Snåltrimma Volvo S40 T4 Pystrim på rätt sätt?

pucko97
7 december 2015 · 93 Inlägg

Har inhandlat en AEM F/IC 6 och T-kors(pystrim) till min bil, hade tänkt höja laddtrycket från 0.9 till ca. 1.1-1.2 någonting. Något jag behöver tänka på förutom att ställa upp bränsletillförseln och retardera tändingen 1 grad eller 2?
http://www.aliexpress.com/item/Free-shi … 41489.html
http://www.aliexpress.com/item/Free-shi … 19468.html
Hade tänkt ha det så att den bara får extra laddtryck under max belastning, då F/IC har 12v switched(vid viss load)
http://www.aliexpress.com/item/High-qua … b201560_10
Som sagt, det här är budget och piggyback-boxen gick för under 1000kr.
Nåt mer som borde inhandlas?

torpis Forummoderator
7 december 2015 · 10 572 Inlägg

pucko97 skrev:
Nåt mer som borde inhandlas?

Ny motor?!

Varför skall du backa tändningen och öka soppan? ska du inte justera så det inte spikar istället? Vet du hur originalsprutet arbetar? hänga på en piggy utan att veta det är ju lite marigt.

http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=194866

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
pucko97
7 december 2015 · 93 Inlägg

torpis skrev:

pucko97 skrev:
Nåt mer som borde inhandlas?

Ny motor?!

http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=194866

Nja, den ändrar ju faktiskt på tändningen och insprutet, och då borde de ju inte spika om man ställer in det rätt. Eller?

torpis Forummoderator
7 december 2015 · 10 572 Inlägg

pucko97 skrev:
och då borde de ju inte spika om man ställer in det rätt. Eller?

Nä det är klart, men hur skall du få till det rätt? backa tändningen kommer ju göra att det går ännu varmare och man brukar faktiskt smälta turboaggregat snarare än spika sönder motorn.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
pucko97
7 december 2015 · 93 Inlägg

torpis skrev:

pucko97 skrev:
och då borde de ju inte spika om man ställer in det rätt. Eller?

Nä det är klart, men hur skall du få till det rätt? backa tändningen kommer ju göra att det går ännu varmare och man brukar faktiskt smälta turboaggregat snarare än spika sönder motorn.

Ge den mera soppa helt enkelt, backa tändningen så mycket är inte nödvändigt då jag inte ska plocka ut några fantasieffekter ur motorn. 391cc borde ju räcka till 250hk minst, mitt mål är runt 230 nånting, med mer vrid i mellanregistret. Sen hade jag tänkt att "pystrimmet" bara skall vara aktivt över 60% gas(likna det vid overboost funktion, går att ställa in hur länge solenoiden ska vara öppen), tror knappast man smälter turbon på det sättet, inte nåt värre än vad t.ex BSR gör.

torpis Forummoderator
8 december 2015 · 10 572 Inlägg

pucko97 skrev:
tror knappast man smälter turbon på det sättet, inte nåt värre än vad t.ex BSR gör.

Hepp, ok.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Mew
8 december 2015 · 2 156 Inlägg

pucko97 skrev:

torpis skrev:

pucko97 skrev:
och då borde de ju inte spika om man ställer in det rätt. Eller?

Nä det är klart, men hur skall du få till det rätt? backa tändningen kommer ju göra att det går ännu varmare och man brukar faktiskt smälta turboaggregat snarare än spika sönder motorn.

Ge den mera soppa helt enkelt, backa tändningen så mycket är inte nödvändigt då jag inte ska plocka ut några fantasieffekter ur motorn. 391cc borde ju räcka till 250hk minst, mitt mål är runt 230 nånting, med mer vrid i mellanregistret. Sen hade jag tänkt att "pystrimmet" bara skall vara aktivt över 60% gas(likna det vid overboost funktion, går att ställa in hur länge solenoiden ska vara öppen), tror knappast man smälter turbon på det sättet, inte nåt värre än vad t.ex BSR gör.

Jag skulle lyssna på Torpis, just x40 är något han är väldigt insatt i. Bara ett vänskapligt råd. tongue

pucko97
8 december 2015 · 93 Inlägg

Mew skrev:

pucko97 skrev:

torpis skrev:
Nä det är klart, men hur skall du få till det rätt? backa tändningen kommer ju göra att det går ännu varmare och man brukar faktiskt smälta turboaggregat snarare än spika sönder motorn.

Ge den mera soppa helt enkelt, backa tändningen så mycket är inte nödvändigt då jag inte ska plocka ut några fantasieffekter ur motorn. 391cc borde ju räcka till 250hk minst, mitt mål är runt 230 nånting, med mer vrid i mellanregistret. Sen hade jag tänkt att "pystrimmet" bara skall vara aktivt över 60% gas(likna det vid overboost funktion, går att ställa in hur länge solenoiden ska vara öppen), tror knappast man smälter turbon på det sättet, inte nåt värre än vad t.ex BSR gör.

Jag skulle lyssna på Torpis, just x40 är något han är väldigt insatt i. Bara ett vänskapligt råd. tongue

Det känns lite som att det är det utbredda hatet mot piggyback som spelar in här bara... Har knacksensor, wideband och EGT redo, så varför skulle det vara problem att höja laddtrycket + extra bränsle och eventuellt retardera tändingen?
Följdfråga, är 0.7-0.8 lambda och EGT på max 800 något att sikta på?

Senast redigerat av pucko97 (8 december 2015)

Louksor
8 december 2015 · 1 915 Inlägg

Pystrim på rätt sätt? lol
Finns inget rätt sätt. smile

Visst, en del lyckas väl köra så utan att förstöra motorn, men många får byta motor.

Istället för att lägga pengar på de där sakerna du länkade till, så spara ihop mer och köp sedan ett chip när du får råd.
Det sparar du i längden på och slipper riskera förstöra motorn osv.

Torpis är expert på x40, så lyssna på han smile

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
pucko97
8 december 2015 · 93 Inlägg

Louksor skrev:
Pystrim på rätt sätt? lol
Finns inget rätt sätt. smile

Visst, en del lyckas väl köra så utan att förstöra motorn, men många får byta motor.

Istället för att lägga pengar på de där sakerna du länkade till, så spara ihop mer och köp sedan ett chip när du får råd.
Det sparar du i längden på och slipper riskera förstöra motorn osv.

Torpis är expert på x40, så lyssna på han smile

http://www.aemelectronics.com/?q=produc … ller/fic-6
Kan nån ens läsa igenom mer än rubriken när man ser "pystrim" i rubriken?
Den där boxen klarar av att ändra fler saker än vad ens det går att chippa en orginal EMS2000 till(utan att jobba på volvo då och ha deras utrustning).

Senast redigerat av pucko97 (8 december 2015)

Rensvinf
8 december 2015 · 528 Inlägg

Om du kan hantera alla de funktionerna så hade du aldrig ställt dina frågor.  Dina frågor är grunden för antagandet att du riskerar din motor.
Jag undrar,  om du ska ge dig på att mappa systemet; varför väljer du inte ett mer använt system så att du kan få hjälp?
Eller ska du bara pilla på måfå och hoppas att det fungerar? Eller tror du att systemets funktion för att auto-kalibrera kommer ge dig en fullt körbar bil som inte riskerar motorn?

torpis Forummoderator
8 december 2015 · 10 572 Inlägg

Har du koll så är det en baggis, men du måste förstå att du jobbar MOT original ECU hela tiden. Lambda på 0.7 och EGT på 800grader låter inget vidare. Sen förstår jag inte varför du skall begränsa dig till 60% gaspådrag och vissa tider för ditt "pys".  Gör rätt och du kan ha bra fjång hela tiden. Men det bygger på dels att du vet vad du skall sikta på och dels att du klarar av att jobba emot vad original ECU säger.  Du lär ju få lyfta bort original knacksensor så inte originalsprutet börjar lattja med dig när du närmar dig spikning.

Ja som sagt en extra motor är inte fel att ha på hyllan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
8 december 2015 · 10 572 Inlägg

http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=236887

Ett exempel, dock verkar tråden vara död/raderad? se om det funkar. 2007 var sista gången jag hört talas om någon med piggyback på ems2000.  Då med min gamla 16T och Ferrita 3". Karln som köpte grejorna gjorde inte annat än att gnälla, men hade sin bil att funka om än väldigt sparsamt med effekt på låga varvtal om jag minns rätt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Krist
8 december 2015 · 716 Inlägg

http://www.ebay.com/ulk/itm/161908707795

+75 hk är ju inte fel. Lär skada din motor minst lika mycket som pystrimmet du tänkt dig. Håller säkert igång din motor/turbo lika länge som pystrimmet, så varför inte?

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
torpis Forummoderator
8 december 2015 · 10 572 Inlägg

Krist skrev:
http://www.ebay.com/ulk/itm/161908707795

+75 hk är ju inte fel. Lär skada din motor minst lika mycket som pystrimmet du tänkt dig. Håller säkert igång din motor/turbo lika länge som pystrimmet, så varför inte?

Nja, det är viss skillnad, men det är avancerat att få till det rätt. I synnerhet om man kör piggyback.  Tänk dig ett eftermarknadssprut som att spela en melodi på piano. Piggybacken är som att spela denna melodi samtidigt som någon annan spelar en annan melodi. Du ska då spela din melodi samtidigt och det måste låta bra.

Din länk motsvarar väl en tallkotte i melodiexemplet. Den har alltså inget med musik att göra alls.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
8 december 2015 · 10 572 Inlägg

Här har man kört med T4 turbo på en 2.0t. Det är en bekant från USA. Han har varit konservativ och bara laddat 10psi(0.7bar).  Soppa blev det!

http://i1176.photobucket.com/albums/x337/Diioio/20130615_215648_zps2939963a.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
pucko97
8 december 2015 · 93 Inlägg

torpis skrev:
http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=236887

Ett exempel, dock verkar tråden vara död/raderad? se om det funkar. 2007 var sista gången jag hört talas om någon med piggyback på ems2000.  Då med min gamla 16T och Ferrita 3". Karln som köpte grejorna gjorde inte annat än att gnälla, men hade sin bil att funka om än väldigt sparsamt med effekt på låga varvtal om jag minns rätt.

"Fördelen med att mappa själv är ju precis som du beskriver att man kan börja med piggybacket och få liknande steg1" Han verkar ju ha fått det att fungera bra som steg 1 iaf.
http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx … amp;page=3
Fast 16T betyder ju att man i princip helt måste veta hur orginalmappen ser ut för att kunna motarbeta den. I mitt fall är det lite enklare då jag kör med i princip allt orginal förutom piggyback. Jag använder orginalmappens utseende + en viss procent extra bränsletillförsel. Dvs i princip steg 1. Motorn kommer se att den laddar 0.9 bar(fast det är 1.1), kommer skicka bensin till motorn för 0.9bar (men det modifieras av piggyback till att ge bensin för 1.1 bar), ECU kommer se att det inte knackar och sen inte göra något åt det(om jag förstått allt rätt).

"Sen förstår jag inte varför du skall begränsa dig till 60% gaspådrag och vissa tider för ditt "pys"" -Solenoiden öppnar över 60% TPS för att turbon inte ska behöva gå på onödigt högt varvtal när man accelerar lugnt.
Skulle inte direkt säga att jag jobbar mot ECU, mer att det kompletterar den för situationer den inte kan hantera.

Senast redigerat av pucko97 (8 december 2015)

pucko97
8 december 2015 · 93 Inlägg

torpis skrev:
Här har man kört med T4 turbo på en 2.0t. Det är en bekant från USA. Han har varit konservativ och bara laddat 10psi(0.7bar).  Soppa blev det!

http://i1176.photobucket.com/albums/x33 … 39963a.jpg

Ser ut att ha gått riktigt varmt de där, de måste ju ha hörts som om någon hällt en påse grus på hans motorhuv...

Krist
9 december 2015 · 716 Inlägg

torpis skrev:

Krist skrev:
http://www.ebay.com/ulk/itm/161908707795

+75 hk är ju inte fel. Lär skada din motor minst lika mycket som pystrimmet du tänkt dig. Håller säkert igång din motor/turbo lika länge som pystrimmet, så varför inte?

Nja, det är viss skillnad, men det är avancerat att få till det rätt. I synnerhet om man kör piggyback.  Tänk dig ett eftermarknadssprut som att spela en melodi på piano. Piggybacken är som att spela denna melodi samtidigt som någon annan spelar en annan melodi. Du ska då spela din melodi samtidigt och det måste låta bra.

Din länk motsvarar väl en tallkotte i melodiexemplet. Den har alltså inget med musik att göra alls.

Jo det var något liknande jag försökte komma till. Att det är meningslöst att fuska när det finns beprövade trim (chip) till salu för ganska billiga pengar nuförtiden smile

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
pucko97
10 december 2015 · 93 Inlägg

Tror det blir så att jag skippar pystrimmet, en annan fråga dock: Tror ni att det går att köra på E85 om man skaffar större spridare (har Walbro 255lph redan) och ökar bränsletillförseln med 40%, det går att ha dubbla mappar på piggybacken, en för bensin och en för etanol hade jag tänkt. Etanolen är ungefär 70% billigare än bensin här så...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang