Havetsfasa skrev:
JKDesign skrev:
Havetsfasa skrev:
Igår ringde killen jag har köpt turbokittet av och berättade att allt var ute ur bilen nu så var bara att hämta när jag ville, men det kommer bli när jag åker hem från mantorp så slipper jag köra typ 200mil bara för att hämta dom

sen sa han att han orkar inte plocka ut 850cc spridarna så jag kommer få 1600cc spridare istället så jag klagar ju inte

Större spridare är inte alltid bättre, tänk på att dom nästan är dubbelt så stora som dom du skulle haft.
Och eftersom du har planer på 5-600hk med automatlådan så misstänker jag att det blir en svårmappad setup med så stora spridare.
Dock är jag ingen expert, men det är vad jag tror. Och inte orka plocka ur spridarna låter som en klen ursäkt.
ska lägga mig på 550whp så dryga 630hp i motorn så tror inte stoleken är ett bekymmer

Ja men jag fick välja om jag ville ha 850cc spridarna eller 1600cc så hade ju kunnat ta 850 om jag hade velat och då hade han skruvat ur dom men han erbjöd mig det här för att slippa göra de

Den här beräkningsmodellen har jag hittat på nätet vad gäller spridarstorlek den använde jag när jag valde spridarstorlek till mitt bygge
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hp = (antal spridare X spridarflöde cm3 X utnyttjandegrad)/(BSFC X 10.2)
BSFC: är hur effektiv motorn är. Mellan 0.48-0.6 är vanligt, som tumregel använder man 0.5
Utnyttjandegrad: Normal ska man inte driva ut spridarna mer än 80% detta gäller främst låg-ohmiga spridare som kan överhettas och låsa sig, hög-ohmiga kan ligga på 100% även om det inte är att rekommendera.
Räkneexempel på 440 cm3 spridare 4 cylindrig motor
================================ ================================
Hp=(4 X 440 X 0.8 )/(0.5 X 10.2) => 276 hp vid 80% duration
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------