Köptråd: Volvo S60 2002 - Dålig idé?

bapelsin
20 mars 2016 · 9 Inlägg

Tja!

Funderar på att köpa en Volvo S60 av 2002 års modell. Dock blev jag lite skraj när jag läste att krångel med transmissionen för automaten inte är helt ovanlig för denna modell.

Vad tror ni? Bilen kostar runt 20 000 SEK, så det lär väl bara vara att skrota om transmissionen behöver bytas. Kan noll om bilar i övrigt, men känns ju som ett skapligt pris när den bara har kört 13k.

Tänkt att sälja den om några månader när jag drar från Nya Zeeland.

Vad tror ni? Är det en bra bil för några månader, eller bara en onödig risk för dyra reparationer?

Tack på förhand smile

Senast redigerat av bapelsin (20 mars 2016)

frasse4
20 mars 2016 · 736 Inlägg

Volvo gör inga egna automatolådor, i denna generationen används lådor från japanska Aisin-Warner. Dessa lådor sitter i massor med andra bilar också (bl.a. Saab 9-3 och 9-5). Att man hör om detta då och då på ex detta forum beror nog främst på att det såldes så många V70 och S60 i Sverige.

Det är säkert en bra bil, men antar att reservdelar där kanske både är lite svårare att få tag i och lite dyrare. Jag skulle kanske satsa på något japanskt som säkrast kort...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
viccoA
20 mars 2016 · 3 111 Inlägg

Lådorna är kompakta och därför bräckliga, provkör vagnen och funkar den så kör på.

Senast redigerat av viccoA (20 mars 2016)

dasboot
20 mars 2016 · 441 Inlägg

frasse4 skrev:
Volvo gör inga egna automatolådor, i denna generationen används lådor från japanska Aisin-Warner. Dessa lådor sitter i massor med andra bilar också (bl.a. Saab 9-3 och 9-5). Att man hör om detta då och då på ex detta forum beror nog främst på att det såldes så många V70 och S60 i Sverige.

Det är säkert en bra bil, men antar att reservdelar där kanske både är lite svårare att få tag i och lite dyrare. Jag skulle kanske satsa på något japanskt som säkrast kort...

Varför skulle det vara svårt att få tag i delar till en v70n eller s60? Samt att det skulle vara dyrare än andra märken?

frasse4
20 mars 2016 · 736 Inlägg

Jag har inte varit på Nya Zeeland, men min erfarenhet av att äga en Volvo utomlands (Thailand) är att när vattenpumpen börjar läcka går kan man inte direkt räkna med att den lokala lilla verkstan har en hängandes på väggen... till skillnad mot en del till en Corolla. Sedan är det svårt att hitta begagnade delar och piratdelar, så man blir hänvisad till Volvoåterförsäljaren, som inte direkt finns i varje gatuhörn.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang