Hjälp med att välja nästa tjänstebil

davel
16 februari 2016 · 347 Inlägg

Hej!

Till hösten är det igen dags att välja tjänstebil. Jag kör idag en VW CC 4Motion -13 diesel som jag är mycket nöjd med men känner mig sugen på att prova något nytt.

Saken är den att jag helst skulle vilja få ner förmånsvärdet endel och gärna även förbrukningen.

Jag kör mellan 6-7000mil per år och vill ju gärna ha en tyst bekväm bil med bra ljudsystem.
Kan definitivt tänka mig någon form av hybrid om det drar ner förbrukningen alternativt förmånsvärdet.
Har sneglat lite på Toyota och Nissans större modeller men hur står sig egentligen dessa mot de tyska bilarna jag är van vid? Har tidigare haft Audi, BMW och VW.

Har inte kollat ännu vad vi har för övre gräns på inköpet men det ligger mellan 400-500kkr som mest. Själv vill jag hellre ha mer i plånboken känner jag så därav funderingarna kring en hybrid.

Vad tycker ni att jag ska åka och provköra för några bilar? Känner att jag halkat efter rejält sista tiden vad gäller nya modeller och vad som är pågång.

Dom preferenser jag har som ni inte behöver tipsa om är Skoda och franska bilar....

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
DasAuto
16 februari 2016 · 2 751 Inlägg

Kom ihåg bara att hybrider kostar mer om du ska ha i samma storlek som A4/CC/Passat etc.
Kör du långsträckor så tror jag helt ärligt diesel är mer rätt för dig. Så vida du inte vill slå till på en Tesla big_smile

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
davel
16 februari 2016 · 347 Inlägg

DasAuto skrev:
Kom ihåg bara att hybrider kostar mer om du ska ha i samma storlek som A4/CC/Passat etc.
Kör du långsträckor så tror jag helt ärligt diesel är mer rätt för dig. Så vida du inte vill slå till på en Tesla big_smile

Naturligtvis vill jag ha en Tesla. Den hade varit optimal och jag åker oftast åt Malmöhållet och Stockhomshållet (från götet) så laddningsstationer finns det med.

Min chef har i princip sagt att blir det inte dyrare med en sån bil så finns det inga hinder. Problemet är väl att hur man än vrider och vänder på det så är det dyrare. Ordentligt dyrare dessutom...

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
DasAuto
16 februari 2016 · 2 751 Inlägg

davel skrev:

DasAuto skrev:
Kom ihåg bara att hybrider kostar mer om du ska ha i samma storlek som A4/CC/Passat etc.
Kör du långsträckor så tror jag helt ärligt diesel är mer rätt för dig. Så vida du inte vill slå till på en Tesla big_smile

Naturligtvis vill jag ha en Tesla. Den hade varit optimal och jag åker oftast åt Malmöhållet och Stockhomshållet (från götet) så laddningsstationer finns det med.

Min chef har i princip sagt att blir det inte dyrare med en sån bil så finns det inga hinder. Problemet är väl att hur man än vrider och vänder på det så är det dyrare. Ordentligt dyrare dessutom...

Annars finns Lexus, Audi A3/4/6/8 Hybrid.
Q7 hybrid skall dessutom dra 2.9L/100, men det är enligt papper. Så plussa på lite där smile

Men alla de bilar är rätt dyra.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
16 februari 2016 · 2 972 Inlägg

Kikat på Opel? En tysk som inte kostar som de andra tyskarna..
Vinner lite priser nu med nya Astran, så de kanske har nåt bra på G?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
DasAuto
16 februari 2016 · 2 751 Inlägg

matteeee skrev:
Kikat på Opel? En tysk som inte kostar som de andra tyskarna..
Vinner lite priser nu med nya Astran, så de kanske har nåt bra på G?

De priser dem vinner när de släpps är inte mycket att hänga runt granen big_smile Samtliga Audimotorer har fått priser för dittan o dattan och sedan visat sig inte vara direkt bäst i klassen.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
davel
16 februari 2016 · 347 Inlägg

matteeee skrev:
Kikat på Opel? En tysk som inte kostar som de andra tyskarna..
Vinner lite priser nu med nya Astran, så de kanske har nåt bra på G?

Kan vara värt att testa iallafall. Lite går det emot bara för att det är en Opel men ska försöka vara lite mer öppen denna gång än tidigare val av bil big_smile

Ingen som har några åsikter om Nissan och Toyota? hur är utrustningsnivån tex, inredning, stereo, komfort osv jämfört med tyskarna?

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
steifan DR!FTT3KN!K3R
16 februari 2016 · 10 427 Inlägg

Denna "doldisen" kanske kan vara något: http://www.mazda.se/bilarna/mazda6-sedan/ (Mazda 6)

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
DasAuto
16 februari 2016 · 2 751 Inlägg

steifan skrev:
Denna "doldisen" kanske kan vara något: http://www.mazda.se/bilarna/mazda6-sedan/ (Mazda 6)

Dom nya mazdorna är sjukt fräscha!

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
steifan DR!FTT3KN!K3R
16 februari 2016 · 10 427 Inlägg

DasAuto skrev:

steifan skrev:
Denna "doldisen" kanske kan vara något: http://www.mazda.se/bilarna/mazda6-sedan/ (Mazda 6)

Dom nya mazdorna är sjukt fräscha!

Journalister verkar vara nöjda i övrigt också tongue

http://www.vibilagare.se/test/biltester … azda6-2015 <- Mazda har tydligen jobbat med ljuddämpning på senaste tiden. Lite intressanta kommentarer under artikeln också.

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
omegaman1
16 februari 2016 · 297 Inlägg

Jag slår oxå ett slag för opel faktiskt , hämtade ut min 2016 årsmodell Insignia för snart två månader sen o måste säga att jag är grymt nöjd än så länge .  min är en 2 liter s dieselturbo å 170 hästar , manuell (då går den som miljödiesel) grym komfort, helt okej på vägen och tok fin o titta på smile förbrukningen ligger på exakt 0,5l/milen motorvägstempo mellan borås o stockholm i farter drygt 130 med farthållare . snålkörde till Ullared o fick då ner förbrukningen till 0,39 .
förmånsvärdet med nästan 50k i extrautrustning ligger på 3600 kr utan skattelättnader .

SM-vinnare i SQ-klassen experienced unlimited 2011 .
Opel Insignia "autobahn-loket" (2009)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
16 februari 2016 · 2 972 Inlägg

omegaman1 skrev:
Jag slår oxå ett slag för opel faktiskt, hämtade ut min 2016 årsmodell Insignia för snart två månader sen o måste säga att jag är grymt nöjd än så länge .  min är en 2 liter s dieselturbo å 170 hästar , manuell (då går den som miljödiesel) grym komfort, helt okej på vägen och tok fin o titta på smile förbrukningen ligger på exakt 0,5l/milen motorvägstempo mellan borås o stockholm i farter drygt 130 med farthållare . snålkörde till Ullared o fick då ner förbrukningen till 0,39 .
förmånsvärdet med nästan 50k i extrautrustning ligger på 3600 kr utan skattelättnader .

Sedär, jag tror dom har nåt bra på G faktiskt. Har själv varit anti Opel (och Ford för den delen som jag kör nu) tidigare men jag tror premiummärkena mest har fokuserat på att ta betalt. Skillnaderna minskar hela tiden.

Men "fin att titta på" och Insignia gäller bara när bakluckan är stängd. Är den öppen ser det ut som en Nissan Micra parkerat där inne smile (Hoppas jag inte förstör ditt bilval nu)
http://www.carenthusiast.com/vauxhall/vauxhall_insignia_sports_tourer_2009_029_250.jpg

Senast redigerat av matteeee (16 februari 2016)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Evildan
16 februari 2016 ·

Åka tjänstebil billigt?
Prius IV släpps i Mars.
Kostar strax över 300000kr med bra utrustning.

Annars finns om du vill åka mer "premium" Lexus IS 300h från 350000kr, den är tyst och snål.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
16 februari 2016 · 2 972 Inlägg

Evildan skrev:
Åka tjänstebil billigt?
Prius IV släpps i Mars.
Kostar strax över 300000kr med bra utrustning.

Annars finns om du vill åka mer "premium" Lexus IS 300h från 350000kr, den är tyst och snål.

Prius IV, är det denna som man fått se nåt av?
http://abcmoteur.fr/wp-content/uploads/2015/07/dimensions-Toyota-Prius-IV-hybride.jpg
Kvittar om jag så fick betalt så skulle jag inte vilja visa mig i den smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
omegaman1
16 februari 2016 · 297 Inlägg

matteeee skrev:

omegaman1 skrev:
Jag slår oxå ett slag för opel faktiskt, hämtade ut min 2016 årsmodell Insignia för snart två månader sen o måste säga att jag är grymt nöjd än så länge .  min är en 2 liter s dieselturbo å 170 hästar , manuell (då går den som miljödiesel) grym komfort, helt okej på vägen och tok fin o titta på smile förbrukningen ligger på exakt 0,5l/milen motorvägstempo mellan borås o stockholm i farter drygt 130 med farthållare . snålkörde till Ullared o fick då ner förbrukningen till 0,39 .
förmånsvärdet med nästan 50k i extrautrustning ligger på 3600 kr utan skattelättnader .

Sedär, jag tror dom har nåt bra på G faktiskt. Har själv varit anti Opel (och Ford för den delen som jag kör nu) tidigare men jag tror premiummärkena mest har fokuserat på att ta betalt. Skillnaderna minskar hela tiden.

Men "fin att titta på" och Insignia gäller bara när bakluckan är stängd. Är den öppen ser det ut som en Nissan Micra parkerat där inne smile (Hoppas jag inte förstör ditt bilval nu)
http://www.carenthusiast.com/vauxhall/v … 29_250.jpg

hahahaha😝 visst fanders syns Micran 🎈

SM-vinnare i SQ-klassen experienced unlimited 2011 .
Opel Insignia "autobahn-loket" (2009)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
16 februari 2016 · 2 972 Inlägg

omegaman1 skrev:
hahahaha😝 visst fanders syns Micran 🎈

Fast det är inte lika illa på din som inte är kombi väl?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Evildan
16 februari 2016 ·

matteeee skrev:

Evildan skrev:
Åka tjänstebil billigt?
Prius IV släpps i Mars.
Kostar strax över 300000kr med bra utrustning.

Annars finns om du vill åka mer "premium" Lexus IS 300h från 350000kr, den är tyst och snål.

Prius IV, är det denna som man fått se nåt av?
http://abcmoteur.fr/wp-content/uploads/ … ybride.jpg
Kvittar om jag så fick betalt så skulle jag inte vilja visa mig i den smile

Det stämmer detta är 4e generationen Prius.
Smaken är olika, du har ju exempelvis valt något så horribelt som en Ford att visa dig i eller fick du med ett gäng papperspåsar med på köpet att ha på huvudet? wink

Evildan
16 februari 2016 ·

matteeee skrev:

omegaman1 skrev:
hahahaha😝 visst fanders syns Micran 🎈

Fast det är inte lika illa på din som inte är kombi väl?

Slog mig med första gången jag såg en med luckan öppen att det stod en K11 i skuffen.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
16 februari 2016 · 2 972 Inlägg

Evildan skrev:

matteeee skrev:

Evildan skrev:
Åka tjänstebil billigt?
Prius IV släpps i Mars.
Kostar strax över 300000kr med bra utrustning.

Annars finns om du vill åka mer "premium" Lexus IS 300h från 350000kr, den är tyst och snål.

Prius IV, är det denna som man fått se nåt av?
http://abcmoteur.fr/wp-content/uploads/ … ybride.jpg
Kvittar om jag så fick betalt så skulle jag inte vilja visa mig i den smile

Det stämmer detta är 4e generationen Prius.
Smaken är olika, du har ju exempelvis valt något så horribelt som en Ford att visa dig i eller fick du med ett gäng papperspåsar med på köpet att ha på huvudet? wink

Kombination ägartrygghet (säkerhet och garantier), ekonomi, ålder och mil, utrymme och utseende avgjorde. Inget annat alternativ var i närheten.

Senast redigerat av matteeee (16 februari 2016)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Muttley
16 februari 2016 ·

matteeee skrev:

Evildan skrev:
Åka tjänstebil billigt?
Prius IV släpps i Mars.
Kostar strax över 300000kr med bra utrustning.

Annars finns om du vill åka mer "premium" Lexus IS 300h från 350000kr, den är tyst och snål.

Prius IV, är det denna som man fått se nåt av?
http://abcmoteur.fr/wp-content/uploads/ … ybride.jpg
Kvittar om jag så fick betalt så skulle jag inte vilja visa mig i den smile

Verklig bild.
Var snygg enligt mig.  Hoppas jag får betalt, men jag hade kört den ändå.

http://media.caranddriver.com/images/15q3/660804/2016-toyota-prius-photos-and-info-news-car-and-driver-photo-661889-s-429x262.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang