Köpråd: Volvo xc90 v8 eller liknande...

dasboot
20 november 2015 · 441 Inlägg

Kollat på ny bil ett tag nu men frugan och jag har inte hittat något som vi gillat. Tills vi körde en xc90 d5 2005 i somras. Förutom att dieseln var hopplöst slö så gillade vi ändå bilen som helhet. Vissa spyr säkert lite i munnen när man nämner volvo men det är ju som det alltid brukar vara. Vi kör enbart typ 600 mil på ett år med den stora bilen då tjejen har en mindre bil till jobbet. Där av gör inte förbrukningen på 1.5-1.8.

Krav:
*160 000:-
*vettigt prestanda dvs som en xc90 v8
*dragkrok
*möjlighet till 7 säten
*fortfarande bra lastutrymme med 5 säten

Med anledning av de två sista punkterna så går bmw x5 bort även om det är en fin bil. Vilket då lämnar kvar Audi q7 eller en Mercedes.  Dock så är andra handsvärde ruskigt dåligt på xc90 v8 just nu så man får ju en bil med vettiga mil och mycket utrustning för ingen ting. Jag har tänkt att serva den själv då jag har garage och tänkte äga den en längre tid.

BudgetDunkaren Osponsrad
20 november 2015 · 1 631 Inlägg

Fiat freemont ? Vet dock inte om de finns m V8 , men jag provkörde en 3.6 liters i somras och hade jag bara haft mer i kontantinsats så hade jag köpt den . Fruktansvärt skön och rapp stor suv. Hur den står sig mot xc90.ians V8 vet jag inte men det är mitt tips iallafall 😀

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
Christian S
20 november 2015 · 4 816 Inlägg

du har inte tittat på XC90 T6 eller 3.2?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
dasboot
20 november 2015 · 441 Inlägg

Christian S skrev:
du har inte tittat på XC90 T6 eller 3.2?

Båda två har ju den sämre automatlådan färre växlar och klenare. V8 har den nyare 7stegs automatlådan

torsen
20 november 2015 · 7 236 Inlägg

Jag varken gillar eller ogillar Volvo i allmänhet.
Men XC90 anser jag dock vara motsatsen till den berömda damskon.
Dock måste jag tillstå att Volvo med Yamahamotorn var en upplevelse, mest ackustiskt.
Skulle aldrig köpa en bil med så vansinnig delning av bakluckan.
Ja jag vet att vissa Land Rover & Range Rover, Citroen & Peugeot samt amerikanare har den typen av öppning bak.
Näst sämst är sidohängd baklucka(med reservhjul utanpå).
Nej en bil ska ha topphängd baklucka.
Då har man ett nederbördsskydd när det snöar och man sitter där och dinglar med de leriga stövlarna och dricker varm choklad medans hunden ligger bredvid.

För några dm mindre längdmått får du flera bilar med minst lika bra innerutrymmen att välja mellan.

Mitt råd är att kolla Honda CR-V, Toyota RAV-4, Mazda CX-5 och BMW X5.
De är alla runt 460 cm långa och har nästan lika dålig 4X4 som XC90.

Honda är nog kvalitetsmässigt överlägsen de övriga i den kvintetten.

Komfort är ett subjektivt ord som varje människa har sin egen uppfattning om.

Men är det SUV med V8 du är ute efter så skulle jag i ditt ställe titta på en jänkare eller MB G-Wagen.

Tycker jag som under de senaste decennierna ägt ett dryg dussin "riktiga"  4x4-bilar.

Tills för något år sedan ägde jag 3 st med riktig fördelningslåda(samtidigt).
Just nu endast en bil med riktig fördelningslåda(=låsbar centerdiff) samt en där bakhjulen kopplas in "vid behov".

Men det beror ju på vad du ska ha bilen till?
Impa på fjortisbrudar runt Stureplan, Götaplatsen och Möllan?
Som jaktbil eller hämta ved i skogen?
Eller bara ett fritidshus med besvärlig väg - speciellt vintertid?

Varför ska du annars ha en 4X4/SUV?roll

Christian S
20 november 2015 · 4 816 Inlägg

dasboot skrev:

Christian S skrev:
du har inte tittat på XC90 T6 eller 3.2?

Båda två har ju den sämre automatlådan färre växlar och klenare. V8 har den nyare 7stegs automatlådan

du tänker på GM lådan, som även satt i gamla S80? den finns inte på 3.2 därimot sitter den på T6 för om jag minns rätt fick XC90 aldrig den nya T6 motorn utan den utgick väll som motor alternativ? det var ju bara lite över 1 år sedan vi slutade bygga gamla XC90 men har redan glömt hur det var.

7stegad? nä den ska allt vara 6stegad.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
dasboot
20 november 2015 · 441 Inlägg

torsen skrev:
Jag varken gillar eller ogillar Volvo i allmänhet.
Men XC90 anser jag dock vara motsatsen till den berömda damskon.
Dock måste jag tillstå att Volvo med Yamahamotorn var en upplevelse, mest ackustiskt.
Skulle aldrig köpa en bil med så vansinnig delning av bakluckan.
Ja jag vet att vissa Land Rover & Range Rover, Citroen & Peugeot samt amerikanare har den typen av öppning bak.
Näst sämst är sidohängd baklucka(med reservhjul utanpå).
Nej en bil ska ha topphängd baklucka.
Då har man ett nederbördsskydd när det snöar och man sitter där och dinglar med de leriga stövlarna och dricker varm choklad medans hunden ligger bredvid.

För några dm mindre längdmått får du flera bilar med minst lika bra innerutrymmen att välja mellan.

Mitt råd är att kolla Honda CR-V, Toyota RAV-4, Mazda CX-5 och BMW X5.
De är alla runt 460 cm långa och har nästan lika dålig 4X4 som XC90.

Honda är nog kvalitetsmässigt överlägsen de övriga i den kvintetten.

Komfort är ett subjektivt ord som varje människa har sin egen uppfattning om.

Men är det SUV med V8 du är ute efter så skulle jag i ditt ställe titta på en jänkare eller MB G-Wagen.

Tycker jag som under de senaste decennierna ägt ett dryg dussin "riktiga"  4x4-bilar.

Tills för något år sedan ägde jag 3 st med riktig fördelningslåda(samtidigt).
Just nu endast en bil med riktig fördelningslåda(=låsbar centerdiff) samt en där bakhjulen kopplas in "vid behov".

Men det beror ju på vad du ska ha bilen till?
Impa på fjortisbrudar runt Stureplan, Götaplatsen och Möllan?
Som jaktbil eller hämta ved i skogen?
Eller bara ett fritidshus med besvärlig väg - speciellt vintertid?

Varför ska du annars ha en 4X4/SUV?roll

Blir en tur till fjällen varje vinter och bor inte mitt i smeten i sthlm så vi är inte först att få plogat. Vill ha en stor bil med bra krocksäkerhet som får plats med både hundbur. Samt att den kan dra ett tungt släp utan att den känns som en 65hk lada.
7sits är smidigt då vi vid några tillfällen om året kan åka gemensamt i en bil och inte två. Att bakluckan är tvådelad störde jag mig mest estetiskt på ibörjan men efter att ha averkat 300 mil i en xc90 så gillar jag det

Powe_R
20 november 2015 · 414 Inlägg

dasboot skrev:

Christian S skrev:
du har inte tittat på XC90 T6 eller 3.2?

Båda två har ju den sämre automatlådan färre växlar och klenare. V8 har den nyare 7stegs automatlådan

Nu är jag inte alls insatt i Volvo, men vill ändå minnas att det är T6 som har gamla 4-steg automat, och V8 samt 3.2 har 6 steg automat

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
dasboot
20 november 2015 · 441 Inlägg

Powe_R skrev:

dasboot skrev:

Christian S skrev:
du har inte tittat på XC90 T6 eller 3.2?

Båda två har ju den sämre automatlådan färre växlar och klenare. V8 har den nyare 7stegs automatlådan

Nu är jag inte alls insatt i Volvo, men vill ändå minnas att det är T6 som har gamla 4-steg automat, och V8 samt 3.2 har 6 steg automat

Om jag tyckte att en chippad d5 kändes seg så är jag osäker på om 3.2 skulle kännas piggare. Vid en koll på blocket så verkar de stå högre i pris och det hänger säkert ihop med förbrukningen.

Eftersom det är V8:an är delarna i drivlinan av förstärkt typ. Tex har V8:an mindre problem med 4-hjulsdriften pga detta då prylarna helt enkelt håller för det de utsätts för. Vidare hade V8:an redan 2005 samma nya Haldex-system som sitter i Volvos senare årsmodeller utan fördröjd inkoppling. Övriga XC90 snurrar 1/7 varv före inkoppling vid slir tex.

JoacimW Ung&Dum
21 november 2015 · 430 Inlägg

Cayenne ?

In hoc signo vinces
torsen
21 november 2015 · 7 236 Inlägg

dasboot skrev:
kan dra ett tungt släp utan att den känns som en 65hk lada.

Lada Niva har 82 hk.

lol

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 november 2015 · 17 477 Inlägg

XC90 är en trevlig pjäs, utan tvekan, om man nu inte ska ut i bushen och dra timmerstockar... Men så verkar ju inte vara fallet :-)

Lustigt nog satt jag och läste om just Volvos (Yamahas) V8 imorse då jag skulle vilja ha en Volvo S80 med just V8. Inte för jag behöver den men börjar bli lite tunt med bilar här. 300c försvinner i veckan som kommer. Affären är klar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
dasboot
22 november 2015 · 441 Inlägg

CurvaN skrev:
Cayenne ?

Förliten i lastutrymmet bak ligger rätt effekt mässigt annars

Hybridsmurfen skrev:
XC90 är en trevlig pjäs, utan tvekan, om man nu inte ska ut i bushen och dra timmerstockar... Men så verkar ju inte vara fallet :-)

Lustigt nog satt jag och läste om just Volvos (Yamahas) V8 imorse då jag skulle vilja ha en Volvo S80 med just V8. Inte för jag behöver den men börjar bli lite tunt med bilar här. 300c försvinner i veckan som kommer. Affären är klar.

Jo, jag kollar efter en R-design med summum paketet, just nu så har de som var intressanta ha sålts.
Jag ska inte dra timmer i skogen, men jag vill ha en vettig bruksbil.

AX3L
22 november 2015 · 398 Inlägg
3milius
22 november 2015 · 296 Inlägg

Att vilja ha en stor bil och titta på europeiska bilar känns bakvänt.

Amerika är landet du vänder dig till när det gäller stora bilar.
Alternativt fungerar Mercedes ända ner till E-klass, dock få till salu färdigt med bagagesäten.

http://www.blocket.se/hoor/Chevrolet_Su … =9&w=3

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 november 2015 · 14 049 Inlägg

3milius skrev:
Att vilja ha en stor bil och titta på europeiska bilar känns bakvänt.

Amerika är landet du vänder dig till när det gäller stora bilar.
Alternativt fungerar Mercedes ända ner till E-klass, dock få till salu färdigt med bagagesäten.

http://www.blocket.se/hoor/Chevrolet_Su … =9&w=3

Absolut så är det så!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 november 2015 · 17 477 Inlägg

Saab 9-7? 390hk med 6-liters V8...

http://www.blocket.se/stockholm/SAAB_9_ … 15&w=3

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
dasboot
22 november 2015 · 441 Inlägg

3milius skrev:
Att vilja ha en stor bil och titta på europeiska bilar känns bakvänt.

Amerika är landet du vänder dig till när det gäller stora bilar.
Alternativt fungerar Mercedes ända ner till E-klass, dock få till salu färdigt med bagagesäten.

http://www.blocket.se/hoor/Chevrolet_Su … =9&w=3

Jo, men just den generationen av suburban och durango är ju hopplöst fula och plastiga. Generationen efter är ju lite roligare men blir ju även då dyrare

Hybridsmurfen skrev:
Saab 9-7? 390hk med 6-liters V8...

http://www.blocket.se/stockholm/SAAB_9_ … 15&w=3

Är ju en jänkare i grunden men fortfarande Saab vilket jag inte rör med handskar på. Kräks lite i munnen när jag tänker på dem. wink omoget ja, men något med Saab märke på går bort helt

Trailblazer ss och jeep grand cherokee srt8 finns ju. Men där käns det som att driftkostnaderna drar iväg. Bor i Botkyrka i sthlm och är ju inte den billigaste försäkringen då då jag är 27 och frugan 28. XC90 v8 ligger på runt 800:-/månad helförsäkrad hos volvia

Senast redigerat av dasboot (22 november 2015)

viccoA
23 november 2015 · 3 109 Inlägg

Inget större fel på XC90 V8, dock verkar Yamaha motorn krångla som utombordare, i bil vet jag inte hur den håller.
Har kört mycket XC90 och jag gillar den även om den kanske inte har det mest dynamiska chassiet i klassen. Titta även på Range Rover och Mercedes GL.

3milius
23 november 2015 · 296 Inlägg

dasboot skrev:

3milius skrev:
Att vilja ha en stor bil och titta på europeiska bilar känns bakvänt.

Amerika är landet du vänder dig till när det gäller stora bilar.
Alternativt fungerar Mercedes ända ner till E-klass, dock få till salu färdigt med bagagesäten.

http://www.blocket.se/hoor/Chevrolet_Su … =9&w=3

Jo, men just den generationen av suburban och durango är ju hopplöst fula och plastiga. Generationen efter är ju lite roligare men blir ju även då dyrare

Jo det är sant. De nyare är lite roligare och ser bättre ut, det håller jag med om,
men bilarna stämmer i övrigt in ganska väl på din beskrivning av vad du söker,
köper du dessutom en bil som denna har du väl nästan 100 papp över att lägga på annat,
så som kostnader att äga och köra bilen och kanske ett par 24" fälgar wink

Ännu en grej som känns ganska bakvänd är att du har familj som kräver 7-sitsiga bilar och oroar dig över kostnader för saker och ting, bildar man enorm familj så lär man ju hata pengar från första början wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang