Jag fick en skador på min väns bil (repor och liten bula över däck kanten). Jag åkte till bilskadecenter och de sade att det skulle kosta ungefär 15000kr att reparera. Min vän sade det kan gå igenom sin bilförsäkring men jag måste betala den 3000kr självrisk, plus ökning i bilförsäkringen över den nästa två år (2000kr ungefär), plus skillnad i sin förväntad förnyelse d.v.s. han betald 3000kr den år, nästa år skulle ha det minska till 2000kr. etc. Så han vill att jag betala den skillnad över två år med (2000kr till!). Så 7000kr i totalt.
Det är bättre än 15000kr men har jag ingen rätts? Det låter lite snål till mig. Om jag inte accepterar har han rätt att säga "nej, men då betala du allt utan försäkringen."
...önskar att jag hade ljugit nu och sade att jag parkerade bilen på gatan och någon annan stötte till det.
Jag är fransk så hoppas att ni förstår min svenska!
Vanligtvis betalar man en självrisk vid vagnskada, men andra kostnader kan tillkomma beroende på bolag så att använda försäkringen blir billigare än att hosta upp kosingen helt och hållet ur egen ficka
Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault
Jag fick en skador på min väns bil (repor och liten bula över däck kanten). Jag åkte till bilskadecenter och de sade att det skulle kosta ungefär 15000kr att reparera. Min vän sade det kan gå igenom sin bilförsäkring men jag måste betala den 3000kr självrisk, plus ökning i bilförsäkringen över den nästa två år (2000kr ungefär), plus skillnad i sin förväntad förnyelse d.v.s. han betald 3000kr den år, nästa år skulle ha det minska till 2000kr. etc. Så han vill att jag betala den skillnad över två år med (2000kr till!). Så 7000kr i totalt.
Det är bättre än 15000kr men har jag ingen rätts? Det låter lite snål till mig. Om jag inte accepterar har han rätt att säga "nej, men då betala du allt utan försäkringen."
...önskar att jag hade ljugit nu och sade att jag parkerade bilen på gatan och någon annan stötte till det.
Säg till din vän att du betalar dom 3000kr som är i självrisk, vilket är brukligt när man lånar andras grejer. Några andra kostnader ska du inte behöva betala. Vill han kräva dig på 15 000kr så måste han gå via tingsrätten och där lär det ta stop just pga att han har försäkring som täcker skadorna.
Att bilförsäkringen skulle bli 2000kr dyrare på 2 år pga en liiiiten skada på 15 000kr låter helt orimligt. Den förväntade förnyelsen (rabatt/billigare premie?) låter också som en märkligt hög summa.
3000 för självrisken + hyrbil/lånebil (din bil?) eller liknande när han får vara av med den du råkat förstöra låter rimligt. Eventuellt lite till som plåster på såren och kompensation för eventuellt höjd premie nästa år - men då pratar vi hundralappar.
Önska inte att du ljugit. Det hade varit sämre i längden!
Om han tar det på sin försäkring så kan han komma att åka på en höjning av premien och isådanfall så är han just om han låter dig ta det på försäkringen och betalar honom vad denna skada kommer kosta honom i totalt.
tänk såhär om du var han, han fick låna din bil dom nästkommande åren kostade detta dig totalt 4000kr.
skulle du låna ut din bil till någon och ge honom 4000kr för det ?
sen kanske han vara just tillbaks och inte kräva allt men det är ju upp till hur bra polare han tycker ni är.
betala vad detta kommer kosta honom men se till att du kan få se på papper om premie ökningen.
3000 kr är vad du betalar.
Vad ska han med övriga 4000 kr till? Tror knappast att försäkringen blir 4000 kr dyrare för en liten reperation. Om de ens blir någon skillnad alls. Om du inte får se papper på något så är de 3000 kr som gäller, annars är din vän en girig ovän, förutsatt att du nu betalar självrisken och inte själv är en snål vän.
har aldrig sett nån som fått höjning på försäkringen,enda gången jag sett det är om man har haft extremnt mycket inbrott i bil då har man höjt premien,nä det är bara o betala hans självrisk,så hade det varit om du hyrt bil med ju....du betalar självrisken....
Ja det låter lite konstigt till mig också att försäkringar skulle öka alls men jag har pratat med sin försäkringsbolag själv och de sade att det ska öka circa 2000kr över 2 år.
Många har sagt att man brukar betala själv-risk bara men jag undrar vad jag har för rätts...Om jag vägra att betala för alla extra kostnader, kan han kräva att jag betala allt utan försäkring?
har du krockat med en annan bil eller något? kör man in i en mur eller liknande som det inte blir skador på och enbart reperera sin egen bil genom försäkringen så blir det inte någon höjning av försäkringen.
Ja det låter lite konstigt till mig också att försäkringar skulle öka alls men jag har pratat med sin försäkringsbolag själv och de sade att det ska öka circa 2000kr över 2 år.
Många har sagt att man brukar betala själv-risk bara men jag undrar vad jag har för rätts...Om jag vägra att betala för alla extra kostnader, kan han kräva att jag betala allt utan försäkring?
Vilket försäkringbolag är det?
En släkting drog sin bil i en betongpelare i ett trångt garage. Ingen försäkring höjdes. En annan krockade och bilen blev 40 cm kortare och skrotad. Ingen höjning på den heller.
Om en skada som kostar ca 15k att fixa innebär en kostnadsökning på 1000kr/år framöver undrar jag vad en riktig olycka som innebär personskador med livslång rehab/invalidisering, inlösen och lagning av ett par bilar, lagning av vägräcken osv kostar. Ingen som varit med i en allvarligare olycka hade haft råd att äga en bil igen. Mycket märkligt.
Om en skada som kostar ca 15k att fixa innebär en kostnadsökning på 1000kr/år framöver undrar jag vad en riktig olycka som innebär personskador med livslång rehab/invalidisering, inlösen och lagning av ett par bilar, lagning av vägräcken osv kostar. Ingen som varit med i en allvarligare olycka hade haft råd att äga en bil igen. Mycket märkligt.
Måste inflika med en före detta kollega (jobbar ej där längre) hon rullade in i framförvarande bil vid en rondell i 5km/h. dom utbytte uppgifter men var inga synliga skador på plats. Så dom skulle inte göra något av det ändå.
Den hon rullade in i åkte till en skadeverkstad (av någon förunderlig anledning) som dömde ut dragkrocken (hur en clio från 08 med enbart en bullig regskylt kan skada så mycket?) och min kollega,s försäkring fick stå för det. Hon fick en höjd premie på ett par hundra om året pga av det.
Måste inflika med en före detta kollega (jobbar ej där längre) hon rullade in i framförvarande bil vid en rondell i 5km/h. dom utbytte uppgifter men var inga synliga skador på plats. Så dom skulle inte göra något av det ändå.
Den hon rullade in i åkte till en skadeverkstad (av någon förunderlig anledning) som dömde ut dragkrocken (hur en clio från 08 med enbart en bullig regskylt kan skada så mycket?) och min kollega,s försäkring fick stå för det. Hon fick en höjd premie på ett par hundra om året pga av det.
Det stämmer säkert. Höjningen är troligen mer av symbolisk natur för den ökade risken som bolaget får (i och med att försäkringstagaren inte längre har x skadefria år), snarare än kostnaderna för bytet av dragkrok (som dessutom säkert görs "för att vara på säkra sidan" - har verkstäderna utrustning för att kolla om kroken tagit skada, mer än att mäta om den sitter på ungefär rätt ställe - dvs mm-precision som bäst?).
Men de är ju inte så konstigt om man kör i 5 km/h rakt in i dragkroken. De är ju en enorm massa som rör sig. Man behöver inte mycket för att förstöra en dragkrok Värre är ju om man är med om en dragkrock
Den hon rullade in i åkte till en skadeverkstad (av någon förunderlig anledning) som dömde ut dragkroken (hur en clio från 08 med enbart en bullig regskylt kan skada så mycket?) och min kollega,s försäkring fick stå för det. Hon fick en höjd premie på ett par hundra om året pga av det.
Men de är ju inte så konstigt om man kör i 5 km/h rakt in i dragkroken. De är ju en enorm massa som rör sig. Man behöver inte mycket för att förstöra en dragkrok Värre är ju om man är med om en dragkrock
finns inget solitt på en sådan clio i fronten som skulle kunna göra sådan skada inte i min värld då skulle en hård inbromsning med släpvagn göra samma skada och isådanafall är en dragkrok värdelös.
Menmen nu ska vi inte diskutera sönder denna tråd om det här.