2348
Sök

bmw 318is(e36) vs volvo 740glt(90--92)

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
23 december 2006
Trådstartare
vilken av de är billigast att äga?
försäkring,drift och reservdelar?
vilken av de håller längst? om man kör normal som vanliga folk...?
själv har haft  några japs förut har varit jätte nöjd med demen nu vill jag byta till  ett annat märke då har jag tänkt på bmw o volvo

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
23 december 2006
både försäkring inköp och reservdelarna är väl billigare och försäkringen bör vara mycket billigare.

och volvo 740 gl/glt kan hålla utan problem 40000 mil om det är normalt folk som kör...

6 Inlägg
23 december 2006
Visst volvon är säkert mer hållbar o billigare försäkring. men bmw'n dricker väldigt lite bensin, sen är den 110% roligare än en gammal sosse container...

1 854 Inlägg
23 december 2006
740in blir mycket billigare i allt

Smålänning
7 887 Inlägg
23 december 2006
Bmw drar mindre bensin, volvon är billigare i reservdelar och försäkring. Dom ä väl ungefär lika snabba och håller nästan lika länge. Mekar man själv så är ju volvo oslagbart bäst eftersom allting är "basic 1a" och bmw är.. inte det. tongue

Tror däremot att BMW rostar MER än Volvo.

Vill man bygga om och trimma så har jag dessutom hört att volvo är rätt snälla med att fixa intyg och sådant för besiktning, om man frågar.

Jag hade tagit volvon.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Väghållningsvåldtagen
195 Inlägg
23 december 2006
twin_cam skrev:
Dom ä väl ungefär lika snabba och håller nästan lika länge.

BMW:n är betydligt snabbare. En 318is är snabbare än en 320i, så det blir nog tufft att hänga på med en 740 glt.

Beror bara på vad som är viktigast för dig. En lagomsnabb ungdomlig bil, med dyrare driftkostnader, eller en lite "tråkig" bil som är väldigt ekonomisk.

Finns ocks risk att en 318is är mer medvåldad än en kanske "gubbkörd" 740.

Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------
Volvo S40

793 Inlägg
23 december 2006
jag har en 318is som andrabil efter supran. Och bmw'n är riktigt bra. mycket bättre komfort än i en 740glt, mera förarinriktat, och bättre bottendrag.

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
24 december 2006
Trådstartare
föresten... volvo 740 glt har jag hört att de bilarna har dåliga topplock?? är de sant? bmw 318is(e36) delar är väl inte så mkt dyrare än volvo väl?

Speed FMK
849 Inlägg
24 december 2006
_lee_jr skrev:
föresten... volvo 740 glt har jag hört att de bilarna har dåliga topplock?? är de sant? bmw 318is(e36) delar är väl inte så mkt dyrare än volvo väl?

Jag har personligen aldrig hört om att glt modellerna skulle ha dåliga topplock. Har inte jätte koll på bmw's delar i allmänhet men volvos egna "nice price" reservdelar är svårslagna i pris. En bromsskiva fram för 500kr är inte särskilt dyrt från orginaltillverkaren t.ex.

Försäkring och allt annat ägande så är utan tvekan volvon billigast. Visst som en del säger, volvon e lite "tråkigare" och kanske lite mindre förar inriktad. Men är längden är den såååå mycket mer prisvärd och du kommer tjäna massor med hundralappar på volvon.

Mvh Ludde

148 Inlägg
24 december 2006
haft en bmw 318is kul som fan o köra o jag vart jäkligt nöjd med den. men en volvo 740 är ju med en jäkligt stabil bil fast turbon dricker lite för mycke soppa

128 Inlägg
24 december 2006
tar volvon i alla lägen.billigare,bättre kvalite och själv tycker ja den är roligare än bmw:n allt är billit till volvo förutom bensinen.

Burn IF performance

.......
2 655 Inlägg
24 december 2006
vampyren skrev:
tar volvon i alla lägen.billigare,bättre kvalite och själv tycker ja den är roligare än bmw:n allt är billit till volvo förutom bensinen.

så du påstår att en 740 skulle va bättre än alla vis än en 318?. säg va du vill men de e bull shit...

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
24 december 2006
jag skulle vilja säga att en volvo 740 är bättre när det gäller reservdelar och sånt ja.. och nej en glt är inte så slö så länge man jämför mot en bmw 318

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
24 december 2006
Beror ju helt på va du ska ha bilen till, banräser = BMW tveklöst, strippen = volvon självklart. en volvo är så mycket mer enkel å mer hållbar om man trimmar, men som alla vet så en volvo duger knapt till stads trafik i väghålningen. men billigast är volvon, visst bränsleförbrukningen har ju bmw lite mindre men då får du köra i 140 det är ju autoban räser vi talar om. min 318 drog 1,1 laglig körning å 0,8 om man trampa lite hårdare.
ha det gött Go jul!

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
24 december 2006
Men 318 är väl ingen riktig BMW? BMW ska ju ha rak 6:a wink
Nej skämt åsido,BMW:s rak4:or är riktigt bra motorer.

Delar till BMW är inte så dyra, det som gör vissa delar dyra är att dom är gjorda i bra material och väl tilltagna. t.e.x så brukar BMW använda koniska hjullager, sånna går lös på c.a 1600kr
medans vanliga går på c.a hälften.

Så man får ha det i tankarna också. Sen har BMW individuell bakaxel vilket ger bra väghållning. BMW brukar också vara robusta och ge intryck av kvalité (den som stängt en dörr på en BMW vet varför). Sen volvon då, just 740 serien är inte den vakraste bilen, men mycket pålitlig, lättmeckad och billiga reservdelar. Tyvär brukar dom vara törstiga. Man får inget kvalité intryck av 740:in men delarna är minst lika robusta som BMW:ns, om inte mer wink

Motorn på en 740 är nästan odödlig, ge den bara service så håller den hur länge som hellst.
Och trim finns det i massor, likaså kunnigt folk.

Bästa vore om du kunde testa en 740 och en 318.

Jag skulle välja BMW:n då jag är helt såld på tyska bilar, men jag skulle inte "lida" om jag valde volvon.

//Mike

.......
2 655 Inlägg
24 december 2006
Turbo_Power_86 skrev:
Beror ju helt på va du ska ha bilen till, banräser = BMW tveklöst, strippen = volvon självklart. en volvo är så mycket mer enkel å mer hållbar om man trimmar, men som alla vet så en volvo duger knapt till stads trafik i väghålningen. men billigast är volvon, visst bränsleförbrukningen har ju bmw lite mindre men då får du köra i 140 det är ju autoban räser vi talar om. min 318 drog 1,1 laglig körning å 0,8 om man trampa lite hårdare.
ha det gött Go jul!

ja och sen beror ju priserna till dom om de är till en gammal 316/318 eller en m5/m3. tyver så e de ju många som snackar om bmw o priser utan att de vet ett skit om va de pratar om bara för att de hört att en viss grej till en m5:a ska kosta 8000-10,000kr när nästan lika dan grej skulle kosta 4000kr till en volvo 740. allt beror liksom på vad man jämför med och att jämföra t.ex jämföra en m5:a mot en t.ex 940 är ju inte äns att tänka på.... tongue

Kettunen
24 december 2006
Ska du satsa på bmw så ta en 328 direkt. Behövs ej trimmas tongue

240 Inlägg
24 december 2006
Har haft en bmw 325 å åker nu volvo 740.. å ja måste säga att ja gillar volvon bättre på alla vis!

.......
2 655 Inlägg
24 december 2006
VOLVO142TIC skrev:
Har haft en bmw 325 å åker nu volvo 740.. å ja måste säga att ja gillar volvon bättre på alla vis!

hahaha ja då måste de va för att du inte hade råd att köra bmw:n

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
4 januari 2007
Trådstartare
Kettunen skrev:
Ska du satsa på bmw så ta en 328 direkt. Behövs ej trimmas tongue

328??? de måste va svin dyr att äga o försäkrad?? 329?delar kostar väl förmögen:P? eller? du som vet? jag är 23 lär de väl bli dyr med försäkring:P?

Sök