Saab 9-3 2006 facelift 9-3x

Facelift till Saab 9-3x och lite annat smått och gott.
  • 102 Följare
  • 92 891 Visningar
  • Projektet avslutat 28 januari 2019
JKDesign
4 december 2017 · 4 442 Inlägg

Cra2ySwede skrev:
Passade på att byta ljusvrede till den med xenon och dimmljus igår. Sen blev det att pilla lite med kolfiber i väntan på svetshjälp. Blir att fixa luftfilterboxen, batterikåpan och motorkåpan i kolfiber till att börja med. Sen får vi se vart det stannar wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65602/65602-572f8f26996e01788ed6c60f0d70b3b2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65602/65602-3eeaf3caa09db7e67711de85ca078ca8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65602/65602-76ef5d8b3a52b174257eed4b8452b63d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65602/65602-9a86271fd9ac319db6c6b23d6a2af490.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65602/65602-499f1939e78dc8320e26f9d96b9a13b6.jpg

Kul att du kör äkta vara och inte kallar vinyl för kolfiber wink

Tråkigt med epoxi skadan du har på luftfilterboxen, kör du med spraylim som grund? Eller epoxi?

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Cra2ySwede Seat Leon Cupra 2007 - 320hk
4 december 2017 · 322 Inlägg

amoreex skrev:
Måste bara fråga, ska du bygga in Automatisk ljus? smile
Eftersom det ljusvredet är ju inte det "vanliga" för Xenon.. utan för USA marknaden med Automatiska ljus..

Har faktiskt inte tänkt på det, beställde ett ljusvrede och tänkte att det skulle funka. Men kanske får beställa nytt eller kolla hur svårt det är att få allt automatiskt smile

Cra2ySwede Seat Leon Cupra 2007 - 320hk
4 december 2017 · 322 Inlägg

JKDesign skrev:
Kul att du kör äkta vara och inte kallar vinyl för kolfiber wink

Tråkigt med epoxi skadan du har på luftfilterboxen, kör du med spraylim som grund? Eller epoxi?

Vinyl kommer aldrig va riktig kolfiber och kommer aldrig ens komma i närheten wink glasklart val!

Såg den skadan på bilden nu också, den var inte där på första bilden jag tog. Det är farsan som påbörjade luftfilterboxen för många år sen, som jag tänkte försöka rädda upp. Men jag kör med spraylim i grund och sen epoxi ovanpå kolfibern. Är väldigt nu inom det, så vet inte till hundra vad som är bäst att göra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65602/65602-86dbed46bfffd651903e871992e74036.jpg

Senast redigerat av Cra2ySwede (4 december 2017)

JKDesign
4 december 2017 · 4 442 Inlägg

Cra2ySwede skrev:

JKDesign skrev:
Kul att du kör äkta vara och inte kallar vinyl för kolfiber wink

Tråkigt med epoxi skadan du har på luftfilterboxen, kör du med spraylim som grund? Eller epoxi?

Vinyl kommer aldrig va riktig kolfiber och kommer aldrig ens komma i närheten wink glasklart val!

Såg den skadan på bilden nu också, den var inte där på första bilden jag tog. Det är farsan som påbörjade luftfilterboxen för många år sen, som jag tänkte försöka rädda upp. Men jag kör med spraylim i grund och sen epoxi ovanpå kolfibern. Är väldigt nu inom det, så vet inte till hundra vad som är bäst att göra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65602/65602-86dbed46bfffd651903e871992e74036.jpg

Jag har använt båda metoderna, den som jag tycker funkar bäst är när man lägger epoxi som grund och låter den torka tills den är riktigt klibbig men ingen epoxi fastnar på handsken. Sen lägger jag väven, när allt är klart sen är det solid epoxi rätt igenom wink

vart har du köpt väven? Ser ut som plain väv.... blir riktigt grymt hur som helst! Så fortsätt med riktig kolfiber wink

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Cra2ySwede Seat Leon Cupra 2007 - 320hk
4 december 2017 · 322 Inlägg

JKDesign skrev:

Cra2ySwede skrev:

JKDesign skrev:
Kul att du kör äkta vara och inte kallar vinyl för kolfiber wink

Tråkigt med epoxi skadan du har på luftfilterboxen, kör du med spraylim som grund? Eller epoxi?

Vinyl kommer aldrig va riktig kolfiber och kommer aldrig ens komma i närheten wink glasklart val!

Såg den skadan på bilden nu också, den var inte där på första bilden jag tog. Det är farsan som påbörjade luftfilterboxen för många år sen, som jag tänkte försöka rädda upp. Men jag kör med spraylim i grund och sen epoxi ovanpå kolfibern. Är väldigt nu inom det, så vet inte till hundra vad som är bäst att göra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65602/65602-86dbed46bfffd651903e871992e74036.jpg

Jag har använt båda metoderna, den som jag tycker funkar bäst är när man lägger epoxi som grund och låter den torka tills den är riktigt klibbig men ingen epoxi fastnar på handsken. Sen lägger jag väven, när allt är klart sen är det solid epoxi rätt igenom wink

vart har du köpt väven? Ser ut som plain väv.... blir riktigt grymt hur som helst! Så fortsätt med riktig kolfiber wink

Får testa att bara köra epoxi på motorkåpan sen och se hur det blir. (Y)

Legat i garaget i många många år, så vet inte vart den är köpt. Behöver köpa mer, någon du rekommenderar? smile

JKDesign
4 december 2017 · 4 442 Inlägg

Cra2ySwede skrev:

JKDesign skrev:

Cra2ySwede skrev:

Vinyl kommer aldrig va riktig kolfiber och kommer aldrig ens komma i närheten wink glasklart val!

Såg den skadan på bilden nu också, den var inte där på första bilden jag tog. Det är farsan som påbörjade luftfilterboxen för många år sen, som jag tänkte försöka rädda upp. Men jag kör med spraylim i grund och sen epoxi ovanpå kolfibern. Är väldigt nu inom det, så vet inte till hundra vad som är bäst att göra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65602/65602-86dbed46bfffd651903e871992e74036.jpg

Jag har använt båda metoderna, den som jag tycker funkar bäst är när man lägger epoxi som grund och låter den torka tills den är riktigt klibbig men ingen epoxi fastnar på handsken. Sen lägger jag väven, när allt är klart sen är det solid epoxi rätt igenom wink

vart har du köpt väven? Ser ut som plain väv.... blir riktigt grymt hur som helst! Så fortsätt med riktig kolfiber wink

Får testa att bara köra epoxi på motorkåpan sen och se hur det blir. (Y)

Legat i garaget i många många år, så vet inte vart den är köpt. Behöver köpa mer, någon du rekommenderar? smile

www.carbix.se riktigt proffsiga och säljer kvalitets grejer.

Har köpt väv ifrån kina också men inte riktigt samma kvalitet. Använder biltemas epoxi nu och den funkar faktiskt bra, skulle dock inte köpa deras väv då den är vikt i påse(blir lätt skadad)

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Cra2ySwede Seat Leon Cupra 2007 - 320hk
5 december 2017 · 322 Inlägg

JKDesign skrev:

Cra2ySwede skrev:

JKDesign skrev:

Jag har använt båda metoderna, den som jag tycker funkar bäst är när man lägger epoxi som grund och låter den torka tills den är riktigt klibbig men ingen epoxi fastnar på handsken. Sen lägger jag väven, när allt är klart sen är det solid epoxi rätt igenom wink

vart har du köpt väven? Ser ut som plain väv.... blir riktigt grymt hur som helst! Så fortsätt med riktig kolfiber wink

Får testa att bara köra epoxi på motorkåpan sen och se hur det blir. (Y)

Legat i garaget i många många år, så vet inte vart den är köpt. Behöver köpa mer, någon du rekommenderar? smile

www.carbix.se riktigt proffsiga och säljer kvalitets grejer.

Har köpt väv ifrån kina också men inte riktigt samma kvalitet. Använder biltemas epoxi nu och den funkar faktiskt bra, skulle dock inte köpa deras väv då den är vikt i påse(blir lätt skadad)

Vilken av deras mattor skulle du välja? Dom har ju många olika kolfibermattor, svårt att välja när jag inte vet vad jag ska ha. Har ganska mycket epoxi just nu, men ska komma ihåg det när jag behöver mer smile

Cra2ySwede Seat Leon Cupra 2007 - 320hk
5 december 2017 · 322 Inlägg

Idag fick jag hjälp att punktsvetsa fast lykthållarna och krockbalken. Så blir att börja slipa ner det och fina till, lägg något skydd och sen börja montera alla delar igen. Imorgon blir det till Karlstad och byta högtalare och slutsteg som jag köpte förra helgen. Lyckades självklart köpa fel grejer, man ska inte shoppa spontant tyvärr...


https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65602/65602-a6e0335f01022ab1f40e8cff47c40cdd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65602/65602-9ad2271f4b2301eef84bad74c13c40f3.jpg

JKDesign
5 december 2017 · 4 442 Inlägg

Cra2ySwede skrev:

JKDesign skrev:

Cra2ySwede skrev:

Får testa att bara köra epoxi på motorkåpan sen och se hur det blir. (Y)

Legat i garaget i många många år, så vet inte vart den är köpt. Behöver köpa mer, någon du rekommenderar? smile

www.carbix.se riktigt proffsiga och säljer kvalitets grejer.

Har köpt väv ifrån kina också men inte riktigt samma kvalitet. Använder biltemas epoxi nu och den funkar faktiskt bra, skulle dock inte köpa deras väv då den är vikt i påse(blir lätt skadad)

Vilken av deras mattor skulle du välja? Dom har ju många olika kolfibermattor, svårt att välja när jag inte vet vad jag ska ha. Har ganska mycket epoxi just nu, men ska komma ihåg det när jag behöver mer smile

http://www.carbix.se/product.html/kolfi … gory_id=10

wink

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Cra2ySwede Seat Leon Cupra 2007 - 320hk
5 december 2017 · 322 Inlägg

JKDesign skrev:

Cra2ySwede skrev:

JKDesign skrev:

www.carbix.se riktigt proffsiga och säljer kvalitets grejer.

Har köpt väv ifrån kina också men inte riktigt samma kvalitet. Använder biltemas epoxi nu och den funkar faktiskt bra, skulle dock inte köpa deras väv då den är vikt i påse(blir lätt skadad)

Vilken av deras mattor skulle du välja? Dom har ju många olika kolfibermattor, svårt att välja när jag inte vet vad jag ska ha. Har ganska mycket epoxi just nu, men ska komma ihåg det när jag behöver mer smile

http://www.carbix.se/product.html/kolfi … gory_id=10

wink

Då var jag inte helt ute och cyklade, hade kollat på den lite faktiskt wink

Cra2ySwede Seat Leon Cupra 2007 - 320hk
8 december 2017 · 322 Inlägg

Beställde lite delar för service på bilen nu, får passa på när den ändå står i garaget. Köpte lite delar till styrservopumpen och vakuumpumpen från Wafab, då dom verkar läcka olja båda två. Sen blev det ett ordentligt servicekit från Maptun, då det verkligen är dags för oljebyte i bilen. Sen kunde jag inte motstå att köpa shortshift i förhoppning om att få bort lite glapp i växelspaken. Sen blev det lite annat smått och gott. Nya styrleder, pendelstag, topplagringar och genomslagsgummi fram och bak. Till sommaren blir det även att gå igenom motorn lite mer ordentligt och kolla över kamkedja, turbo och liknande.
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65602/65602-7840922ff06beb50705aa0e2cf7d3b5e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65602/65602-5bdedfad159d9e12f305e196e7f7811f.jpg

Varit sängliggandes med värk i hela kroppen idag, så har inte blivit något gjort med bilen. Hoppas att värken är borta lite imorgon så jag kan få något gjort.

amoreex
9 december 2017 · 2 712 Inlägg

Blir bra!
Men måste fråga vad du ska ha o-ringen till?

Den som är på 5e raden i din beställning smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Cra2ySwede Seat Leon Cupra 2007 - 320hk
9 december 2017 · 322 Inlägg

amoreex skrev:
Blir bra!
Men måste fråga vad du ska ha o-ringen till?

Den som är på 5e raden i din beställning smile

Den ska jag tydligen bara ha som prydnad. Måste varit lite trött när jag klickade i den i listan, eftersom den inte finns på min bil någonstans... wink

Cra2ySwede Seat Leon Cupra 2007 - 320hk
9 december 2017 · 322 Inlägg

Orkade med lite idag innan min kropp gav upp. Blev att plocka ner höger fjäderben fram och göra rent i hela hjulhuset. Sen blev det på med rostskyddsprimer och sen underredsmassa på det. Nu ska det vara väl skyddat några år till.
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65602/65602-29cb9e744f511b479063d03f7142e8b1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65602/65602-1577f4217f1bcbb677b86d081656d6fe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65602/65602-f046ae45cc6920277d23637c2138301e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65602/65602-be2d9d331a54058069f4c85532beed7b.jpg

Tänkte ta isär fjäderbenet också, eftersom det ska bytas topplagring och grejer. Men gav upp ganska snabbt när man behövde någon j*vla specialhylsa.. Får ta hjälp av Wafab i stan under veckan när jag fått hem delarna istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65602/65602-abb9bb2fbbc2844c9fd98f034f3b1a98.jpg

amoreex
9 december 2017 · 2 712 Inlägg

Hah de blir en bra prydnad wink


du har ingen mutterknack?
Ta den isåfall till toppmuttern smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Cra2ySwede Seat Leon Cupra 2007 - 320hk
9 december 2017 · 322 Inlägg

amoreex skrev:
Hah de blir en bra prydnad wink


du har ingen mutterknack?
Ta den isåfall till toppmuttern smile

Funkar det verkligen med en mutterknackare? Är ju en mutter och en skruv som sitter i varandra som man måste hålla emot en och skruva lös den andra. Enligt WIS så behövde man en öppen hylsa som man ska sätta en insektsnykel igenom. smile

JKDesign
9 december 2017 · 4 442 Inlägg

Cra2ySwede skrev:

amoreex skrev:
Hah de blir en bra prydnad wink


du har ingen mutterknack?
Ta den isåfall till toppmuttern smile

Funkar det verkligen med en mutterknackare? Är ju en mutter och en skruv som sitter i varandra som man måste hålla emot en och skruva lös den andra. Enligt WIS så behövde man en öppen hylsa som man ska sätta en insektsnykel igenom. smile

Går att hålla fast dämparaxeln högt upp med en rörtång typ och den köra mutterknack på toppmuttern.

Är ju inte helt rätt, men det går wink

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Cra2ySwede Seat Leon Cupra 2007 - 320hk
9 december 2017 · 322 Inlägg

JKDesign skrev:

Cra2ySwede skrev:

amoreex skrev:
Hah de blir en bra prydnad wink


du har ingen mutterknack?
Ta den isåfall till toppmuttern smile

Funkar det verkligen med en mutterknackare? Är ju en mutter och en skruv som sitter i varandra som man måste hålla emot en och skruva lös den andra. Enligt WIS så behövde man en öppen hylsa som man ska sätta en insektsnykel igenom. smile

Går att hålla fast dämparaxeln högt upp med en rörtång typ och den köra mutterknack på toppmuttern.

Är ju inte helt rätt, men det går wink

Får kolla med Saab i stan om jag kan låna verktyg av dom, annars får jag testa din variant. Känner dom väldigt bra på Saab, så det är ett plus i kanten smile

amoreex
10 december 2017 · 2 712 Inlägg

Jag körde själv förbi Saab i stan där jag bor för att fråga om verktyget. Han sa det är ytterst sällan vi använder det. Då dem kör med mutterknack istället smile

Trust me. De fungerar perfekt! smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Mr_Lööf
10 december 2017 · 1 911 Inlägg

amoreex skrev:
Jag körde själv förbi Saab i stan där jag bor för att fråga om verktyget. Han sa det är ytterst sällan vi använder det. Då dem kör med mutterknack istället smile

Trust me. De fungerar perfekt! smile

Ja lossar man toppmuttern lite grann med mutternknacken innan man spänner ihop fjädern går ypperligt bra.
Så gjorde vi på Service verkstaden på Saab fabriken i Trollhättan.

Mvh Fd Saabanställd. wink

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang