Bekymra sig över klarlacksläpp?

Stahre87
23 januari 2016 · 346 Inlägg

Startat en annan tråd där jag bad om tips om vettig budgetbil till sambons jobb-pendlande. Har nu,hittat en kandidat.
Det gäller en corolla årsm. 1998 med 4 ägare och som,gått 19000mil. Helt ny bes utan anmärkning och inte haft det på dom senaste 4 bes. 1,6l sedan, i vad det ser ut som bra skick utan rost i skärmar.
Drt jag funderar över är ett relativt stort klarlacksläpp längst sidan av motorhuven. Rent utseendemässigt struntafis jag i det, bilenmodellen är ändå fruktansvärd:lol: men funderar på om,det är risk för rost där?-eller är det bara om huvudlacken är borta?
Om man trots det blir tvungen av sambon att färsöka snygga till. Går det då att slipa kanterna med fint fint papper och vatten o sen spraya klarlack som slipas i omgångar och dimmas ut i övriga lacken?

I övrigt några särskilda saker man ska tänka på gällande bilen? Köper.den ev imorgon.

dawwe ...has left the building...
23 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Klarlacken skyddar mot vädrets makter, och rost bland annat. Underliggande lager (kulören) är just en kulör. Lager som ligger under kulören är olika "rostskyddande o lackförberedande" lager. När klarlacken är borta är det lättare hänt att det börjar rost, tex pga ett stenskott här. Att matta ner kanterna o lägga på ny klarlack funkar väl. Men det kommer vara en tattarlagning, en synlig sådan. Dessutom är det rätt lätt att slipa igenom kulören så att säg...Men på en bil för typ 10000 har det mindre betydelse om bilen är frisk o bra i övrigt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Stahre87
23 januari 2016 · 346 Inlägg

Precis. Det viktiga är att den går maskinellt bra, och det kosmetiska är sekundärt. Men man vill ju ändå förebygga rostangrepp såvida det får på nåt lätt sätt. Sen tar det väl rätt många år innan hela huven är bortrostad...

dawwe ...has left the building...
23 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Sällan en huv rostar bort. Låter mer som kosmetika. Men man vill kanske inte åka omkring i en bil som ser allt för jävlig ut, trots att den är myndig:D

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Stahre87
23 januari 2016 · 346 Inlägg

Näe damen som ska åka i den wink

Power-krille
24 januari 2016 · 672 Inlägg

Stahre87 skrev:
Näe damen som ska åka i den wink

har haft en corolla -98 själv, nu har exet den! för 5-6 år sedan skrapade bilen emot en sandlåda och klarlack,
täckfärg försvann, så grundfärgen syntes på flera ställen, ca 1 dm2,  har inte förändrats ett dugg med rost!
så min uppfattning förutom att det ser tokigt ut är att dom är grymt bra på rostmotstånd, bilen i övrigt är också
helt fri från rost, dessutom käring-skött (vanskött) när det gäller tvätt...

"Väx inte upp! det är en fälla"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang