Har beställt NGK BPR7ES till min 945 turbo. Fick dock höra nu att vissa haft problen med att stiften gått mitt av när dom skulle lossas. Någon här som har erfarenhet (bra/dålig) av NGK stift?
Jag har köpt snäppet "kallare" stift än original iom att jag kör något trimmad motor.
appropå detta, när bör man göra det? funderar på att göra detsamma med min BMW nämligen.. Mest i förebyggande, då jag inte direkt har några problem med bilen.
Jag har köpt snäppet "kallare" stift än original iom att jag kör något trimmad motor.
appropå detta, när bör man göra det? funderar på att göra detsamma med min BMW nämligen.. Mest i förebyggande, då jag inte direkt har några problem med bilen.
Enklast är att köpa en uppsättning av varje och testa. Köper du på ebay så blir det inte många kronor. Ska även tillägga att jag också alltid kör NGK och gjort så i 25 år. Farsans Audi från 80talet gick däremot bäst på Bosch W6DTC (vi testade olika stift utan framgång.) NGKs V-line är det enda jag själv köper numera.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vet att man rekomenderade snäppet kallare stift till bilar med Turbo+ och Turbo++. Effekten i min ligger på ungefär samma som Turbo+, således bör jag också ha kallare stift. Hur man exakt vet var gränsen går vet jag inte, men kör man trimmat bör man nog ha kallare.
Låter bra att fler har bra erfarenhet av NGK, då kan man köra med dom med gott samvete!
När jag körde 940 turbo så la stiften av när man trimmade motorn, så med kallare stift så höll det. På min sugtrimmade Bmw E34 funkar den bäst med stiften som är rekommenderade original. Trots att motorn körs lite hårdare. Men det är också en rätt effektiv motor med tanke på motorvolymen och effekten man plockar ut. Så jag skulle säga att man märker det rätt lätt om stiften inte hänger med riktigt
När jag körde 940 turbo så la stiften av när man trimmade motorn, så med kallare stift så höll det. På min sugtrimmade Bmw E34 funkar den bäst med stiften som är rekommenderade original. Trots att motorn körs lite hårdare. Men det är också en rätt effektiv motor med tanke på motorvolymen och effekten man plockar ut. Så jag skulle säga att man märker det rätt lätt om stiften inte hänger med riktigt
När jag kör på så märker jag inget, det är mer när den är kall som den kan vara lite sur ibland. Har bytt det mesta, och det är egentligen bara stiften och spolarna kvar att byta. Men dessa sägs att man bara byter vid tydliga misständningar, vilket jag egentligen inte har, mer än nån enstaka gång när den är kall.
När jag körde 940 turbo så la stiften av när man trimmade motorn, så med kallare stift så höll det. På min sugtrimmade Bmw E34 funkar den bäst med stiften som är rekommenderade original. Trots att motorn körs lite hårdare. Men det är också en rätt effektiv motor med tanke på motorvolymen och effekten man plockar ut. Så jag skulle säga att man märker det rätt lätt om stiften inte hänger med riktigt
När jag kör på så märker jag inget, det är mer när den är kall som den kan vara lite sur ibland. Har bytt det mesta, och det är egentligen bara stiften och spolarna kvar att byta. Men dessa sägs att man bara byter vid tydliga misständningar, vilket jag egentligen inte har, mer än nån enstaka gång när den är kall.
Ok, när jag körde med för kalla stift så gick min bil kasst när den var kall. Men det kan bero på andra saker med. Om du har ett mappat original styrsystem så kanske det helt enkelt inte klarar med kompressorn så bra. Så går den lite halcdant tills den är varm
När jag körde 940 turbo så la stiften av när man trimmade motorn, så med kallare stift så höll det. På min sugtrimmade Bmw E34 funkar den bäst med stiften som är rekommenderade original. Trots att motorn körs lite hårdare. Men det är också en rätt effektiv motor med tanke på motorvolymen och effekten man plockar ut. Så jag skulle säga att man märker det rätt lätt om stiften inte hänger med riktigt
När jag kör på så märker jag inget, det är mer när den är kall som den kan vara lite sur ibland. Har bytt det mesta, och det är egentligen bara stiften och spolarna kvar att byta. Men dessa sägs att man bara byter vid tydliga misständningar, vilket jag egentligen inte har, mer än nån enstaka gång när den är kall.
Ok, när jag körde med för kalla stift så gick min bil kasst när den var kall. Men det kan bero på andra saker med. Om du har ett mappat original styrsystem så kanske det helt enkelt inte klarar med kompressorn så bra. Så går den lite halcdant tills den är varm
Hm. Nja, den har inte alltid betett sig såhär.. Och sist jag bytte stift var dem helt svarta.. Undrar om den kanske vill ha lite kallare eftersom den går fetare än vanligt. ESS tuning säger dock att dem brukar köra med BMW originalrekommendationer utan problem.