Vad kan ni om bilar här på garaget??

flumtobbe
8 januari 2007 · 21 Inlägg

Alx440 skrev:
Ja just ja. Hur fungerar en styrservo?

En hydraulisk pump drivs av bilens motor och skapar ett högt oljetryck som leds i slangar och rör till själva styrservon som är kopplad till framhjulen. Inne i servon finns flera små ventiler. När man vrider på ratten öppnas vissa ventiler och trycket leds in och "hjälper till" att vrida hjulen på bilen. Den hjälpen gör att det blir lättare att styra.



fråga ???

Allx
8 januari 2007 · 321 Inlägg

Ja! Ställ en fråga tongue

EViLution!
lustgasen Saab 99 Turbo-Nörd
8 januari 2007 · 368 Inlägg

jag har en fråga. vad menas med ecopower på saabbilar?

Med lust att gasa
www.aabh.se/
www.antonbjörklund.se/
Saab 99 GL VAN "Servicebilen-Vanheden" (1977)
flumtobbe
8 januari 2007 · 21 Inlägg

lustgasen skrev:
jag har en fråga. vad menas med ecopower på saabbilar?

om jag inte mins helt fel så är det vel att de är en miljö bil kan både köras med besin å gas








fråga vad är knack sensorn bra för

Malmoe SSS -12
8 januari 2007 · 3 217 Inlägg

För att spikning i motorn ska undvikas så gott som det går...



Hur fungerar Bi-Turbo?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
AudiZack Living the good Life!
8 januari 2007 · 585 Inlägg

Brukar sitta på V6 och v8 men kan även sitta på andra motorer också, det sitter en avgasgrenrör på varsin sida utav blocket och turbosarna sitter monterade oftast på grenröret och drivs utav avgaserna, någon kanske kan förklara detta bättre än mig men men.

Hur fungerar wastegaten?

When the flag drops, the Bullshit stops.
Sharky
8 januari 2007 · 10 287 Inlägg

Wastegate är en regelerventil som sitter på övarladdade (bensin) bilar. Den reglerar laddtrycket genom att låta en del av avgaserna passera på sidan om turbons turbindel.

Min fråga:

- Vad kallas den speciella styrning som sitter bl a på gamla London-taxibilar och hur fungerar den?

/Göran

AudiZack skrev:
Hur fungerar wastegaten?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Gizmojohan
8 januari 2007 · 3 295 Inlägg

Sharky skrev:
Wastegate är en regelerventil som sitter på övarladdade (bensin) bilar. Den reglerar laddtrycket genom att låta en del av avgaserna passera på sidan om turbons turbindel.

Min fråga:

- Vad kallas den speciella styrning som sitter bl a på gamla London-taxibilar och hur fungerar den?

/Göran

AudiZack skrev:
Hur fungerar wastegaten?

Wastegaten Sitter även på Vissa Diesel bilar/Lastbilar.

Tore Student
9 januari 2007 · 232 Inlägg

Sharky skrev:
Wastegate är en regelerventil som sitter på övarladdade (bensin) bilar. Den reglerar laddtrycket genom att låta en del av avgaserna passera på sidan om turbons turbindel.

Min fråga:

- Vad kallas den speciella styrning som sitter bl a på gamla London-taxibilar och hur fungerar den?

/Göran

AudiZack skrev:
Hur fungerar wastegaten?

om jag itne har helt fel så kan den styra på backhjulen för att kunan fickparkera på trånga ställen elelr motsvarande...

om ni inte har någon invändning mot mittsvar så är min fårga

Varför är det inte lämpligt att slå sönder en av de nya fartkamerorna när de fottat en bild på dig??

- Vad har du i lådan?
- Kaniner.
- Vad gör de?
- Kaniner...
Granholm Dude
9 januari 2007 · 197 Inlägg

lämpligt är det vell alltid.. men kanske för att dom typ skickar iväg fotona, och inte är i kameran?

Ät aldrig snö som blivit gul!
Volvo 945 Turbo "Sleepern" (1995)
jonTe
9 januari 2007 · 5 710 Inlägg

Sharky skrev:
Med flerventilteknik så kan man få in stor ventilarea med modernare utformning av förbränningsrum. Jag har för mig att man man pratar om pentroofdesign.

Japp, penta=5 på grekiska och räknar man lite på ytan i "taket" på förbränningsrummet får man det till 5 ytor.

Angående din fråga om namnet på styrningen har jag ingen aning.....


>>mflumtobbe, Njaaa texten ville symbolisera "rena motorer".

MVH Jonas
..............
Molte
9 januari 2007 · 22 Inlägg

ECOPOWER innebär att det är en kraftfull och miljövänlig motor. Ska inte förknippas med miljöbil dock tongue

Fråga: vad är en strokad vevaxel?

Xuri One Man Clan
9 januari 2007 · 4 287 Inlägg

chrillemk2gti skrev:

timmy_r skrev:
Dieslen har inga tändstift.

Hur en ac fungerar tänker jag inte sitta här och rabbla upp när det är hjul. smile
Kanske en annan dag.

Vad har dump/avlastningsventilen för uppgift att fylla ?? Intressant att se svaren.?!.?!

släppa ut tryckstöten som blir när du stänger spjället för så bra respons som möjligt å det gynnar hållbarheten på turbon med....


vad heter volvos motsvarighet till hondas v-tech?

volvos motsvarighet heter VVT (Variable valve timing!)

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
jonTe
11 januari 2007 · 5 710 Inlägg

Nä Göran....nu har vi väntat länge nog (3dagar) och ännu har ingen svarat rätt.....klämm framme´t  wink

MVH Jonas
..............
sveddan
11 januari 2007 · 1 453 Inlägg

Tore skrev:
Min fråga:

- Vad kallas den speciella styrning som sitter bl a på gamla London-taxibilar och hur fungerar den?

/Göran
?

Det kallas "högerstyrning" och fungerar på så sätt att man vrider på ratten åt det hållet bilen ska svänga.

Hoppas ni ursäktar att jag är morgontrött.

Sharky
11 januari 2007 · 10 287 Inlägg

Nix. Det heter Ackermannstyrning och innebär att det inre framhjulet i en kurva vrids mera än det yttre.

/Göran

sveddan skrev:

Tore skrev:
Min fråga:

- Vad kallas den speciella styrning som sitter bl a på gamla London-taxibilar och hur fungerar den?

/Göran
?

Det kallas "högerstyrning" och fungerar på så sätt att man vrider på ratten åt det hållet bilen ska svänga.

Hoppas ni ursäktar att jag är morgontrött.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
sveddan
11 januari 2007 · 1 453 Inlägg

Sharky skrev:
Nix. Det heter Ackermannstyrning och innebär att det inre framhjulet i en kurva vrids mera än det yttre.
/Göran

Hehe jag förstår att det inte var så enkelt när det kommer från dig!

jonTe
11 januari 2007 · 5 710 Inlägg

Lägger en fråga då.....

-Hur ser man skillnad på en avgasventil och en insugsventil och varför är det skillnad?

MVH Jonas
..............
dr_weber Senator
11 januari 2007 · 323 Inlägg

Insugs ventilerna är större än avgasventilerna! Avgasventilerna är ofta natrium kylda! Dvs saltkylda! vet inte om jag får rätt för de där! men aja jag ställer väl en fråga iaf!!


Vilken var den första tillverkade bilen och modellen med turbo?

OBS INTE SERIE TILLVERKADE NU!

Senast redigerat av dr_weber (11 januari 2007)

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)
lustgasen Saab 99 Turbo-Nörd
11 januari 2007 · 368 Inlägg

snicksnack, fanns låångt före det, bmw kom ju med turbo,men innan det finns det ju nån jänkare på 60-talet som hade snurrbo, dock var saab först med att fixa wastegate till bilarna, i saab 99 turbo...

Med lust att gasa
www.aabh.se/
www.antonbjörklund.se/
Saab 99 GL VAN "Servicebilen-Vanheden" (1977)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang