Renault Laguna II 2002 startspärr

beppizh
20 mars 2016 · 328 Inlägg

Tjena, har en renault laguna II 2002-års modell som rubriken lyder. Efter att jag skulle byta stereo på den så gick startspärren i (skitkonstigt). Har ej pillat på mer än runt stereon fråns efter att startspärren gick i. Databoxen till motorn kan jag ej hitta med datorn så det borde ju vara därför som startspärren går i, för jag inte kan nå databoxen eller lyckats radera den på något vis.

Finns det någon av er garagare som vet hur jag ska lösa detta? Jag studerar och detta är min första bil så jag har inte en förmögenhet och lägga på bilen. Kan jag göra något själv?

Efter att startspärren gick i så har jag kopplat ur:
*AC panelen
*Original stereon
*Varningsblinkersen

osv.

Misstänker att jag lyckats med någon kortslutning så att jag har slagit ur databoxen till motorn och indirekt så går startspärren i. roll

Återigen till frågan. Kan jag göra något själv? Alternativt vad skulle detta kosta på en verkstad för att få det lagat alternativt felsökt?

Tusen tack på förhand så hoppas jag det finns någon som kan hjälpa mig!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 mars 2016 · 4 917 Inlägg

Tja, du skulle kunna öppna boxen som förmodligen är förstörd..
Är du hemma på att mäta med instrument så är det bra..
Kan du handha en lödkolv så är det ännu bättre.
Nästa gång så glömmer du nog inte att koppla bort batteriet eller ha instrumentet och kolla vad som är plus och minus..

Senast redigerat av tommen1 (20 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
beppizh
21 mars 2016 · 328 Inlägg

Ja jag har både en löddkolv och multimeter. Men är det normalt att databoxen går sönder så lätt?

DRUTTENRAMBO
8 augusti 2017 · 1 Inlägg

Min Laguna har laddat ur sig och vid byte av batteri gick startspärren in. Fick reda på att man kan byta rattlås´(ca 4500:-) eller omprogrammera korten (2000.-/st) eller byta kortläsare. Skall försöka hitta en begagnad och gör det på egen hand då det "bara" skall vara att ta ut askkoppen. Någon med erfarenhet?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 augusti 2017 · 17 478 Inlägg

DRUTTENRAMBO skrev:
Min Laguna har laddat ur sig och vid byte av batteri gick startspärren in. Fick reda på att man kan byta rattlås´(ca 4500:-) eller omprogrammera korten (2000.-/st) eller byta kortläsare. Skall försöka hitta en begagnad och gör det på egen hand då det "bara" skall vara att ta ut askkoppen. Någon med erfarenhet?

Japp. Flera har försökt att fixa saken själv. Vet en som fick igång bilen igen fast oddsen är dåliga. Du kan chansa givetvis men det är långt ifrån självklart att det fungerar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328
10 augusti 2017 · 2 371 Inlägg

Plan A

1. Googla tills ögonen blöder.
2. Försök att fixa det om du hittar något smart på Google.

Plan B

1. Ta reda på vilken ECU du har.
2. Kolla här : http://www.cartechelectronics.com/renau … s-repairs/
3. Skicka iväg den till dem ; Happy days.

Up the RA
beppizh
10 augusti 2017 · 328 Inlägg

Jesper328 skrev:
Plan A

1. Googla tills ögonen blöder.
2. Försök att fixa det om du hittar något smart på Google.

Plan B

1. Ta reda på vilken ECU du har.
2. Kolla här : http://www.cartechelectronics.com/renau … s-repairs/
3. Skicka iväg den till dem ; Happy days.

Vet inte riktigt om du menar mig haha, men om så är fallet så fick jag fixar bilen för ca 1 och 1/2 år sen och sålde den strax därpå. smile

Jesper328
10 augusti 2017 · 2 371 Inlägg

beppizh skrev:

Jesper328 skrev:
Massa bs.

Vet inte riktigt om du menar mig haha, men om så är fallet så fick jag fixar bilen för ca 1 och 1/2 år sen och sålde den strax därpå. smile

Ja jävlar, såg inte att någon hade lånat tråden! big_smile

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang