Köpråd: Audi A4 B7 2,0t

tvedberg
3 februari 2016 · 773 Inlägg

tjennare, har funderat på en audi a4 b7 som första bil men vill gärna ha en med lite motor smile har kollat 2,0t på youtube och tycker det verkar väldigt slöa för att vara 200hk vad tycker ni?

och något annat vanlig fel på dessa som man kanske ska tänka på?

jag är en sån som villa uppgradera lite grejer:) så om man kanske vill ha på en lite större turbo för kanske 300hk eller något smile och sen hålla på med lite väghållning som k-hemmare,coils osv smile smile


Ändrade din rubrik en aning.

Med vänlig hälsning mod

Senast redigerat av tvedberg (3 februari 2016)

Polaren
3 februari 2016 · 352 Inlägg

Försök satsa på en ts modell isf(20hk mer), finns lite mer lull såsom utbyggt kylsystem, anpassad turbo, förstärkt koppling, tätstegad låda, störrebromsar, s4 detaljer i framvagnsupphägningen (osäker på om det är fler detaljer) sen gör du en optimering så blir den lite roligare smile

Inga direkt kända fel vad jag hört om mer än en vevhus ventil som många får byta pga det slaggas igen och får felkod(har själv den). Sen vad jag hört är de lite olje nivå känsliga så lyssna noga efter ventilknack.

BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Honda CRX "Project runway" (1988)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
tvedberg
3 februari 2016 · 773 Inlägg

Polaren skrev:
Försök satsa på en ts modell isf(20hk mer), finns lite mer lull såsom utbyggt kylsystem, anpassad turbo, förstärkt koppling, tätstegad låda, störrebromsar, s4 detaljer i framvagnsupphägningen (osäker på om det är fler detaljer) sen gör du en optimering så blir den lite roligare smile

Inga direkt kända fel vad jag hört om mer än en vevhus ventil som många får byta pga det slaggas igen och får felkod(har själv den). Sen vad jag hört är de lite olje nivå känsliga så lyssna noga efter ventilknack.

tack för snabbt och bra svar smile kollade in e 2,0ts modell ser riktigt mycket fetare ut med s-line paket med smile
gick in och kollade på din a4 den ser riktigt schysst ut läste lite om att d hade 45-50mm sänkning är det de du använder på första bilden?

Polaren
3 februari 2016 · 352 Inlägg

Mjo, är fruktansvärt nöjd med org sänkningen komfortmässigt och väghållning så jag valde att köra sänksats istället för coils då jag fortfarande vill åka relativt bekvämt, är ändå en brukis. Finns bra coil kit men få blir det genast lite dyrare, däremot lite lägre wink

Nissan 180zx "Red striper" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Honda CRX "Project runway" (1988)
OSkar000
4 februari 2016 · 198 Inlägg

Det är inte så mycket som skiljer mellan 2,0t och 2,0ts som alla rykten säger. I stort sett är allt samma på båda men växellådan skiljer så det är lite mindre "gubbig" utväxling på ts-modellen. S-line finns såklart på båda men ts bilarna hade det som standard och var ganska välutrustade.

Har haft min 2,0t i snart 4,5 år och kört snart 5000 mil. Under den tiden har det bortsett från ett batteribyte varit enbart vanlig service med ganska exakt ett års intervaller. Se till att köpa en som är så ny som möjligt, det fanns en del problem som försvann nångång under modellår 06 så en 07-08 är att rekomendera.

Om man ska dra lite för och nackdelar så är det en bil som känns och är väldigt stabil på vägen.
Det går att köra på tok för fort utan att det blir oroligt.
Krokiga vägar fungerar men det märks att det är en ganska tung bil med mycket vikt framför framaxeln.
Ljudnivån kan upplevas som lite hög på dålig asfalt men det är inte direkt dåligt.
Soppaförbrukningen är med tanke på vikt/prestanda/quattro helt okej. Snittet för mig  under 0,8 på nästan 5000 körda mil.
Rolighetsfaktorn på vintern är hög, det gäller bara att inte fega om man vill ha roligt.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
5 februari 2016 · 2 972 Inlägg

OSkar000 skrev:
Det är inte så mycket som skiljer mellan 2,0t och 2,0ts som alla rykten säger. I stort sett är allt samma på båda men växellådan skiljer så det är lite mindre "gubbig" utväxling på ts-modellen. S-line finns såklart på båda men ts bilarna hade det som standard och var ganska välutrustade.

Har haft min 2,0t i snart 4,5 år och kört snart 5000 mil. Under den tiden har det bortsett från ett batteribyte varit enbart vanlig service med ganska exakt ett års intervaller. Se till att köpa en som är så ny som möjligt, det fanns en del problem som försvann nångång under modellår 06 så en 07-08 är att rekomendera.

Om man ska dra lite för och nackdelar så är det en bil som känns och är väldigt stabil på vägen.
Det går att köra på tok för fort utan att det blir oroligt.
Krokiga vägar fungerar men det märks att det är en ganska tung bil med mycket vikt framför framaxeln.
Ljudnivån kan upplevas som lite hög på dålig asfalt men det är inte direkt dåligt.
Soppaförbrukningen är med tanke på vikt/prestanda/quattro helt okej. Snittet för mig  under 0,8 på nästan 5000 körda mil.
Rolighetsfaktorn på vintern är hög, det gäller bara att inte fega om man vill ha roligt.

Mja, det beror på årsmodell. De tidiga (2005-2006) 2.0t skiljer mot nyare (skifte nånstans 2006-2007), då dom fick lite av samma som TS-modellerna, ffa kolvarna.
Får man tag i en 2007a som är byggd 2007 och inte 2006 så slipper man orange blinkers i framljusen också. Den orangea linsen går dock att plocka bort om man vill/vågar öppna strålkastarna.

Min 2.0TSq hade nån mjukvara (osäkert vilken, men gissar på BSR.) Drog hyfsat jämnt med polarens original S3 2008 (265hk och lite lättare bil). Den saknar jag än idag sad

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
DasAuto
5 februari 2016 · 2 751 Inlägg

Nu har jag ingen B7a men en C6 2.0 TFSI 2009.
Samma motor med diverse uppgraderade delar i.
Original gjorde min 0-100 på ca 7.9s med 18" och då gick jag enligt mätare, så inga exakta siffror.
Nu med BSR 231hk går den på ca 7s. Dock framhjulsdrift så inte alls lika kul som med quattro.

Vanliga fel: PCV Ventil, Tryckventil till Turbon, CAM Follower.
Köper du en så rekomenderar jag dig att byta cam follower OMGÅENDE! Youtuba och se själv.
En del som är enormt billig att byta men kan kosta en hel motor om det går fel.
Tar ca 1h att byta.

Använd 5W-40 olja och byt innan 1500mil. Så kommer den hålla fint. Undvik också exemplar som körts över 1500-2000 mil mellan service. Finns de som gått upp till 3000mil mellan service vilket är helt sjukt.

Senast redigerat av DasAuto (5 februari 2016)

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Hutte89
2 november 2016 · 47 Inlägg

Min a4 b7 2.0 tfsi quattro har ca 270hk (200 orginal) optimerad hos v-tech. Den rör på sig väldigt bra. Men risken finns att man får byta hpfp (rekommendera dig att byta hpfp innan optemering så du slipper betala massa extrautgifter. Byter du hpfp måste du uppgradera optemeringen med)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang