Köpråd Volvo V70, Audi A6 och Audi A4.

niiska
4 december 2015 · 3 Inlägg

Tjena! Kikar runt på lite bilar på blocket och hittat ett par intressanta som jag skulle vilja få lite köpråd på!
En V70 2,4T -01 och en V70 2,4 -02. Fått höra att åtminstone 2,4T har problem med gasspjället och dras med lite problem när det gäller elen(vilket jag gissar gäller på båda två?). Är det något mer man ska tänkte på att kolla lite extra på med dom här bilarna? 2,4T hade gått runt 22 000 mil(även haft 7 ägare, känns som rätt mycket trotts att den är 15 år snart) och 2,4 hade gått runt 28 000 mil.

Har även kollat på två stycken A6or från 2001, en kombi 2,4 Quattro med 170hk och en sedan 2,4 med 136hk. Det jag läst om är väl att dom har åtminstone haft problem med att dom dricker olja vilket ju känns onödigt dyrt om dom dricker ovanligt mycket! Finns det något sätt att märka om dom kärrorna är drabbade då man är och kollar på dom istället för att få en dyr överraskning en bunt mil senare! Båda har gått runt 20 000 mil.

Även kikat på en A4 1,8T -04, inte hört eller läst så mycket om dessa dock. Den uppges ha gått runt 21 000.

Uppskattar gärna lite info om förbrukning med och utan släp då vi ska börja med att flytta 150 mil och dra släp och även lite om vad bilarna brukar vara värda så man slipper betala överpris! Men självklart är alla råd uppskattade, gärna specifika saker som brukar vara fel med någon av modellerna men även lite tips och tricks rent generellt då man ska köpa bil!

/Niska

Senast redigerat av niiska (4 december 2015)

Muttley
4 december 2015 ·

Framvagn med på v70, provkörde själv 2 st förra veckan men båda hade dåliga bussningar.

Även A4 har jag för mig är dålig framvagn,  de är alltså förbrukningsvaror.

Men om du tänkt dig utrymmet som en A6 i v70 eller A4 så blir du besviken då A6 är störst i kupen.

niiska
4 december 2015 · 3 Inlägg

tkd_rille skrev:
Framvagn med på v70, provkörde själv 2 st förra veckan men båda hade dåliga bussningar.

Även A4 har jag för mig är dålig framvagn,  de är alltså förbrukningsvaror.

Men om du tänkt dig utrymmet som en A6 i v70 eller A4 så blir du besviken då A6 är störst i kupen.

Okej, går det att kolla om dom har dåliga bussningar utan att lyfta kärran? Och hur är det att byta dom, behöver man nå specialverktyg för det?

Muttley
4 december 2015 ·

niiska skrev:

tkd_rille skrev:
Framvagn med på v70, provkörde själv 2 st förra veckan men båda hade dåliga bussningar.

Även A4 har jag för mig är dålig framvagn,  de är alltså förbrukningsvaror.

Men om du tänkt dig utrymmet som en A6 i v70 eller A4 så blir du besviken då A6 är störst i kupen.

Okej, går det att kolla om dom har dåliga bussningar utan att lyfta kärran? Och hur är det att byta dom, behöver man nå specialverktyg för det?

Du kör i ojämnheter, gupp och hålor. Om de är ett knackande ljud från framvagnen så är de något som är slut smile

v70 har jag inte bytt på själv, men kan inte tänka mig att de är special.  Tålamod och en bra verktygslåda. Men jag hade inte köpt en som man behöver byta länkarmar på direkt.

niiska
4 december 2015 · 3 Inlägg

tkd_rille skrev:
Du kör i ojämnheter, gupp och hålor. Om de är ett knackande ljud från framvagnen så är de något som är slut smile

v70 har jag inte bytt på själv, men kan inte tänka mig att de är special.  Tålamod och en bra verktygslåda. Men jag hade inte köpt en som man behöver byta länkarmar på direkt.

Okej, kanontips! big_smile Kan väl skruva lite men är inte så erfaren när det gäller felsökning, men man lär sig med tiden!
Nä, är ju trist att ställa sig och skruva det första man gör om man inte får något riktigt schysst pris.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang