Hjälp!! Volvo 855 tdi dålig värme i kupén, ibland ingen alls

Sahl_83
23 december 2015 · 149 Inlägg

Mitt problem är att ibland blir de varmt på ena sidan i bilen å på den andra blåser det svinkallt och ibland funkar det kanonbra på båda sidor och ibland blåser det kallt överallt.
Jag har föresten ecc i bilen och har provat att byta knappsatsen utan resultat.

Har även kört med kylarens och spolat ur hela kylsystemet och även värmepaketet utan framgång.

Motorn går upp i normal motortemp och ligger helt stadigt utan problem.

Bilen har aldrig kokat eller liknande kan tilläggas, blandar ingen olja och vatten och motorn är alltid lättstartad och går precis som den ska.

Kamrem och vattenpump har inte gått speciellt långt heller.

Det jag ibland kan uppleva är att när jag väl får värme så blir det jättevarmt så länge jag kör men vill gärna kallna av på tomgång.

Värmekran finns ju ingen på 850 så den kan man ju utesluta.

Min tanke är väl att det kan stå massa luft nånstans men Volvo är ju självluftande och brukar ju inte vara några problem att lufta annars? Kom gärna med förslag på lösningar mvh.

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
23 december 2015 · 3 730 Inlägg

Iom att du har höger/vänsterzon så måste det finnas elektronik som känner av och justerar. Du bör ha spjällmotorer någonstans som inte vill vara med😉

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Sahl_83
24 december 2015 · 149 Inlägg

Problemet är ju att cirkulationen in till värmepaketet avtar ibland så rören tillochmed blir kalla

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen
Meaganeowner
24 december 2015 · 2 250 Inlägg

Termostater är luriga. Vissa har två funktioner. De är inte dyra, så är väl värt att byta.

Känner inte till din bil, men pumpen sitter kanske långt ned. Om det är så ligger pump bladen alltid i vätska, får man förmoda, även om det mot förmodan skulle vara luft i systemet. Luft går ju uppåt!

Men hur är det med pumpen? Själva pumphjulet kanske har lossnat från axeln, häktar med ibland, för du säger att båda rören är kalla. Du menar väl rören till värmepaketet?

Sahl_83
24 december 2015 · 149 Inlägg

Jag har inhandlat en ny termostat som ska bytas i dagarna, rören jag menar är till värmepaketet. Expansionskärlet sitter högs och systemet är ju självluftande. Vattenpumpen ska enligt kvitton inte vara speciellt gammal men vad jag vet så finns det ju vissa med skovelhjul i plast så den kan lossa från axeln och bara slira. Men hade väl hoppats på att slippa skruva alltför mycket nu i mellandagarna ;-)

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen
Sahl_83
29 december 2015 · 149 Inlägg

Nu är äntligen problemet löst!!

Det som krävdes var att jag fick spola värmepaketet flera gånger å efter att jag fått ut massor med rost å skit så funkar det nu klockrent :-)

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen
TheDeadDorkster Dieselgypsy
9 januari 2016 · 538 Inlägg

Jag skulle rekommendera att byta värmepaketet. Det går att byta på drygt en halvtimme och garanterar en problemfri funktion i minst ett decenium till smile Köpte själv en ny Hella/Behr i Tyskland för drygt 750 ink frakt då jag hade min 850 TDI smile

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang