Havetsfasas suprabyggen

Följ mina suprabyggen, ett bygge för gatan och ett för banan samt mitt första suprabygge som nu är sålt. Toyota Supra Mkiv 1997 gatbilen Toyota Supra Mkiv 1994 banbilen. Ni kan även följa bilarna på Instagram @Whitesuprasweden för mer och snabbare uppdateringar med bilder.
  • 156 Följare
  • 330 614 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 juni 2018
OttoLeffler
27 maj 2017 · 69 Inlägg

Har du satt dit alla jordkablarna? Det brukar ge sånt där mysko fenomen att den hostar. Det är väll 2st som fästs under plenumet vid oljestickan och så en mot karossen från toppen

Mvh Otto Leffler
Supra MKIV Gunmetal -96
Supraprojekt -- http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308155
Lotus Elise (2002)
Havetsfasa
28 maj 2017 · 1 114 Inlägg

OttoLeffler skrev:
Har du satt dit alla jordkablarna? Det brukar ge sånt där mysko fenomen att den hostar. Det är väll 2st som fästs under plenumet vid oljestickan och så en mot karossen från toppen

Det var helt omkastat bland tändordningen i mappen så det var kaos, men nu går den kanon fint igen smile
Lyckan är stor när man får höra motorn gå fint och E85 i luften då vet man att de är sommar på gång smile


Kolla gärna bildens insta @whitesuprasweden för filmer big_smile

Toyota Supra Mkiv "Whitesuprasweden" (1997)
BMW 320da "M-performance" (2015)
JKDesign
28 maj 2017 · 4 442 Inlägg

Havetsfasa skrev:

OttoLeffler skrev:
Har du satt dit alla jordkablarna? Det brukar ge sånt där mysko fenomen att den hostar. Det är väll 2st som fästs under plenumet vid oljestickan och så en mot karossen från toppen

Det var helt omkastat bland tändordningen i mappen så det var kaos, men nu går den kanon fint igen smile
Lyckan är stor när man får höra motorn gå fint och E85 i luften då vet man att de är sommar på gång smile


Kolla gärna bildens insta @whitesuprasweden för filmer big_smile

Grattis! Så skönt när grejerna startar och går igen efter man haft isär allt! Skönt att det inte var något värre fel wink

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Havetsfasa
28 maj 2017 · 1 114 Inlägg

JKDesign skrev:

Havetsfasa skrev:

OttoLeffler skrev:
Har du satt dit alla jordkablarna? Det brukar ge sånt där mysko fenomen att den hostar. Det är väll 2st som fästs under plenumet vid oljestickan och så en mot karossen från toppen

Det var helt omkastat bland tändordningen i mappen så det var kaos, men nu går den kanon fint igen smile
Lyckan är stor när man får höra motorn gå fint och E85 i luften då vet man att de är sommar på gång smile


Kolla gärna bildens insta @whitesuprasweden för filmer big_smile

Grattis! Så skönt när grejerna startar och går igen efter man haft isär allt! Skönt att det inte var något värre fel wink

Ja precis det är ett lyckorus och en sjuk lättnad wink

Toyota Supra Mkiv "Whitesuprasweden" (1997)
BMW 320da "M-performance" (2015)
Mahlberg
28 maj 2017 · 506 Inlägg

Grymt jobbat! big_smile Nu vill vi se bänkpapper! cool

"Fighting for peace is like fucking for virginity"
Hellre en tratt i anus än ratta en Taunus!
Volvo V70II MY09 Projekt - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=317855
Havetsfasa
29 maj 2017 · 1 114 Inlägg

Mahlberg skrev:
Grymt jobbat! big_smile Nu vill vi se bänkpapper! cool

Det kommer jag lovar wink

Om ni inte vill vänta på en uppdatering här i tråden, Kolla då in bilens Instagramkonto @Whitesuprasweden Torsdag den 8/6 runt 12 , Då ska jag försöka mata på med bilder och klipp eftersom dagen rullar på big_smile

Nu kommer vi att köra in motorn i bänken och fin justera mappen på låglast först, så det kommer nog inte vara så mycket action före middagen skulle jag tro, Så länge allting rullar på problemfritt så ska ni få lite action från Mattias Sandgren Aka "Mr Sävarmotor" och Supran smile

Jag kommer även att filma mappningen med min Gopro 3 och Nikkon 7100 systemkamera för att klippa ihop en film efteråt. Och den kommer laddas upp på Youtube och länkas här i tråden för er som kan vänta wink

Nu är det bara gå igenom bilen en sista gång och se så allting är som det ska, och finns det nog med tid så ska jag försöka få bilen "gatmappad" så jag kan testa drivlinan mer och köra in den på gatan före den ska upp i bänken smile fast det är mest för att se till att allting lirar före man lastar och åker iväg till Sävar smile

BMW 320da "M-performance" (2015)
Toyota Supra Mkiv "Whitesuprasweden" (1997)
Havetsfasa
1 juni 2017 · 1 114 Inlägg

Ja som man brukar säga, ett steg fram och två bak hmm

Bytte olja och tog ut bilen för att testa drivlinan igår, körde ett par km helt problemfritt och bilen gick riktigt bra för att vara omappad med nya delarna, men man märker att den inte är riktigt 100%  (höll koll på afr hela tiden, och inte full gas utan myste mest runt bara).
Men på väg tillbaka till garaget så dog bilen, inga ryck eller ojämnheter, utan den bara dog som att man vred av nyckeln.
Jag trodde det var soppatorsk så jag gled in på macken, men efter den fått sig 30l E85 så var den fortfarande helt död.
Kopplade in laptopen och jag fick inte kontakt med ECU-n, så nu väntar felsökande ikväll för att se vad som kan ha hänt.
Kan tillägga att jag hittade inga lösa kablar eller kontakter igår när jag stod på macken och gick igenom den hmm

BMW 320da "M-performance" (2015)
Toyota Supra Mkiv "Whitesuprasweden" (1997)
Daevil
1 juni 2017 · 691 Inlägg

Så drygt! Hoppas det är något simpelt bara!

Audi A4 Avant 2.0 TFSI "QUATTRO" (2014)
Subaru Impreza GT "Widebody GC8" (1999)
Gloremir hmmmm
1 juni 2017 · 1 094 Inlägg

Fan vad drygt. hoppas verkligen att det är något simpelt fel!

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
Havetsfasa
2 juni 2017 · 1 114 Inlägg

Daevil skrev:
Så drygt! Hoppas det är något simpelt bara!

Gloremir skrev:
Fan vad drygt. hoppas verkligen att det är något simpelt fel!

Felet hittat ! Oljetrycksgivaren sitter i bakre oljematningen till original turbos, och kablarna till den hade smält och kortslutit fastän jag hade ett ordentligt värmeskydd över givare och kabel hmm

Toyota Supra Mkiv "Whitesuprasweden" (1997)
BMW 320da "M-performance" (2015)
Dr_No
2 juni 2017 · 549 Inlägg

Havetsfasa skrev:

Daevil skrev:
Så drygt! Hoppas det är något simpelt bara!

Gloremir skrev:
Fan vad drygt. hoppas verkligen att det är något simpelt fel!

Felet hittat ! Oljetrycksgivaren sitter i bakre oljematningen till original turbos, och kablarna till den hade smält och kortslutit fastän jag hade ett ordentligt värmeskydd över givare och kabel hmm

Blev lite varmt där big_smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Havetsfasa
2 juni 2017 · 1 114 Inlägg

Dr_No skrev:

Havetsfasa skrev:

Daevil skrev:
Så drygt! Hoppas det är något simpelt bara!

Gloremir skrev:
Fan vad drygt. hoppas verkligen att det är något simpelt fel!

Felet hittat ! Oljetrycksgivaren sitter i bakre oljematningen till original turbos, och kablarna till den hade smält och kortslutit fastän jag hade ett ordentligt värmeskydd över givare och kabel hmm

Blev lite varmt där big_smile

Ja det blev ju de tongue
och jag har ju inte varit ute och spöat heller så jag måste dit med en plåt om det ska fungera hmm

Toyota Supra Mkiv "Whitesuprasweden" (1997)
BMW 320da "M-performance" (2015)
Havetsfasa
6 juni 2017 · 1 114 Inlägg

Kul att det fortfarande ramlar in följare på tråden, nu är ni uppe i 150 st smile
Jag fick ett problem efter kortslutningen i kablaget till oljetrycksgivaren, ECU'n låste sig i säkertläge tills jag klippte av dom skadade kablarna, då fick jag kontakt med datorn igen.
Men efter det så gick bilen inte att få igång så paniken började ju komma eftersom mappningen inte är långt bort.
Men igår fick jag hjälp av Jonas aka stavhopparn att gå igenom mappen för att utesluta att något blivit fel där efter den gick i felsäkert läget, och så snuskigt lätt det verkar när folk som kan sin sak kollar på datorn, ca 1 min efter han satt sig med datorn så hittar han att triggersensorn läste triggerhjulet fallande när den i själva verket skulle läsa den stigande, och något klick senare så small den igång igen big_smile
Den gick den fett så han fortsatte att undersöka och såg då att datorn hade inlagt 2200cc spridare men problemet var att det inte var inlagt Bosch 2200cc så ändrade till rätt spridare i sprutet och afr/lambda blev genast mycket bättre smile

Så nu är min panik utbytt mot ett lugn inför mappningen på torsdag, men tro mig det kommer att vända till nervositet innan bilen är klar på torsdag tongue

Idag ska tiden inte spenderas på något nationaldagsfirande utan det blir att fixa lite små saker på supran inför torsdag, måste "justera" mina bakre bromssköldar som tar emot eurospec bromsarna och låter förjäkligt, lufta styrservo, testköra en sista gång samt byta olja och filter så det ändå man behöver göra på torsdag är att lasta och rulla söderut mot Sävarmotor smile

Toyota Supra Mkiv "Whitesuprasweden" (1997)
BMW 320da "M-performance" (2015)
M-Thooor
7 juni 2017 · 410 Inlägg

Alltid härligt när fel kan lösas enkelt! Lycka till på mappningen! big_smile

Toyota Supra Mk3 "Ma70" (1992)
Havetsfasa
7 juni 2017 · 1 114 Inlägg

LillemanT skrev:
Alltid härligt när fel kan lösas enkelt! Lycka till på mappningen! big_smile

Tackar tackar smile

Toyota Supra Mkiv "Whitesuprasweden" (1997)
BMW 320da "M-performance" (2015)
Havetsfasa
7 juni 2017 · 1 114 Inlägg

Tänkte bjuda på en liten film så ni får höra mitt Tanabe 4" avgas smile

BMW 320da "M-performance" (2015)
Toyota Supra Mkiv "Whitesuprasweden" (1997)
JKDesign
7 juni 2017 · 4 442 Inlägg

Havetsfasa skrev:
Tänkte bjuda på en liten film så ni får höra mitt Tanabe 4" avgas smile

Satan så nice sång wink 12 points!

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Havetsfasa
7 juni 2017 · 1 114 Inlägg

JKDesign skrev:

Havetsfasa skrev:
Tänkte bjuda på en liten film så ni får höra mitt Tanabe 4" avgas smile

Satan så nice sång wink 12 points!

Tackar smile

BMW 320da "M-performance" (2015)
Toyota Supra Mkiv "Whitesuprasweden" (1997)
Havetsfasa
8 juni 2017 · 1 114 Inlägg

Idag bär det iväg mot sävar!
blev lite senare än planerat men vi är nog igång vid 14 tiden iaf smile

BMW 320da "M-performance" (2015)
Toyota Supra Mkiv "Whitesuprasweden" (1997)
Dr_No
8 juni 2017 · 549 Inlägg

Havetsfasa skrev:
Idag bär det iväg mot sävar!
blev lite senare än planerat men vi är nog igång vid 14 tiden iaf smile

Huuuuva, det är spännande saker det där att bromsa en motor. Hoppas att det går bra och att den levererar det du hoppas på.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang