Köpråd: Fyrhjulsdriven kombi under 100k

klash
7 december 2015 · 4 Inlägg

Hej!

Det börjar bli dags att byta bil och på önskelistan står en fyrhjulsdriven diesel i prisklass 70-100k typ. Helst en vanlig mellanklasskombi alternativt en mindre SUV, men vi är ganska villrådiga till märke och modell. Till saken hör att vi bor i Österrike och här är försäkringspremierna i stor utsträckning baserade på hästkrafterna, vilket gör att vi vill hålla nere motorstyrkan så bra det går (under 150 hk, helst runt 100 hk).

Har varit inne på en Subaru Legacy/Outback, men läst en del skräckhistorier om motorhaverier på dieslarna som gör en osäker. Skoda Octavia framstår också som ett alternativ, men är ganska osäker på kvaliteten inom VAG. Likadant med Passat/Golf Variant. Har också läst om mycket problem med Audis dieslar.

På SUV-sidan finns det... Dacia Duster? Honda CR-V? Jeep Patriot? Land Rover Freelander? Toyota RAV4? Toyota Urban Cruiser?

Så, vad tycker ni vi bör titta närmare på respektive hålla oss borta ifrån? Vi behöver inte en massa utrustning och flärd och inte heller några terrängegenskaper, bara en pålitlig och någorlunda snål vardagsbil som kan hantera backar på vintern.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 december 2015 · 14 042 Inlägg

V70 XC?? Inget som passar?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Superb-linkan
7 december 2015 · 275 Inlägg

Octavia kombi 4x4

Sarge
7 december 2015 · 2 337 Inlägg

Vi köpte en Golf TDI 105 4-motion, årsmodell 2008. Gammal beprövad motor (1.9 TDi) som inte så värst rolig, men går snålt och bra. Stabil på vintervägar. Bra grepp i uppförsbackar vid start o.s.v. Fullt tillräcklig bil på alla sätt för att ta sig från A till B och dessutom ha det ganska bra på vägen. Vi stortrivs med vår och har inte haft några problem med den än, dock inte kört mer än drygt 1000 mil (gått 18000 totalt). Så den jag rekommendera utifrån mina erfarenheter.

Senast redigerat av Sarge (7 december 2015)

Berggren75
7 december 2015 · 24 Inlägg

klash skrev:
Hej!

Det börjar bli dags att byta bil och på önskelistan står en fyrhjulsdriven diesel i prisklass 70-100k typ. Helst en vanlig mellanklasskombi alternativt en mindre SUV, men vi är ganska villrådiga till märke och modell. Till saken hör att vi bor i Österrike och här är försäkringspremierna i stor utsträckning baserade på hästkrafterna, vilket gör att vi vill hålla nere motorstyrkan så bra det går (under 150 hk, helst runt 100 hk).

Har varit inne på en Subaru Legacy/Outback, men läst en del skräckhistorier om motorhaverier på dieslarna som gör en osäker. Skoda Octavia framstår också som ett alternativ, men är ganska osäker på kvaliteten inom VAG. Likadant med Passat/Golf Variant. Har också läst om mycket problem med Audis dieslar.

På SUV-sidan finns det... Dacia Duster? Honda CR-V? Jeep Patriot? Land Rover Freelander? Toyota RAV4? Toyota Urban Cruiser?

Så, vad tycker ni vi bör titta närmare på respektive hålla oss borta ifrån? Vi behöver inte en massa utrustning och flärd och inte heller några terrängegenskaper, bara en pålitlig och någorlunda snål vardagsbil som kan hantera backar på vintern.

Har  sett tester där Dacia Duster inte tar sig  fram på en stenig och lerig stig  där min Xc70 med  Haldex  tar sig fram  utan  problem så  jag  skulle  inte  ta i en Dacia Duster   ens  om jag  fick 500.000 Jävla  skit  bil

Superb-linkan
7 december 2015 · 275 Inlägg

Berggren75 skrev:

klash skrev:
Hej!

Det börjar bli dags att byta bil och på önskelistan står en fyrhjulsdriven diesel i prisklass 70-100k typ. Helst en vanlig mellanklasskombi alternativt en mindre SUV, men vi är ganska villrådiga till märke och modell. Till saken hör att vi bor i Österrike och här är försäkringspremierna i stor utsträckning baserade på hästkrafterna, vilket gör att vi vill hålla nere motorstyrkan så bra det går (under 150 hk, helst runt 100 hk).

Har varit inne på en Subaru Legacy/Outback, men läst en del skräckhistorier om motorhaverier på dieslarna som gör en osäker. Skoda Octavia framstår också som ett alternativ, men är ganska osäker på kvaliteten inom VAG. Likadant med Passat/Golf Variant. Har också läst om mycket problem med Audis dieslar.

På SUV-sidan finns det... Dacia Duster? Honda CR-V? Jeep Patriot? Land Rover Freelander? Toyota RAV4? Toyota Urban Cruiser?

Så, vad tycker ni vi bör titta närmare på respektive hålla oss borta ifrån? Vi behöver inte en massa utrustning och flärd och inte heller några terrängegenskaper, bara en pålitlig och någorlunda snål vardagsbil som kan hantera backar på vintern.

Har  sett tester där Dacia Duster inte tar sig  fram på en stenig och lerig stig  där min Xc70 med  Haldex  tar sig fram  utan  problem så  jag  skulle  inte  ta i en Dacia Duster   ens  om jag  fick 500.000 Jävla  skit  bil

Man får det man betalar för)

zekezeke Vila i frid, pappa..
7 december 2015 · 517 Inlägg

Det är Subaru du ska ha. Köp nån innan 2007 eller efter 2008 så är alla problem lösta.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Berggren75
7 december 2015 · 24 Inlägg

Superb-linkan skrev:

Berggren75 skrev:

klash skrev:
Hej!

Det börjar bli dags att byta bil och på önskelistan står en fyrhjulsdriven diesel i prisklass 70-100k typ. Helst en vanlig mellanklasskombi alternativt en mindre SUV, men vi är ganska villrådiga till märke och modell. Till saken hör att vi bor i Österrike och här är försäkringspremierna i stor utsträckning baserade på hästkrafterna, vilket gör att vi vill hålla nere motorstyrkan så bra det går (under 150 hk, helst runt 100 hk).

Har varit inne på en Subaru Legacy/Outback, men läst en del skräckhistorier om motorhaverier på dieslarna som gör en osäker. Skoda Octavia framstår också som ett alternativ, men är ganska osäker på kvaliteten inom VAG. Likadant med Passat/Golf Variant. Har också läst om mycket problem med Audis dieslar.

På SUV-sidan finns det... Dacia Duster? Honda CR-V? Jeep Patriot? Land Rover Freelander? Toyota RAV4? Toyota Urban Cruiser?

Så, vad tycker ni vi bör titta närmare på respektive hålla oss borta ifrån? Vi behöver inte en massa utrustning och flärd och inte heller några terrängegenskaper, bara en pålitlig och någorlunda snål vardagsbil som kan hantera backar på vintern.

Har  sett tester där Dacia Duster inte tar sig  fram på en stenig och lerig stig  där min Xc70 med  Haldex  tar sig fram  utan  problem så  jag  skulle  inte  ta i en Dacia Duster   ens  om jag  fick 500.000 Jävla  skit  bil

Man får det man betalar för)

så  sant

klash
8 december 2015 · 4 Inlägg

Tack för svar alla!

@Vettemannen: En XC70 D5 185 hk kostar över 20.000 kr/år i helförsäkring här. Hutlöst tycker jag... Annars hade jag gärna valt en Volvo.

@Sarge: Är 1.9:an att föredra framför den nyare 1.6 TDI? Är det samma motor i Golf som i Octavia?

@zekezeke: Har sett en del 09:or och nån 11:a som också har utbytta motorer. Är man mer safe om man köper en som redan har motorn bytt, eller riskerar man samma fel igen?

Bwonka
8 december 2015 · 236 Inlägg

Dum fråga men prövat med olika försäkringsbolag? Farsan min, 50+ år, bor i stor sydskånsk stad betalar 8k om året (helförsäkring) för sin BMW 530D F10. Jag som är 18 bast fick bud på allt mellan 9,8k-33k om året (helförsäkring) när jag funderade på 05-07:ans Audi A4 2,0tfsi quattro.

EDIT: Såg nu att det rörde sig om österrikiska försäkringspremier. Sorry.

Annars kan Ford Kuga med 2,0 Tdci 4WD med 136 hk vara ett alternativ? smile

Senast redigerat av Bwonka (8 december 2015)

zekezeke Vila i frid, pappa..
8 december 2015 · 517 Inlägg

klash skrev:
@zekezeke: Har sett en del 09:or och nån 11:a som också har utbytta motorer. Är man mer safe om man köper en som redan har motorn bytt, eller riskerar man samma fel igen?

Märkligt. Enligt subaru ska detta vara åtgärdat efter 08. Är motorn bytt så är felet garanterat åtgärdat. har bilen gått under 10000 mil täcker motorgarntin om det mot förmodan skulle hända något.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
torsen
8 december 2015 · 7 234 Inlägg

Berggren75 skrev:
Har  sett tester där Dacia Duster inte tar sig  fram på en stenig och lerig stig  där min Xc70 med  Haldex  tar sig fram  utan  problem så  jag  skulle  inte  ta i en Dacia Duster   ens  om jag  fick 500.000 Jävla  skit  bil

Har du provkört en Duster själv?
Eller är du en sån där "nätbilstestare"?
Jag har provkört såväl Duster som XC70.
Duster har ju nästan riktig 4x4(saknar fördelningslåda) med låg etta och mekanisk inkoppling av 4x4-driften.
Part Time på Jeepspråk och Difflock på Land Roverspråk.
XC70 har ju ingen 4x4 = ingen lågväxel och endast värdelös Haldex som, när framhjulen redan spinner, försöker få bakhjulen att rotera.

Av de två bilarna har Duster 4x4 men inte XC70 - om man ska se bilarna som "nästan" för greenlaining.

Att Volvo kan ha andra fördelar låter jag vara osagt.
Har ägt 16 4x4-bilar, dock varken Duster eller XC70, men har provat båda vid sidan av vägen.
Av tre nyköpta Volvo har jag enbart dålig erfarenhet kvalitets- och komformässigt.

tongue

torsen
8 december 2015 · 7 234 Inlägg

klash skrev:
Hej!

Det börjar bli dags att byta bil och på önskelistan står en fyrhjulsdriven diesel i prisklass 70-100k typ. Helst hålla nere motorstyrkan så bra det går (under 150 hk, helst runt 100 hk).

Vi behöver inte en massa utrustning och flärd och utrustning, bara en pålitlig och någorlunda snål vardagsbil som kan hantera backar på vintern.

Kan du göra avkall på diesel och status så kanske du ska provköra en Niva.
Finns med 3 eller 5 dörrar.
Har riktig fördelningslåda med, förutom hög- och lågväxel, även spärr-/låsbar mellandifferential(som Mercedes G-Wagen/G-Klass, Land Rover Defender, Toyota LandCruiser samt Suzuki Grand Vitara IV).

Men vill du absolut ha diesel så prova Suzuki Vitara 2016, som dock inte har fördelningslåda som äldre storebror.

smile

klash
8 december 2015 · 4 Inlägg

@torsen: Jag gillar personligen Nivan med sin väldigt bruksiga framtoning, men som vardagsbil känns den onödigt klumpig. Vi behöver en vanlig familjefraktare som kan hantera en ganska brant nerfart till huset vintertid. Däremot behöver vi ingen terrängbil. Flickvännen använder bilen i tjänsten så det är bra om den är relativt snål, men diesel är inget måste.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 december 2015 · 14 042 Inlägg

klash skrev:
Tack för svar alla!

@Vettemannen: En XC70 D5 185 hk kostar över 20.000 kr/år i helförsäkring här. Hutlöst tycker jag... Annars hade jag gärna valt en Volvo.

@Sarge: Är 1.9:an att föredra framför den nyare 1.6 TDI? Är det samma motor i Golf som i Octavia?

@zekezeke: Har sett en del 09:or och nån 11:a som också har utbytta motorer. Är man mer safe om man köper en som redan har motorn bytt, eller riskerar man samma fel igen?

Ojojoj!!! Det var inte lite det!!
Du får väl flytta till Sverige då! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Joakim-S Hobby Fotograf
8 december 2015 · 650 Inlägg

torsen skrev:

Berggren75 skrev:
Har  sett tester där Dacia Duster inte tar sig  fram på en stenig och lerig stig  där min Xc70 med  Haldex  tar sig fram  utan  problem så  jag  skulle  inte  ta i en Dacia Duster   ens  om jag  fick 500.000 Jävla  skit  bil

Har du provkört en Duster själv?
Eller är du en sån där "nätbilstestare"?
Jag har provkört såväl Duster som XC70.
Duster har ju nästan riktig 4x4(saknar fördelningslåda) med låg etta och mekanisk inkoppling av 4x4-driften.
Part Time på Jeepspråk och Difflock på Land Roverspråk.
XC70 har ju ingen 4x4 = ingen lågväxel och endast värdelös Haldex som, när framhjulen redan spinner, försöker få bakhjulen att rotera.

Av de två bilarna har Duster 4x4 men inte XC70 - om man ska se bilarna som "nästan" för greenlaining.

Att Volvo kan ha andra fördelar låter jag vara osagt.
Har ägt 16 4x4-bilar, dock varken Duster eller XC70, men har provat båda vid sidan av vägen.
Av tre nyköpta Volvo har jag enbart dålig erfarenhet kvalitets- och komformässigt.

tongue

Värdelös Haldex är ett starkt ord, låter onekligen som om du verkligen inte har provat den eftersom du säger att den är värdelös. Dessutom "Försöker" få bakdäcken att rotera är fel. Haldex får bakhjulen att rotera.

MG e-HS (2021)
IceEyes Varningar: För många..
8 december 2015 · 2 552 Inlägg

Köp en Lada Niva. Coolhetsfaktor 100, så okomplicerad som ett fordon kan bli, en nostalgisk och befriande feeling av Sovjet, gerillaliv, Kalla Kriget och 70-talet, samt att den utan bekymmer hasar sig fram där många andra andra och modernare suvar gräver ner sig wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Cupra_
8 december 2015 ·

ProXem skrev:

torsen skrev:

Berggren75 skrev:
Har  sett tester där Dacia Duster inte tar sig  fram på en stenig och lerig stig  där min Xc70 med  Haldex  tar sig fram  utan  problem så  jag  skulle  inte  ta i en Dacia Duster   ens  om jag  fick 500.000 Jävla  skit  bil

Har du provkört en Duster själv?
Eller är du en sån där "nätbilstestare"?
Jag har provkört såväl Duster som XC70.
Duster har ju nästan riktig 4x4(saknar fördelningslåda) med låg etta och mekanisk inkoppling av 4x4-driften.
Part Time på Jeepspråk och Difflock på Land Roverspråk.
XC70 har ju ingen 4x4 = ingen lågväxel och endast värdelös Haldex som, när framhjulen redan spinner, försöker få bakhjulen att rotera.

Av de två bilarna har Duster 4x4 men inte XC70 - om man ska se bilarna som "nästan" för greenlaining.

Att Volvo kan ha andra fördelar låter jag vara osagt.
Har ägt 16 4x4-bilar, dock varken Duster eller XC70, men har provat båda vid sidan av vägen.
Av tre nyköpta Volvo har jag enbart dålig erfarenhet kvalitets- och komformässigt.

tongue

Värdelös Haldex är ett starkt ord, låter onekligen som om du verkligen inte har provat den eftersom du säger att den är värdelös. Dessutom "Försöker" få bakdäcken att rotera är fel. Haldex får bakhjulen att rotera.

Låt mig bara inflika att i en av de större biltidningarnas test mellan VW Passat alltrack, Audi A4 Allroad och Volvo XC60 så var det otroligt nog Passaten med Haldex som tog sig fram bäst i terrängen i testet..

Garage313
8 december 2015 · 536 Inlägg

Tycker dina tankar om outback låter väldigt bra!
Jobbar själv på subaru och skulle jag haft råd hade jag haft en för länge sen!
De problem jag vet med dem är mest glödstift som går sönder!
Utöver det har vi på våran verkstad inte haft några problem med motorhaverier!
Gör service i tid och ha koll på om kamrem är bytt (äldre modeller tror de ersattes med kedja 2010 när en ny generation kom)
O som sagt, e glödstiften bytta så skulle inte jag oroat mig så mycket smile

Riktigt bra bil med en i min mening bättre fyrhjulsdrift än t ex volvos haldex! Tar sig fram otroligt bra!

Volkswagen Passat Alltrack "2.0tdi 4motion" (2016)
Volkswagen Bora Variant "1.9 TDI" (1999)
klash
9 december 2015 · 4 Inlägg

Ja, jag skulle gärna välja en Subaru. Tycker Legacy/Outback är snygga, bra storlek och beprövad fyrhjulsdrift.

Men när man läser kommentarerna här t ex blir man lite tveksam:
http://teknikensvarld.se/fabrikationsfe … or-119441/

Nu är väl inte det en rättvis bild av felstatistiken, men det låter ju onekligen inte så bra med alla dessa ras.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang