Kan man konvertera en volvo s90 automat till en manuell?

Monsterapan123
8 februari 2016 · 1 Inlägg

Hej

Jag har funderat på att köpa en Volvo s90 som jag ska göra iordning. Problemet är att jag vill ha en 3.0 och inte 2.5 liters motorn. Men typ alla 3.0 litersmotorerna är automat (finns vissa som är specialbeställda). Och jag vill ha en automat, så skulle det inte gå att konvertera en automat till en manuell på ett ganska enkelt sätt. Alltså att man byter ut växellådan till en manuell och sedan hittar en konsol med manuell anordning. Vad tror ni? Skulle detta gå att genomföra utan allt för mycket ombyggnationer?

Hoppas ni på forumet förstår vad jag menar.. wink

Mvh M123

St3v3
8 februari 2016 · 357 Inlägg

Läs igenom det du skrivit och se om du glömt några ord

Bytet är väl fullt möjligt men du kan inte reg-besikta en bil nyare än -93 med annan växellåda så då måste du vara orolig varje år att du inte ska klara besiktningen.
Köp en manuell 2.5 och byt motor till en 3.0?

Senast redigerat av St3v3 (8 februari 2016)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 februari 2016 · 14 041 Inlägg

Monsterapan123 skrev:
Hej

Jag har funderat på att köpa en Volvo s90 som jag ska göra iordning. Problemet är att jag vill ha en 3.0 och inte 2.5 liters motorn. Men typ alla 3.0 litersmotorerna är automat (finns vissa som är specialbeställda). Och jag vill ha en automat, så skulle det inte gå att konvertera en automat till en manuell på ett ganska enkelt sätt. Alltså att man byter ut växellådan till en manuell och sedan hittar en konsol med manuell anordning. Vad tror ni? Skulle detta gå att genomföra utan allt för mycket ombyggnationer?

Hoppas ni på forumet förstår vad jag menar.. wink

Mvh M123

Hur var det nu då?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
jaka54
8 februari 2016 · 5 719 Inlägg

Hej!
En automat är ju mycket bättre än en manuell så varför joxa med ett byte??hmm

B-Body GM B-Body Nörd
8 februari 2016 · 370 Inlägg

S90 fanns inte med 2,5 liersmotorn, S90/V90 fanns med två st 3 liters motorer (eller 2.9L som de igenltigen är på), en på 204 hk och en på 180 hk om jag inte missminner mig. Det du får göra är att hitta en med manuell och stoppa i en 204 hk motor.

Senast redigerat av B-Body (8 februari 2016)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
Elving_
9 februari 2016 · 675 Inlägg

Går det? Ja, går det att regga? Nej (Ombygt fordon krävs) De 3.0 som är manuella var inte specialbeställda, det erbjöds av Volvo att du kunde köpa en S/V90 med manuell låda, dock med 180hk som tidigare skrivits i tråden. Skillnaden är kamaxlarna (lite snällare vinklar för mer bottenvrid vid t.ex husvagnskörning) 2.5liters motorn slopades ihop med 960 namnet smile Finns nån manuell S90 till salu på blocket just nu, och det är nog mindre huvudvärk att köpa en färdig. Inredningen skiljer lite mellan manuell och automat (trälisten runt spaken)

Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
Volvo V90 (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang