Vad fyller jag mina 285/30/22 med?

Mattel
25 december 2006 ·

Vad fyller jag mina däck med lämpligast då jag hört att det finns fler alternativ än luft!!

Jonni
25 december 2006 · 1 256 Inlägg

3kg

Mattel
25 december 2006 ·

3g vad?




Jonni skrev:
3kg

Kristian_L
25 december 2006 · 1 893 Inlägg

3kg "luft"
Du kan ju fylla med annan gas, men till vilken nytta? Bilen lär inte gå snabbare! wink

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
25 december 2006 · 1 781 Inlägg

3 bar med andra ord. och varför fylla med nått annat än luft och som nån annan sa här. " bilen rullar ju inte snabbare för de" och om du nu mot förmodan fyller med något annat så lär det ju kosta stålar." luften är gratis än så länge vilket inget annat är här i världen"

Senast redigerat av Malm3n (25 december 2006)

Team Insane Racing
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
25 december 2006 · 1 852 Inlägg

mjoo, det finns vissa gaser som ska vara bättre, men inget jag hört från racingvärlden så kör på vanlig luft, enda argumentet är ju att dom som säljer gasen behöver ett levebröd, men...

man lever bara en gång så lev väl!
Cobicon
26 december 2006 · 179 Inlägg

Man kan fylla på kväve, men dem som har det behovet är: nascar, flygbolag, nasa, usa:s flygvapen mfl, och det är mycket pga att genom ren kväve i hjulet så får man bort vattnet, som tex i flyghjul kan frysa till is och därför skapa däckexplosioner vid landning.
Andra argument för att fylla kväve är att det inte är lika "skadligt" för fälgen (igen vattnet) samt att däcket kan bibehålla trycket längre för att den är inte "läcker" igenom gummit lika lätt. men för en personbil går det nog finfint med vanlig gammal luft.

"En kameleont, har den samma färg som sig själv?"
Zwudda Refined
26 december 2006 · 1 770 Inlägg

ja, som sagt... luft e gratis, och precis lika bra på en vanlig bil...

Kristian_L
26 december 2006 · 1 893 Inlägg

Brukar sitta en lufttork på kompressorerna, men den är inte specielt effektiv, så lite fukt i luften kommer nog med, men det kommer inte in mera vatten än så, bara det som kom med via kompressorn.
Vad händer om man fyller däcken med väte (H) och det kommer i kontakt med luft (O2), blir däcken vattenfylda då? (H+O2=H2O) wink wink wink

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Trozzo Oekonomisk, ja visst
26 december 2006 · 966 Inlägg

Kristian_V skrev:
Brukar sitta en lufttork på kompressorerna, men den är inte specielt effektiv, så lite fukt i luften kommer nog med, men det kommer inte in mera vatten än så, bara det som kom med via kompressorn.
Vad händer om man fyller däcken med väte (H) och det kommer i kontakt med luft (O2), blir däcken vattenfylda då? (H+O2=H2O) wink wink wink

Off-topic: Med stor risk för att låta som en besserwisser så har jag för mig att luftens kemiska beteckning är N2O2, så skulle man tillföra väte (H) så skulle det bli HN2O2 eller N2O2H beroende på vart man till för väten (eller N2HO2)

Senast redigerat av Trozzo (26 december 2006)

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824
Volkswagen Corrado VR6 "Kamelia" (1993)
ludde__mannen draminbil.nu
26 december 2006 · 1 382 Inlägg

Trozzo skrev:

Kristian_V skrev:
Brukar sitta en lufttork på kompressorerna, men den är inte specielt effektiv, så lite fukt i luften kommer nog med, men det kommer inte in mera vatten än så, bara det som kom med via kompressorn.
Vad händer om man fyller däcken med väte (H) och det kommer i kontakt med luft (O2), blir däcken vattenfylda då? (H+O2=H2O) wink wink wink

Off-topic: Med stor risk för att låta som en besserwisser så har jag för mig att luftens kemiska beteckning är N2O2, så skulle man tillföra väte (H) så skulle det bli HN2O2 eller N2O2H beroende på vart man till för väten (eller N2HO2)

med stor risk att låta som ännu med besserwisser så tror jag att han skojade

(läs mitt inlägg med en positiv inställning wink)

Senast redigerat av ludde__mannen (28 december 2006)

JW
27 december 2006 · 281 Inlägg

kollade på tv häromdagen när dom körde med monstertruckar smile dom fyllde sina däck med vatten för att det skulle bli extra tyngd i dom hehe...

Hörde väl inte riktigt hit men lite kul va det!

Gott nytt år på er!!

mvh Jonas

Brådhis * Voff voff *
27 december 2006 · 10 328 Inlägg

Fördelen med att fylla dom med gas är ju att du slipper förändringarna i tryck mellan kallt/varmt... Dvs du har bibehållet tryck vid +5 även om du pumpade då det var +25 ute...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
27 december 2006 · 1 852 Inlägg

Brådhis skrev:
Fördelen med att fylla dom med gas är ju att du slipper förändringarna i tryck mellan kallt/varmt... Dvs du har bibehållet tryck vid +5 även om du pumpade då det var +25 ute...

//Brådhis

så luft är ingen gas? ALL gas, luft väte etc. förändrar sig i volym vid olika temperaturer

man lever bara en gång så lev väl!
Brådhis * Voff voff *
27 december 2006 · 10 328 Inlägg

Bullo skrev:

Brådhis skrev:
Fördelen med att fylla dom med gas är ju att du slipper förändringarna i tryck mellan kallt/varmt... Dvs du har bibehållet tryck vid +5 även om du pumpade då det var +25 ute...

//Brådhis

så luft är ingen gas? ALL gas, luft väte etc. förändrar sig i volym vid olika temperaturer

Okej okej... Dåligt formulerat av mig...

Att fylla däcken med nitrogen får den fördelen att däcktrycket inte alls påverkas lika mycket av temperaturskillnader...

Bättre så? ;-)

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mattel
27 december 2006 ·

Okej!

Då fyller jag med luft och kör på det!!

Vilka kör med annat i sina däck? är det i Racingsyfte som det framtagits eller vad?

Fick för mig att jag läst någonstans att man kör billigare tack vare den ya gasen????

Mattel
28 december 2006 ·

Ok då har han haft detta i sina däck av helt fel orsak!  Skall bli gott att tesa honom lite för det.

Men varför skulle gas vara mer ekonomiskt?

twin_cam Smålänning
28 december 2006 · 7 877 Inlägg

Mattel skrev:
Ok då har han haft detta i sina däck av helt fel orsak!  Skall bli gott att tesa honom lite för det.

Men varför skulle gas vara mer ekonomiskt?

Därför att gas sparar upp till 1 ml / mil!!! Det är mycket bensin det handlar om! tongue

Ärligt talat så tror jag att det är mer oekonomiskt att pumpa gas i däcken. Snackade med min körskolelärare om det när jag övningskörde och hon sa att det bara var bullshit. Hon hade testat och märkte ingen skillnad. Eco-Driving sparar mer.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Mattel
28 december 2006 ·

twin_cam skrev:

Mattel skrev:
Ok då har han haft detta i sina däck av helt fel orsak!  Skall bli gott att tesa honom lite för det.

Men varför skulle gas vara mer ekonomiskt?

Därför att gas sparar upp till 1 ml / mil!!! Det är mycket bensin det handlar om! tongue

Ärligt talat så tror jag att det är mer oekonomiskt att pumpa gas i däcken. Snackade med min körskolelärare om det när jag övningskörde och hon sa att det bara var bullshit. Hon hade testat och märkte ingen skillnad. Eco-Driving sparar mer.

Ha ha ja det var en jävla massa soppa det!!

Det lät ju så jävla bra och spännande med gas men jag lägger ämnet på hyllan tillsvidare
tackar mannen

Kalmar!!!!!!!

ludde__mannen draminbil.nu
28 december 2006 · 1 382 Inlägg

Att köra med gas (läs: annan gas än luft vilken det nu är man ska ha) "ska" göra att man inte tappar lufttrycket lika snabbtochdärför inte kommer köra med för lågt lufttryck, vilket resulterar i högre bränsleförbrukning..
Alltså borde det funkalika bra med tätare luft påfyllningar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang