Lurad vid bilköp av (ev.) bilförsäljare - vad göra?

limpsalas
10 februari 2016 · 17 Inlägg

Hej,
Som rubriken säger. Känner mig ganska lurad efter ett bilköp för ett kort tag sedan. Lång historia kort:

Köpte bil från en bilfirma på blocket. Kunde inte åka dit så han erbjöd sig att skicka bilen. När jag hämtade ut bilen från transportbolaget hittade jag en rad fel som han antingen ljugit om eller inte talat om alls.

1) Miltalet stämmer inte. Bilen har gått ca 60% mer än vad det stod i annons.

2) Det finns flera ställen på lacken som är skadade trots att han skrivit att bilen var "jättefin både inne och ute". Han hade satt bolagets klistermärken över alla skador, så uppenbarligen visste han om att de fanns...

3) Bilen är importerad men han ljög om vilket land bilen importerats från.

4) En hel del fel i annonstexten: bilen saknar funktioner som han skrivit i annonsen ska finnas på den. Även står det i annonsen t.ex. att det är halvskinn men klädseln är helt i tyg. Det står också en siffra på bränsleförbrukning i annonsen som inte alls stämmer (den drar ca 40% mer än vad som står i annonsen trots att jag ligger med fjäderfötter på gasen på långkörningar).

Jag påpekade redan samma dag (och fler fel jag inte såg direkt påpekade jag dagen därpå) alla fel jag hittat och säljaren säger då att, trots att bilen såldes via hans firma på blocket, att det var hans privata bil som han bara la ut på annons på sitt företags blocketsida och därför kan jag inte göra något åt saken ("köper man en beg. bil av privatperson är det alltid befintligt skick och man kan inte påpeka några fel efteråt").

Är det någon som har tips på vad jag kan göra? Kan jag göra något ens?

Ifall någon är riktig jurist kan jag gärna skicka allt material (mailkonversationer och bilder etc) jag har för att veta vad som faktiskt gäller. Betalar för detta isåfall givetvis.

Tack på förhand,
Salas

Hamilton
10 februari 2016 · 8 864 Inlägg

Det är alltid en risk att köpa bilar osett och du har som köpare en undersökningsplikt som du själv valt att inte uppfylla.
Det du radar upp skulle du med lätthet ha upptäckt om du undersökt bilen på plats.

Fotograf på tierpidag.se
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Det finns något som heter,"att köpa grisen i säcken" och jag tror du gjort just det tyvärr..

Senast redigerat av tommen1 (10 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
ehedman
10 februari 2016 · 1 966 Inlägg

Hur kan du få för dig att lita blint på en bilförsäljare med välsmort munläder?

Har du bevis på de uppradade bristerna  och annonsen sparad kan du ju alltid ta det rättsligt.

superglide Säljare
10 februari 2016 · 42 Inlägg

Häng ut firman ! Vi har för mkt oseriösa bilfirmor iallafall ! Kan nämna ett par st som handlar med Usa bilar som tas hem ifrån ett annat Eu land och därför svårare att spåra  ! Istället för om dom kommit direkt / Och dom här blåser folk dagligen pga av att man inte vet hur man köper en bil .och kollar upp den !
Med vänlig hälsning, Mikael
Vilken bil är det och i vilken prisklass ?

Senast redigerat av superglide (10 februari 2016)

limpsalas
10 februari 2016 · 17 Inlägg

Ja, jag känner mig ju givetvis väldigt dum i efterhand. Men när jag så rakt frågat ifall det finns några fel på bilen/lacken/interiören/växellåda osv och han svarar att den är helt i perfekt skick blir man ändå ganska lugn (tyvärr).

http://oi63.tinypic.com/2wmjnzt.jpg

Allra helst vill jag ju att konsumentköpslagen ska gälla och då verkar det som att bilen måste vara så som han har beskrivit den annars är det fel (se bild ovan)?

http://oi68.tinypic.com/vymoaw.jpg

Detta (ovan) är saxat från köplagen om det nu skulle vara så att han får rätt och har sålt den privat - men det borde väl ändå vara till min fördel?

ehedman
11 februari 2016 · 1 966 Inlägg

Föregående ägare brukar väl stå på ägarpappret? D.v.s. du kan se om det är en privatperson eller en firma som varit ägare innan.

janli
11 februari 2016 · 91 Inlägg

Om bilen har ett betydande värde och felen av en sådan karaktär att dom utgör en fara för trafiksäkerheten eller om säljaren har misslätt eller medvetet dolt felen har köparen rätt till prisreduktion, eller att häva bilköpet. Idag hjälper det inte att hänvisa till att bilen säljs i befintligt skick. Prata  med din konsumentrådgivare.

Low
11 februari 2016 · 3 306 Inlägg

Vad är det för bil?
Vad är det för lackskador Stenskott/repor?
Prisklass?
Hur långt har bilen gått?
Vad är det för motor/automat/manuell?
Vad drar den i verkligheten mot vad försäljaren sa?

Janneutanb
11 februari 2016 · 7 271 Inlägg

Har du kopia på annonsen ? Om så är fallet tror jag definitivt på att du kan vinna i rätten.

Larsson141
11 februari 2016 · 2 Inlägg

Alltså..

Oavsett om han sålt bilen privat (att den är reggad på honom vid försäljningen) så har den fortfarande sålts genom firmans lokaler och genom firmans namn på blocket. Enligt konsumentköpeslagen har du mer eller mindre 6 månaders garanti på bilen. Finns givetvis undantag om det är en väldigt billig bil.

I ditt fall har han ljugit om utrustning och miltal vilket är väldigt lätt att bevisa om du har kopia på annonsen som ovan skribenter nämnt. Då blir allt mycket lättare.

Jag är själv bilförsäljare på en större firma, jag sålde en bil för något år sedan som var annonserad med att farthållare fanns, och till kundens förvåning fanns den inte där när han hämtat ut bilen.

Det var bara för oss att ta hatten och sätta dit en farthållare helt enkelt.

Sen tror jag att vi kanske är lättare att handskas med och mer tillmötesgående än den idioten du köpt bilen av.

Dock har du garanterat vinst om du drar detta vidare om det nu är så som du skriver.

Erbjud honom att ta tillbaka bilen. Det blir simplast för er båda.

Har du reg-nr kan jag kolla upp föregående ägare...

/A

Nissan GT-R (2011)
St3v3
11 februari 2016 · 357 Inlägg

Skulle tro att det är stor chans att han inte ens har en firma

Evildan
11 februari 2016 ·

Kontakta blockets kundtjänst, om du inte har annonsen sparad, dom kanske kan skicka den till dig om den finns kvar i systemet.

limpsalas
11 februari 2016 · 17 Inlägg

Stort tack för alla svar!

Har kollat upp tidigare ägare och han stod privat på bilen. Dock har han samma namn som företaget vilket gjorde det lite svårt att veta vem som egentligen stod på bilen.

Jag har sparat annonsen och även skickat efter "originalet" på blocket kundservice så jag har annonsen dubbelsparat redan. Har sparat all mailkonversation mellan oss också samt alla bilder från annonsen och som han skickat till mig på olika sätt.

Just nu har jag skickat runt lite mail till de lokala juristfirmorna och kort beskrivit ärendet och efterfrågat möte. Det ligger dock på runt 1,500 kr per timma att sitta där så man är ju inte jättesugen på att gå dit om det inte leder till något...

Jag kan skicka lite bilder på några av lackskadorna så ni får en uppfattning. Alla de skador som jag skickar bilder på här efter var dolda av klistermärken när jag hämtade ut bilen.

Enligt annons hade bilen gått ca 10,000 mil men i verkligheten drygt 15.
Enligt annons drog bilen 0,7 l/m men i verkligheten strax över 1 l/m (långkörning, blandad körning är lite mer givetvis).
Bilen ligger i 100 kkr-klassen.
Kollade upp honom på ratsit innan och såg att han var registrerad som VD på bilfirman också.

Ursäkta om jag är lite vag på vissa detaljer, vill inte ge ut för mkt information i detta skede.

it_mutt Avstängd
11 februari 2016 · 10 388 Inlägg

limpsalas skrev:
Stort tack för alla svar!

Har kollat upp tidigare ägare och han stod privat på bilen. Dock har han samma namn som företaget vilket gjorde det lite svårt att veta vem som egentligen stod på bilen.

Jag har sparat annonsen och även skickat efter "originalet" på blocket kundservice så jag har annonsen dubbelsparat redan. Har sparat all mailkonversation mellan oss också samt alla bilder från annonsen och som han skickat till mig på olika sätt.

Just nu har jag skickat runt lite mail till de lokala juristfirmorna och kort beskrivit ärendet och efterfrågat möte. Det ligger dock på runt 1,500 kr per timma att sitta där så man är ju inte jättesugen på att gå dit om det inte leder till något...

Jag kan skicka lite bilder på några av lackskadorna så ni får en uppfattning. Alla de skador som jag skickar bilder på här efter var dolda av klistermärken när jag hämtade ut bilen.

Enligt annons hade bilen gått ca 10,000 mil men i verkligheten drygt 15.
Enligt annons drog bilen 0,7 l/m men i verkligheten strax över 1 l/m (långkörning, blandad körning är lite mer givetvis).
Bilen ligger i 100 kkr-klassen.
Kollade upp honom på ratsit innan och såg att han var registrerad som VD på bilfirman också.

Ursäkta om jag är lite vag på vissa detaljer, vill inte ge ut för mkt information i detta skede.

Bara en fundering gällande förbrukningen; vad "ska" bilen dra? Inte enligt dig, inte enligt honom, utan enligt tillverkaren?

Inte direkt ovanligt med bilar som påstås dra "0,8" blandad körning och trots det är i princip omöjliga att få ner i de siffrorna ens på landsväg.

Tanken med det är då; kan det vara som så att säljaren kommit med tillverkarens siffror (om det nu ens finns några)

Sen hoppas jag innerligt att den inte drar 1 liter per meter wink


Givetvis inget livsviktigt, utan mest en fundering då det verkar vara av vikt för dig smile

Senast redigerat av it_mutt (11 februari 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
limpsalas
11 februari 2016 · 17 Inlägg

it_mutt skrev:

limpsalas skrev:
Enligt annons drog bilen 0,7 l/m men i verkligheten strax över 1 l/m (långkörning, blandad körning är lite mer givetvis).

Bara en fundering gällande förbrukningen; vad "ska" bilen dra? Inte enligt dig, inte enligt honom, utan enligt tillverkaren?

Lite olika siffror från google säger mellan 0,85 och 0,9 landsvägskörning. Runt 1 liter blandad.

limpsalas
11 februari 2016 · 17 Inlägg

http://i.imgur.com/lbXpiy4.jpg

Här kommer tre exempelbilder på lackskador/spricka som alla var dolda av klistermärken.

/Salas

Hamilton
11 februari 2016 · 8 864 Inlägg

Jag tror nog att du får dras med ditt dåliga bilköp, det flesta har en friskrivningsklausul för fel i annonstexter.
Men det viktigaste som talar till fördel för försäljaren är att du inte undersökt bilen innan köpet.

Fotograf på tierpidag.se
nettodanne
11 februari 2016 · 5 Inlägg

Är den såld på firma oavsett vem som äger den så är det konsumentsköpslagen som gäller

spillolja
11 februari 2016 · 4 020 Inlägg

limpsalas skrev:
Stort tack för alla svar!



Just nu har jag skickat runt lite mail till de lokala juristfirmorna och kort beskrivit ärendet och efterfrågat möte. Det ligger dock på runt 1,500 kr per timma att sitta där så man är ju inte jättesugen på att gå dit om det inte leder till något...

Jag kan skicka lite bilder på några av lackskadorna så ni får en uppfattning. Alla de skador som jag skickar bilder på här efter var dolda av klistermärken när jag hämtade ut bilen.


Ursäkta om jag är lite vag på vissa detaljer, vill inte ge ut för mkt information i detta skede.

limpsalas skrev:
http://i.imgur.com/lbXpiy4.jpg

Här kommer tre exempelbilder på lackskador/spricka som alla var dolda av klistermärken.

/Salas

hade varit mer intressant även med bilfabrikat, modell, årsmodell etc.

en begagnad bil har alltid någon form av spår av anvädning

att tänka på om man ska stämma och tvistesumman ligger på högst ett halv basbelopp  är rätten till jurist/advokat begränsad till en timme/1628:-  om man vinner målet
om så är fallet bör man ha stämingsansökan färdig för genomläsning

om han inte behöver ta tillbaka bilen är det skillnaden i värdet på 10000mil resp 15000mil
osäker på om en värderingsman kan hjälpa till med det   kostar såfall 3000-4000:-
http://besiktning.nu/Inspectors  finner man värderingsman

Senast redigerat av spillolja (11 februari 2016)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang