Stor mängd avgaser med 98 oktanig bensin(?)

Pontare89
9 november 2015 · 5 Inlägg

Hej,

Har råkat pumpa in 98oktanig bensin i bilen när jag ska köra med 95. Efter ha hört runt med bekanta och kollat på internet så verkade det inte vara något problem att köra med 98 oktanig så jag körde på som vanligt.

Dock har jag märkt att från och till så spottar bilen ut sig _stora_ mängder avgaser under en kort tid. Har främst märkt det när jag ska parkera bilen efter jobbet. Eftersom jag parkerar i parkersingshus så är det inte så bra.
Inga som helst problem när jag ska ta bilen på morgonen.

Kan det vara relaterat till att jag kör med 98 oktanig eller ska det inte spela någon roll? Har inte hittat något relaterat på internet.
Kan jag helt enkelt räkna med att problemet försvinner så fort jag har använt upp all 98 oktanig bensin?

Någon annan idé?

Tack på förhand

zekezeke Vila i frid, pappa..
9 november 2015 · 517 Inlägg

Att du kör med 98 är bara bra. det förbränner bättre. kan ju vara så att du motorn förbränner så pass mycket bättre att den flåsar ur sig gammal skit bara. kör ur växlarna ordentligt så ska du se att det försvinner. att du kör med 98 i övrigt är bara bra för bilen. ju mer oktan desto bättre förbränning för motorn som sagt.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
9 november 2015 · 3 730 Inlägg

Hur har du kommit fram till att det blir mer avgaser?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Xebers76
9 november 2015 · 2 275 Inlägg

Tänk på stackars bilarna i amerika som ibland får åka på 87 oktan sad ne men skämt å sido, som nämnt innan, högre oktan gör bara motorn gladare men eftersom det kostar mer kör dem flesta på 95, om du älskar din bil riktigt mycket kan du tanka shell V Power, ligger runt 103 oktan om jag minns rätt, det har med bensinens förmåga att stå emot "knackning". Men som sagt, 98 är bara bra smile

Senast redigerat av Xebers76 (9 november 2015)

zekezeke Vila i frid, pappa..
9 november 2015 · 517 Inlägg

Xebers76 skrev:
Tänk på stackars bilarna i amerika som ibland får åka på 87 oktan sad ne men skämt å sido, som nämnt innan, högre oktan gör bara motorn gladare men eftersom det kostar mer kör dem flesta på 95, om du älskar din bil riktigt mycket kan du tanka shell V Power, ligger runt 103 oktan om jag minns rätt, det har med bensinens förmåga att stå emot "knackning". Men som sagt, 98 är bara bra smile

Dem påstådde att den gjorde det, men vid lite tester visade den sig "bara" vara 99 eller något. Vad jag hört så ska statoils 98 vara den bästa på marknaden.. Tror dem flesta 98 är mer eller mindre samma sås, dock.

Senast redigerat av zekezeke (9 november 2015)

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Xebers76
9 november 2015 · 2 275 Inlägg

zekezeke skrev:

Xebers76 skrev:
Tänk på stackars bilarna i amerika som ibland får åka på 87 oktan sad ne men skämt å sido, som nämnt innan, högre oktan gör bara motorn gladare men eftersom det kostar mer kör dem flesta på 95, om du älskar din bil riktigt mycket kan du tanka shell V Power, ligger runt 103 oktan om jag minns rätt, det har med bensinens förmåga att stå emot "knackning". Men som sagt, 98 är bara bra smile

Dem påstådde att den gjorde det, men vid lite tester visade den sig "bara" vara 99 eller något. Vad jag hört så ska statoils 98 vara den bästa på marknaden.. Tror dem flesta 98 är mer eller mindre samma sås

Skojar du? Fy vad man blir lurad, det är synd om oss konsumenter lol

Pontare89
9 november 2015 · 5 Inlägg

zekezeke skrev:
Att du kör med 98 är bara bra. det förbränner bättre. kan ju vara så att du motorn förbränner så pass mycket bättre att den flåsar ur sig gammal skit bara. kör ur växlarna ordentligt så ska du se att det försvinner. att du kör med 98 i övrigt är bara bra för bilen. ju mer oktan desto bättre förbränning för motorn som sagt.

Låter bra! Ska dra en ordentlig körning nu så får vi se om det blir bättre.

Pontare89
9 november 2015 · 5 Inlägg

DiwraZ skrev:
Hur har du kommit fram till att det blir mer avgaser?

Bolmar ut rök. smile

Xebers76
9 november 2015 · 2 275 Inlägg

Köp sån tillsats man häller i tanken som rensar både motor och bränslesystem, tror det är en hel del sot i din motor, tänk också på att motorn mår bra av att varvas lite ibland, all skit fastnar annars

Hamilton
9 november 2015 · 8 864 Inlägg

Med tanke på årstiden så gissar jag på kondens och är helt naturligt, att hälla i diverse mirakelmedel i tanken är inget jag skulle göra.

Fotograf på tierpidag.se
uhlin
9 november 2015 · 2 834 Inlägg

Skulle också tippa på kondens. Försvinner inget vatten från kylsystemet så är det inget att bry sig om.

zekezeke Vila i frid, pappa..
9 november 2015 · 517 Inlägg

Hamilton skrev:
Med tanke på årstiden så gissar jag på kondens och är helt naturligt, att hälla i diverse mirakelmedel i tanken är inget jag skulle göra.

Tillsatser för insprutning osv är väl aldrig fel..

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Hamilton
9 november 2015 · 8 864 Inlägg

zekezeke skrev:

Hamilton skrev:
Med tanke på årstiden så gissar jag på kondens och är helt naturligt, att hälla i diverse mirakelmedel i tanken är inget jag skulle göra.

Tillsatser för insprutning osv är väl aldrig fel..

Det är givetvis upp till var och en att avgöra vad man häller i tanken.

Fotograf på tierpidag.se
spillolja
9 november 2015 · 4 026 Inlägg

har provat att köra en Renault Clio 1,4 från 99  på 98 oktan utan att den drog en droppe mindre bensin

men avgasvärderna var desto bättre smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 44&p=2

Senast redigerat av spillolja (9 november 2015)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
spillolja
9 november 2015 · 4 026 Inlägg

Xebers76 skrev:
Tänk på stackars bilarna i amerika som ibland får åka på 87 oktan sad ne men skämt å sido, som nämnt innan, högre oktan gör bara motorn gladare men eftersom det kostar mer kör dem flesta på 95, om du älskar din bil riktigt mycket kan du tanka shell V Power, ligger runt 103 oktan om jag minns rätt, det har med bensinens förmåga att stå emot "knackning". Men som sagt, 98 är bara bra smile

87 oktan AKI i USA motsvarar ca 91/92 oktan RON i Europa

våran 95 oktan är 90 oktan AKI i USA

AKI= Anti Knock Index   (Mon+Ron/2)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
zekezeke Vila i frid, pappa..
9 november 2015 · 517 Inlägg

Hamilton skrev:

zekezeke skrev:

Hamilton skrev:
Med tanke på årstiden så gissar jag på kondens och är helt naturligt, att hälla i diverse mirakelmedel i tanken är inget jag skulle göra.

Tillsatser för insprutning osv är väl aldrig fel..

Det är givetvis upp till var och en att avgöra vad man häller i tanken.

Jo, men varför ställer du dig så negativt till att inte göra det? bara nyfiken.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Hamilton
9 november 2015 · 8 864 Inlägg

zekezeke skrev:

Hamilton skrev:

zekezeke skrev:
Tillsatser för insprutning osv är väl aldrig fel..

Det är givetvis upp till var och en att avgöra vad man häller i tanken.

Jo, men varför ställer du dig så negativt till att inte göra det? bara nyfiken.

Mirakelmedlen inehåller i stortsett bara fotogen och gör ingen nytta så det är pengar i sjön.
Bättre då at byta bränslefilter enligt serviceintervallerna och se till att inte köra tomt i tanken.

Senast redigerat av Hamilton (9 november 2015)

Fotograf på tierpidag.se
Pontare89
9 november 2015 · 5 Inlägg

Varva igenom motorn ordentligt ikväll i ca en timma och det verkar ha gjort stor skillnad! Såg inte skymten av någon rök när jag parkerade. Verkar stämma med att jag hade en del skit i motorn/bränslesystemet som behövde försvinna.
Ska även fundera på att slänga i något som renar lite extra.

Tack för all hjälp!

zekezeke Vila i frid, pappa..
10 november 2015 · 517 Inlägg

Hamilton skrev:

zekezeke skrev:

Hamilton skrev:

Det är givetvis upp till var och en att avgöra vad man häller i tanken.

Jo, men varför ställer du dig så negativt till att inte göra det? bara nyfiken.

Mirakelmedlen inehåller i stortsett bara fotogen och gör ingen nytta så det är pengar i sjön.
Bättre då at byta bränslefilter enligt serviceintervallerna och se till att inte köra tomt i tanken.

Hm, är ju lite olika i varje tillsats.
Jag jobbar på Autoexperten, och har lera kunder (runt 4-5 stycken) som bestämt påstår att det faktiskt gör skillnad. En gubbe hade problem med att bilen stannade då och då, och efter att ha hällt i Red Lines S1 gick bilen, och går än. Det var två år sedan. Han häller sedan dess i en varje år.. Tillfällighet? Kanske..

Som sagt, jag vet inte vad jag ska tro.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
jaka54
10 november 2015 · 5 743 Inlägg

Hej!
Antagligen berodde "röken ur avgassystemet"  på kondens (Vatten) i ljuddämpare och inte att du hade "skit" i motorn. När du varvade blev ljuddämparna varma och fukten försvann.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang