Frysgrader, fälla ut torkare?

Auto-man
29 december 2015 · 551 Inlägg

Fjädrarna i torkar-armarna är väl för att de ska ligga an mot rutan. Så hur bra eller dåligt är det, att fälla ut dom när man parkerar ute på vintern, så de inte ska frysa fast?

Kanske är bra med en skiva mellan, som man även kan ha på sommaren emot solen?

Filt står det i AB.

(Fällde alltid ut själv förut, sedan haft åkbilar inne, men nu är en ute.)

Senast redigerat av Auto-man (29 december 2015)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Evildan
29 december 2015 ·

Det finns några parametrar att ta hänsyn till gällande frågeställningen.
Vilken typ av fjädrar i torkararmarna?
Vilket material är dom tillverkade i?
Vad är det för bil?
Ska jag ha naturella eller popcorn med smörsmak när jag följer tråden?

Auto-man
29 december 2015 · 551 Inlägg

Enkel fråga att raljera över men mindre kul när de inte fungerar optimalt. Jag har väl helt enkelt tid att tänka längre än näsan räcker med deltidsarbete numera cool

Inget i sök men man kan fråga hur tillverkarna tänkt sig.neutral

Senast redigerat av Auto-man (29 december 2015)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
29 december 2015 · 551 Inlägg

Evildan skrev:
Det finns några parametrar att ta hänsyn till gällande frågeställningen.
Vilken typ av fjädrar i torkararmarna?
Vilket material är dom tillverkade i?
Vad är det för bil?
Ska jag ha naturella eller popcorn med smörsmak när jag följer tråden?

Hönsfjädrar.
Cellplast.
Batmobil, eller den på bilden.
Banta, ta en rädisa.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Muttley
29 december 2015 ·

Ställer du dig på alla 4 och ropar färdig med eller.

Exakt 10 sekunders sökning

Varsågod, de finns inga följdfrågor överhuvudtaget mer för dig.

https://www.jula.se/globalassets/catalog/productimages/619193.jpg?width=1024&height=1024&scale=both&bgcolor=white

Auto-man
29 december 2015 · 551 Inlägg

Fast det var ju inte frågan vad som finns att köpa då det finns den och en på Biltema, utan om att fälla ut som jag sökt på.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 000031876/

Men tack för tipset, det kan vara en lösning och påminde om att köpa ett Startbatteri där.

http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara … ri-608010/

Senast redigerat av Auto-man (29 december 2015)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
torsen
29 december 2015 · 7 234 Inlägg

tkd_rille skrev:
Ställer du dig på alla 4 och ropar färdig med eller.

Exakt 10 sekunders sökning

Varsågod, de finns inga följdfrågor överhuvudtaget mer för dig.

https://www.jula.se/globalassets/catalo … olor=white

Förhindrar väl inte att torkarbladen fryser fast!roll

Auto-man
29 december 2015 · 551 Inlägg

torsen skrev:

tkd_rille skrev:
Ställer du dig på alla 4 och ropar färdig med eller.

Exakt 10 sekunders sökning

Varsågod, de finns inga följdfrågor överhuvudtaget mer för dig.

https://www.jula.se/globalassets/catalo … olor=white

Förhindrar väl inte att torkarbladen fryser fast!roll

Undrade jag med

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Muttley
29 december 2015 ·

torsen skrev:

tkd_rille skrev:
Ställer du dig på alla 4 och ropar färdig med eller.

Exakt 10 sekunders sökning

Varsågod, de finns inga följdfrågor överhuvudtaget mer för dig.

https://www.jula.se/globalassets/catalo … olor=white

Förhindrar väl inte att torkarbladen fryser fast!roll

Med lite tänk så lägger du skyddet under torkarbladen.  Fugerat alltid för min del.  Bladen funkar utmärkt.   

Om man har torkarblad som fryser och blir stenhårda finns de en annan lösning, ,,,,, du köper helt nya wink
För de fick ni väl ändå lära er att gammalt gummi blir stenhårt?   
Om inte annat så påungdomsmottagningen att gammalt gummi är dåligt tongue



Men om de är fjädrarna de handlar om så ber jag om ursäkt.

Blir fjädern dålig så byter man ut de med.

Senast redigerat av tkd_rille (29 december 2015)

JFfoto
29 december 2015 ·

För planerad körning: Kupévärmare mot rutan. Inifrån.

För oplanerad körning: Ta isskrapan, hacka loss torkarna från rutan, lyft upp dom och dräm till dom ordentligt på rutan så all is lossnar, om det är en isbit kvar som gör dig irriterad med fula blöta sträck över rutan när du kört en bit, ta på snabbaste intervallen och värmen mot rutan så lossnar den tillslut. Funkar alltid.

Senast redigerat av Kalltkaffe (29 december 2015)

dawwe ...has left the building...
29 december 2015 · 4 474 Inlägg

Äntligen big_smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
master_-
29 december 2015 · 730 Inlägg

Jag brukar ge mina billiga biltema torkare en ordentlige smäll innan jag kör iväg, de löser problemen big_smile

dawwe ...has left the building...
29 december 2015 · 4 474 Inlägg

Det jag ofta funderar på är att när man stänger av motorn så stannar väl(?) motorn i ett relativt "godtyckligt" läge, men förmodligen ändå rätt lika, dvs att läget den hamnar i är tex "tändning på ettans cylinder" mer än vad kan vara rimligt ur slumpmässigt hänseende? Det ger då upphov till att vissa ventilfjädrar är då ordentligt "komprimerade", o står bilen i flera dar så kan det tänka sig att dessa fjädrar mattas, dvs de blir svagare än de som får "vila" i utsträckt" position. Så hur gör ni när ni stannar motorn så den skall stå i så gynsamt läge som möjligt? Jag funderar på att göra ett referensmärke på kamrem/kåpa vilken jag kan ställa motorn efter? Eller?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Muttley
29 december 2015 ·

dawwe skrev:
Det jag ofta funderar på är att när man stänger av motorn så stannar väl(?) motorn i ett relativt "godtyckligt" läge, men förmodligen ändå rätt lika, dvs att läget den hamnar i är tex "tändning på ettans cylinder" mer än vad kan vara rimligt ur slumpmässigt hänseende? Det ger då upphov till att vissa ventilfjädrar är då ordentligt "komprimerade", o står bilen i flera dar så kan det tänka sig att dessa fjädrar mattas, dvs de blir svagare än de som får "vila" i utsträckt" position. Så hur gör ni när ni stannar motorn så den skall stå i så gynsamt läge som möjligt? Jag funderar på att göra ett referensmärke på kamrem/kåpa vilken jag kan ställa motorn efter? Eller?

Nu överdriver du smile

Du kan säkerligen ställa din fråga hit http://www.lesjoforsab.com/teknisk-info … barhet.asp

De borde veta.

AX3L
1 januari 2016 · 398 Inlägg

Jag hörde nånstans ett tips om att använda klädnypor för att lyfta upp dem lite, det kanske är värt att testa? Ytterligare ett problem jag ser är vad som händer om rutan är -30 grader och torkaren smäller emot? Finns det risk för att den spricker?

dawwe ...has left the building...
1 januari 2016 · 4 474 Inlägg

AX3L: Ja den risken finns nog och ökar markant om man först startar bilen o brassar på full "defroster" mot rutan under tiden man skrapar o har sig o smäller ner bladen först när man är klar...Men i ungefär 99% av fallen så går det bra att smälla ner bladen, oavsett yttre (eller inre) betingelser. Det som får rutan att spricka i regel är att man får in lite vatten/fukt i nåt stenskott eller så o sedan när detta vatten fryser till is så finns det risk att sprickan växer en aning... Med andra ord inget jag skulle oroa mig för, än mindre starta en tråd om. Men är man ängslig så varför inte big_smile ?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 januari 2016 · 14 041 Inlägg

Varför måste man "Smälla ner torkarna!", kan man inte fälla ner dom försiktigt?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Muttley
1 januari 2016 ·

Vettemannen skrev:
Varför måste man "Smälla ner torkarna!", kan man inte fälla ner dom försiktigt?

/Benny

De syftar troligtvis på isen som bildas på bladen.  De orkar alltså inte plocka bort den för hand utan smäller hellre bladen. 
Men hade man bytt bladen oftare hade man ju sluppit de hårda bladen.

caromania Forummoderator
1 januari 2016 · 9 296 Inlägg

Jag har dragit ut en 230v kabel som kopplas in i bilen, har alltid isfritt.

Senast redigerat av caromania (1 januari 2016)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
1 januari 2016 ·

caromania skrev:
Jag har dragit ut en 230v kabel som kopplas in i bilen, har alltid isfritt.

Jag skulle vilja göra så med.  Men då behöver jag en 50-60 meter lång kabel som går över området och över en väg.   Tror inte hyresvärden hade uppskattat om jag dragit den till tvättstugan :o

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang