Volvo 940 styrboxar

noFunction
18 november 2015 · 50 Inlägg

Har en volvo 940 1994 med B230F.

Jag har tagit turbo, spridare och styrbox från en B230FT och installerat dem på min motor. Nu plockade jag bort turbogrejjerna till besiktningen. Nu när jag har alla originaldelar på så startar den inte, men om jag har turbostyrboxen inkopplad startar bilen men går dåligt på tomgång.

Varför startar inte bilen med original styrbox då allt annat i nuläget är original?
Skulle annars kunna köra med turbostyrboxen men då tomgången är väldigt svajig så känns det inte så bra.

Tacksam för svar!

-Det är inte jag som är som inte är alla andra, det är alla andra som inte är som mig-
-Det går inte så fort, men det blir inte så bra heller-
zekezeke Vila i frid, pappa..
18 november 2015 · 517 Inlägg

Låter ju märkligt.
Boxen tog inte skada nån gång när du demonterade? sitter alla kablar som dem ska? till boxen alltså

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
noFunction
18 november 2015 · 50 Inlägg

zekezeke skrev:
Låter ju märkligt.
Boxen tog inte skada nån gång när du demonterade? sitter alla kablar som dem ska? till boxen alltså

Det ser iallafall ut att vara i skick. Alla kontakter.  Då man kopplat i turbostyrboxen och startar första gången måste man snurra väldigt länge på startmotorn och motorn kommer sakta igång. Efter att den en gång startat så startar den bra.

Men problemet är som sagt att motorn inte lovar alls med original  styrbox.. hmm

-Det är inte jag som är som inte är alla andra, det är alla andra som inte är som mig-
-Det går inte så fort, men det blir inte så bra heller-
noFunction
18 november 2015 · 50 Inlägg

Update!

Bilen går med orginalbox om man drar ut kontakten till bensinpumpe, den går dåligt men den går iallafall. Det måste ju betyda på för högt bensintryck, vad kan man göra åt saken och varför är det olika tryck med olika styrboxar?

-Det är inte jag som är som inte är alla andra, det är alla andra som inte är som mig-
-Det går inte så fort, men det blir inte så bra heller-
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
18 november 2015 · 3 730 Inlägg

Är det möjligen så att du glömt ta bort spridarmotståndet??

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
noFunction
19 november 2015 · 50 Inlägg

DiwraZ skrev:
Är det möjligen så att du glömt ta bort spridarmotståndet??

Jag har aldrig bytt eller lagt till nåt spridarmotstånd eftersom jag bytt både spridare och styrbox.
Men var finns spridarmotståndet och kan det hjälpa att ta bort det?

-Det är inte jag som är som inte är alla andra, det är alla andra som inte är som mig-
-Det går inte så fort, men det blir inte så bra heller-
Xebers76
19 november 2015 · 2 278 Inlägg

Om turbospridarna är större än sugisspridarna och du har turbospridare monterade och kör med bilens originalbox blir motorn mer eller mindre dränkt i bensin

zekezeke Vila i frid, pappa..
19 november 2015 · 517 Inlägg

Xebers76 skrev:
Om turbospridarna är större än sugisspridarna och du har turbospridare monterade och kör med bilens originalbox blir motorn mer eller mindre dränkt i bensin

Jag förstod det som att han bytt tilbaka till originaldelar?

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
19 november 2015 · 3 730 Inlägg

Om du har använt turbospridarna utan motstånd så har du troligen sabbat styrboxen

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
zekezeke Vila i frid, pappa..
19 november 2015 · 517 Inlägg

noFunction skrev:
Varför startar inte bilen med original styrbox då allt annat i nuläget är original?

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
noFunction
19 november 2015 · 50 Inlägg

DiwraZ skrev:
Om du har använt turbospridarna utan motstånd så har du troligen sabbat styrboxen

Jo jag har använt turbospridarna utan motstånd men endast med turbostyrboxen, inte original styrbox.
Alltså borde jag isf sabbat turbo styrboxen och inte original..

-Det är inte jag som är som inte är alla andra, det är alla andra som inte är som mig-
-Det går inte så fort, men det blir inte så bra heller-
noFunction
19 november 2015 · 50 Inlägg

Xebers76 skrev:
Om turbospridarna är större än sugisspridarna och du har turbospridare monterade och kör med bilens originalbox blir motorn mer eller mindre dränkt i bensin

Jag har sugisspridare på och även då dränks motorn, jag befarar att spridarna inte alls stängs, utan de blir öppna hela tiden

-Det är inte jag som är som inte är alla andra, det är alla andra som inte är som mig-
-Det går inte så fort, men det blir inte så bra heller-
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
19 november 2015 · 3 730 Inlägg

noFunction skrev:

DiwraZ skrev:
Om du har använt turbospridarna utan motstånd så har du troligen sabbat styrboxen

Jo jag har använt turbospridarna utan motstånd men endast med turbostyrboxen, inte original styrbox.
Alltså borde jag isf sabbat turbo styrboxen och inte original..

Det låter rimligt. Frågan är om något annat kan ha tagit stryk pga detta. Spridarrelä? Nu gissar jag bara

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang