Volvo 850 -95 (3-1-4 H Bakhjulsgivare)

Moseby Volvonisse
20 mars 2016 · 46 Inlägg

Hej!

Fick fram 2 felkoder från 850n igår, en av de var att det var en bruten krets för bromsljuskontakten men jag tror det är en gammal felkod då ett bromsljuslampa inte fungerade.

Den andra felkoden är:
3-1-4 H Bakhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning

Någon som kan förklara lite dummie-förklaring hur jag ska felsöka detta så jag vet vad som ska behövs göras?

Tacksam för svar, Mvh

Volvo 745 (1987)
Xoff Volvo tönt... =)
20 mars 2016 · 2 344 Inlägg

Bakhjulsgivare är för ABS systemet i bilen, detta är ett väldigt vanligt fel på volvo 850 och S/C/V70G

Givarna sitter i par, så man byter båda sidor när man byter (snåla inte, då kommer bara andra sidan pajja snart)

finns hos alla reservdelsbutiker alternativt biltema (som jag vill minnas jag har provat i flera bilar med gott resultat) http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000024731/

Givaren sitter ju i båda bak naven, kablarna går längst delta axlen till där bränslepumpen sitter i tanken, så man kommer åt kontakterna till detta från blandannat locket för bränslepumpen inne i bilen...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Christian S
20 mars 2016 · 4 816 Inlägg

annars så är det ju välldig vanligt att lödningarna i abs boxen släpper.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Xoff Volvo tönt... =)
21 mars 2016 · 2 344 Inlägg

Christian S skrev:
annars så är det ju välldig vanligt att lödningarna i abs boxen släpper.

Jo, det är så sant, men undrar hur många bilar som fortfarande har defekt box? om det inte är en lågmilare så bör den redan vara fixad?

Men visst...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Moseby Volvonisse
22 mars 2016 · 46 Inlägg

Xoff skrev:

Christian S skrev:
annars så är det ju välldig vanligt att lödningarna i abs boxen släpper.

Jo, det är så sant, men undrar hur många bilar som fortfarande har defekt box? om det inte är en lågmilare så bör den redan vara fixad?

Men visst...

24k mil. Får väl börja felsöka på något sätt. Börjar väl med givarna

Volvo 745 (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang