6675
Sök

Volvo 240 bara en växel funkar

3 Inlägg
4 december 2015
Trådstartare
Hej.

för ett tag sen så skulle jag o två kompisar på roadtrip med en Volvo 240, gick dock inte så bra. Efter ca 30 mil så hoppa 5:an ur och efter vi kört ytterligare 20 mil på 4:an skulle vi växla ner o då märkte att bara 4:an funkade. Vi får i växelspaken i spåret men när vi släpper på koplingen så är det som att den är kvar i neutralen. vi körde hem på 4:an som gick utmärkt och skall nu försöka laga den för att ha lite skoj med den men vet inte felet. Jag har sökt lite på internet men hittar inget...

Hoppas ni förstår vad jag menar och att ni kan hjälpa mig (oss) big_smile

5 931 Inlägg
4 december 2015
Det är dreven som länkar ihop ingående axel med bottenstocken eller bottenstocken med utgående axel som rasat.
4an är 1:1 vilket innebär att igående axel kopplas ihop med utgående axel utan att skicka kraften genom bottenstocken, därför funkar endast 4e växeln.

Var med om det på polarens 744 för något år sedan, låg i 120 efter E4an och helt plötsligt i en svag uppförsbacke så slutade den driva, letade då växlar och hittade att endast 4an funkade.
När vi sen bytte låda så passade vi på att inspektera den och då såg vi att dreven som kopplar ihop ingående axel med bottenstocken var helt rasade, inga kuggar alls kvar.

Ett tips efter ni bytt låda, ta ut ingående axel ur den rasade så får ni ett perfekt lamellcenteringsverktyg wink
Senast redigerat av simlar (4 december 2015)

3 Inlägg
4 december 2015
Trådstartare
Tack så mycket för snabbt o inforikt svar big_smile. då vet vi vad som väntar oss.

Sök