Köpråd: BMW 535d 2007-2008+

fladdran
11 februari 2016 · 4 Inlägg

Hej, har tre krav: Komfort, Automat, Diesel.

Jag skulle behöva erat råd kring köp av "nybil". Prisklass: 100,000kr
Lite info kring min situation:
Pendlar mellan jobbet varje vardag vilket resulterar i en mil på: 4080mil/år. (cirka 17 mil/dag). - Detta är då endast från dörr till dörr.

Valet av diesel känns ganska självklart med tanke på distansen.
Mitt mål är att ha denna bil i ägo i 6 år. ( 30,000 mil + när jag är klar med den ).
Val av bil( mina reflektioner):

Bmw 535d: 2006-2007 ( min prisklass ).
+Komforten
+hyffsad bränslekostnad med tanke på 272HK
+Körglädje
+En av de driftsäkraste dieselmotorerna på marknaden.
-Årskatten: 6567 kr
-Årsmodell: 2006-2007 i min prisklass.
-Miltal

Frågan är vad jag tjänar på att köra 525d eller liknande.
Vill ha bra komfort, billig i drift, rolig att köra. Vill endå ha lite under huven.

Är öppen för alla märken men tycker bmw håller god komfort likaså volvo v70.
Vill ha en bil som inte kostar alltför mycket vid service och dylikt, och vilket miltal bör jag lägga mig på när jag letar bil?
Frågan är vilken bil passar mig bäst med tanke på mina "önskemål"?

http://www.blocket.se/alvsborg/Bmw_525_ … 20&w=2
http://www.blocket.se/kristianstad/Bmw_ … 20&w=2 ( Service gjort)
http://www.blocket.se/kronoberg/BMW_525 … 20&w=2

Senast redigerat av fladdran (11 februari 2016)

cruel88 CREW FTR
11 februari 2016 · 435 Inlägg

inte kört bmw, men har god kännedom av audi a6 3.0tid. härlig bil med härlig låda och motor! få problem! quattro ger lite extra trygghet på vintern. min va chippad 300hk 700nm typ och låg väl runt 100mil per tank! alla tyska bilar är rätt lika mest själv vad man gillar.

FUCKTARD RACING CREW
Janneutanb
11 februari 2016 · 7 272 Inlägg

Tänk på att 07 och framåt har lägre skatt, högre effekt och lägre förbrukning .

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 februari 2016 · 4 917 Inlägg

När det inte rör sig om någon större prisskillnad så hade jag tagit den med lägst miltal på..
Sen till sist: Man tjänar inget på att ha en bil, man förlorar..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Wabbzen
11 februari 2016 · 174 Inlägg

Mitt tips, kolla NOGA i serviceboken. Är alla dessa servade riktigt kommer dem hålla hur länge som helst. Har åkt med dieselbilar i jobbet flera år nu, men när jag fick köra en bmw 530xd vart jag kär och köpte min första privata dieselbil. Går otroligt bra och drar lite.
Kamkedjan brukar man säga att den ska bytas vid ca 30000mil, eller när den börjar rassla.

Har haft min egna 535d några månader nu och är mer än nöjd. Kommer ganska enkelt runt 100mil på en tank och då är min ändå trimmad.

Kolla dock upp försäkringen innan wink 525an är nog bra mycket billigare än 535an

Senast redigerat av Wabbzen (12 februari 2016)

Högerregeln, för dig som vill dö med vetskapen om att du hade rätt.
BMW 535d "M-sport" (2006)
fladdran
12 februari 2016 · 4 Inlägg

Tacksam för era svar. Verkar vara bra bilar detta. (Syftar på 525d samt 535d ).
Som jag förstått ska jag gå på en -07 minst i dessa modeller då förbrukningen och effekten förbättrats.
Vad är skillnaden på en -07 med en -08. Och om jag vänder några kronor och tar en -09 vad blir skillnaderna?

Uppskattar verkligen era svar hittills smile

Janneutanb
12 februari 2016 · 7 272 Inlägg

Tror det var -09 som man får paddlar bakom ratten samt idriven,  alltså nav etc, blev förbättrad.

ekelund88
12 februari 2016 · 2 656 Inlägg

fladdran skrev:
Hej, har tre krav: Komfort, Automat, Diesel.

Jag skulle behöva erat råd kring köp av "nybil". Prisklass: 100,000kr
Lite info kring min situation:
Pendlar mellan jobbet varje vardag vilket resulterar i en mil på: 4080mil/år. (cirka 17 mil/dag). - Detta är då endast från dörr till dörr.

Valet av diesel känns ganska självklart med tanke på distansen.
Mitt mål är att ha denna bil i ägo i 6 år. ( 30,000 mil + när jag är klar med den ).
Val av bil( mina reflektioner):

Bmw 535d: 2006-2007 ( min prisklass ).
+Komforten
+hyffsad bränslekostnad med tanke på 272HK
+Körglädje
+En av de driftsäkraste dieselmotorerna på marknaden.
-Årskatten: 6567 kr
-Årsmodell: 2006-2007 i min prisklass.
-Miltal

Frågan är vad jag tjänar på att köra 525d eller liknande.
Vill ha bra komfort, billig i drift, rolig att köra. Vill endå ha lite under huven.

Är öppen för alla märken men tycker bmw håller god komfort likaså volvo v70.
Vill ha en bil som inte kostar alltför mycket vid service och dylikt, och vilket miltal bör jag lägga mig på när jag letar bil?
Frågan är vilken bil passar mig bäst med tanke på mina "önskemål"?

http://www.blocket.se/alvsborg/Bmw_525_ … 20&w=2
http://www.blocket.se/kristianstad/Bmw_ … 20&w=2 ( Service gjort)
http://www.blocket.se/kronoberg/BMW_525 … 20&w=2

ska du ha 525d ska du ha den efter 08 med uppdaterade motorn , då e botten delen samma som 535 286hk och man kan plocka ur mer roligt med en mappning , men annars hade jag försökt hitta en 535 08- med uppdaterade motorn , vxl låda ( stor akilleshäl på dessa kärror )

har en 530xD m-sport 09 nu , och det är en av dom trevligaste bilarna jag kört smile så go 4 it

fladdran
12 februari 2016 · 4 Inlägg

Ekelund du menar att man skall skippa automatlådan på 535d?
Hur är den på 525d ?

ekelund88
12 februari 2016 · 2 656 Inlägg

fladdran skrev:
Ekelund du menar att man skall skippa automatlådan på 535d?
Hur är den på 525d ?

535d har bara automat , det finns en uppdaterad låda som håller klockrent men den första lådan som sitter i årsmodel 2005-2007 tycker inte om vridmomenten spec inte efter ett chip/mapp så den hade jag undvikit du ser skillnad på spaken , den nyare uppdaterade har en kortare silvrig spak , den äldre en lite större "gammal" spak så att säga

525 har jag inte hört nått om , antar att den håller bra orginal men tveksamt vid chip , ( min egen uppfattning ) smile

den faceliftade lådan är det många som åkt med mycket mycket hk/nm utan protester

Krist
12 februari 2016 · 716 Inlägg

Min Gamla 525d -08 var helt underbar att köra. Med steg1 trimmet i kom jag ca 90 mil per tank blandad körning. Med steg 2 i drog den runt 1l/mil blandad körning. Låg helt underbart på vägen, inga större reparationer utfördes, typ klossar och skivor, en pdc sensor, fick lite rost på förardörren men det åtgärdades av rostgarantin (11år) på e60. Hade sportstolar i den och i min F11 har jag komfortstolar. Säger såhär, jag lär aldrig köpa en bmw framöver om inte den har komfortstolarna. Lyckades få ur rätt så bra effekt i min 525, inga bekräftade siffror men den gick jämnt med en 335d med 340hk.

Riktigt trevliga bilar, men kan nog rekommendera nya F serien om din ekonomi tillåter, det är värt den extra summan. Dock i värdeminskning lär du förlora mer med en F10/11.

Avslutningsvis, det räcker med en 525d helt klart istället för en 535. Lägre förs.premie, lägre skatt, lägre förbrukning, lite slöare men samma sköna känsla bakom ratten smile

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang