen körkort än men jag hoppas att jag kan få de inom nästa sommar eller så så därför passar jag på att fråga er som kan detta här med motor effekter osv.

/Christian

/// Rubrik ändrad, mvh HS

Senast redigerat av Hybridsmurfen (6 november 2015)

Christian S
6 november 2015 · 4 816 Inlägg

850 Turbo/T5 med 2,3 liters motorn har 225Hk (dom hette Turbo här och ev i några länder till, i övriga länder hette dom T5)
850 T5R med 2,3 liters motorn har 225Hk fast med overboost funktion så dom har 240Hk under ett visst antal sekunder
850 R manuell med 2,3 liters motorn har 250Hk
850 R automat med 2,3 liters motorn har samma motor som 850 T5R

sen finns det även en 2 liters variant och dom brukar framförallt komma ifrån Italien då dom har/hande straff skatt på bilar med större motorvolym än 2liter

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 november 2015 · 17 558 Inlägg

Christian S skrev:
850 Turbo/T5 med 2,3 liters motorn har 225Hk (dom hette Turbo här och ev i några länder till, i övriga länder hette dom T5)
850 T5R med 2,3 liters motorn har 225Hk fast med overboost funktion så dom har 240Hk under ett visst antal sekunder
850 R manuell med 2,3 liters motorn har 250Hk
850 R automat med 2,3 liters motorn har samma motor som 850 T5R

sen finns det även en 2 liters variant och dom brukar framförallt komma ifrån Italien då dom har/hande straff skatt på bilar med större motorvolym än 2liter

Den brukar ligga på 180 hk, kollade på en sån i somras. En V70 2.0T.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
BornZombie
6 november 2015 · 193 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Christian S skrev:
850 Turbo/T5 med 2,3 liters motorn har 225Hk (dom hette Turbo här och ev i några länder till, i övriga länder hette dom T5)
850 T5R med 2,3 liters motorn har 225Hk fast med overboost funktion så dom har 240Hk under ett visst antal sekunder
850 R manuell med 2,3 liters motorn har 250Hk
850 R automat med 2,3 liters motorn har samma motor som 850 T5R

sen finns det även en 2 liters variant och dom brukar framförallt komma ifrån Italien då dom har/hande straff skatt på bilar med större motorvolym än 2liter

Den brukar ligga på 180 hk, kollade på en sån i somras. En V70 2.0T.

Italia T5-R /R med 2.0 liters ligger på 211hk. smile

Volvo V90 D5 AWD Inscription "Polestar Wannabe" (2017)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 november 2015 · 17 558 Inlägg

BornZombie skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Christian S skrev:
850 Turbo/T5 med 2,3 liters motorn har 225Hk (dom hette Turbo här och ev i några länder till, i övriga länder hette dom T5)
850 T5R med 2,3 liters motorn har 225Hk fast med overboost funktion så dom har 240Hk under ett visst antal sekunder
850 R manuell med 2,3 liters motorn har 250Hk
850 R automat med 2,3 liters motorn har samma motor som 850 T5R

sen finns det även en 2 liters variant och dom brukar framförallt komma ifrån Italien då dom har/hande straff skatt på bilar med större motorvolym än 2liter

Den brukar ligga på 180 hk, kollade på en sån i somras. En V70 2.0T.

Italia T5-R /R med 2.0 liters ligger på 211hk. smile

Sorry. My bad... Vad tusan kollade jag på :-) av ren nyfikenhet...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
BornZombie
6 november 2015 · 193 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

BornZombie skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Den brukar ligga på 180 hk, kollade på en sån i somras. En V70 2.0T.

Italia T5-R /R med 2.0 liters ligger på 211hk. smile

Sorry. My bad... Vad tusan kollade jag på :-) av ren nyfikenhet...

Det blev lite fel från min sida också, en T5-a med 2 liters motor ligger på 211hk, dock T5-R ska ligga på 225hk.. smile V70n är jag inte så insatt i, men såg nu att det fans en motor med 180hk, man lär sig nått varje dag. smile

Volvo V90 D5 AWD Inscription "Polestar Wannabe" (2017)
jocke_gronberg
6 november 2015 · 4 586 Inlägg

Något som jag märkte när jag ställde på min 850 turbo var att den var grymt törstig. Ingen bra kombination med nytaget körkort när man vill åka mycket.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 november 2015 · 14 079 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Något som jag märkte när jag ställde på min 850 turbo var att den var grymt törstig. Ingen bra kombination med nytaget körkort när man vill åka mycket.

Personen registrerade sig 2005-10-13 så förmodligen så är han/hon en bit över 18 år för jag tror inte han/hon registrerade sig som 8-åring. Kanske spelar det ingen roll med soppaförbrukningen då kanske han/hon har bra ekonomi. Det bara slog mig.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Calibra21
6 november 2015 · 28 Inlägg

Så man ska kolla lite extra noga då på vad man köper men vad ligger försäkringen på t ex en  t5 eller en r?

BornZombie
6 november 2015 · 193 Inlägg

Calibra21 skrev:
Så man ska kolla lite extra noga då på vad man köper men vad ligger försäkringen på t ex en  t5 eller en r?

Allt beror på hur gammal man är väl, själv betalar jag ca 330 kr/månad i helförsäkring på R-en, vilket är relativt billigt tycker jag iaf.

Kolla det vanliga, framvagnen, kolla så att packboxen mellan motor och växellådan är ok, alltså att det inte läcker där, annars kan det kosta dig många tusen lappar om du inte kan fixa det själv - räkna med ca 11tkr på Volvo inkl kopplingssats. Kolla att vevhusventilationen inte är täppt, starta bilen och dra ur oljestickan, kommer det rök ifrån den behöver den rengöras, räkna där med ett par tusen lappar i delar om du handlar på Volvo + arbetet om du inte fixar det själv. Kolla sen det vanliga, att det inte finns nå olja i kylarvätskebehållaren (har inget med Volvo att göra utan bilar i övrig), lyssna efter turbon, hörs det en del vinande ljud från den när du gasar håller den på att sjunga sitt sista vers.

I övrigt tycker jag att dem är grymma bilar, man får mycket bil för pengarna, och man får så mycket tillbaks om man tar hand om den. Själv körde jag med R-en 820 bekymmersfria mil på bara 6 veckor, därav 2 x 270 mil på ca 38 timmar (tur/retur).

Volvo V90 D5 AWD Inscription "Polestar Wannabe" (2017)
Christian S
6 november 2015 · 4 816 Inlägg

BornZombie skrev:
Allt beror på hur gammal man är väl, själv betalar jag ca 330 kr/månad i helförsäkring på R-en, vilket är relativt billigt tycker jag iaf.

hur mycket försäkringen kostar varierar väldigt beroende på hur gammal man är, var man bor osv. så därför går det inte att säga hur mycket någon annan får betala för samma försäkring som man själv har.

330kr/månad är jävligt billigt, den V70 R ´98 jag hade har jag för mig kostade runt 800kr/månad och den V70 R AWD ´99 jag hade kostade nog runt 600kr/månad, jag betalar ca 900kr/månad för min Impreza och då var den ändå något billigare än vad en vanlig svensksåld GT skulle kostat när jag satt och jämförde försäkringar.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang