Det jag ofta funderar på är att när man stänger av motorn så stannar väl(?) motorn i ett relativt "godtyckligt" läge, men förmodligen ändå rätt lika, dvs att läget den hamnar i är tex "tändning på ettans cylinder" mer än vad kan vara rimligt ur slumpmässigt hänseende? Det ger då upphov till att vissa ventilfjädrar är då ordentligt "komprimerade", o står bilen i flera dar så kan det tänka sig att dessa fjädrar mattas, dvs de blir svagare än de som får "vila" i utsträckt" position. Så hur gör ni när ni stannar motorn så den skall stå i så gynsamt läge som möjligt? Jag funderar på att göra ett referensmärke på kamrem/kåpa vilken jag kan ställa motorn efter? Eller?
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure