Körde hem på punktering - däcket går inte att få loss. Snälla hjälp

puttepro
28 mars 2016 · 239 Inlägg

Halooj, har en bmw  e36 brukis som jag är beroende av för att ta mig till jobbet. Fick punktering på den igår tyvärr hade jag inget val då än att fortsätta köra med den. Så körde en sisådär 8km på punktering ( jätte dumt jag vet, slipper gärna kommentarer om det)

Nu när jag lossat bultarna sitter fälgen fast och kan inte få loss den. Någon som vet vad som kan ha hänt, vad jag ska kika på samt hur jag löser problemet?

Alla tips uppskattas, tack på förhand!

Sarge
28 mars 2016 · 2 337 Inlägg

Ta en lagom lång 2x4" planka eller en gummiklubba och banka på hjulet och se om det lossnar.

Malki
28 mars 2016 · 127 Inlägg

Blivit en jävla värme på fälgen, Så det sitter väl fast hyffsat, sara stå o banka tills skiten lossnar, en bra smäll med en slägga baksidan av fälgen så ska du se att den kommer lossna smile

puttepro
28 mars 2016 · 239 Inlägg

Malki skrev:
Blivit en jävla värme på fälgen, Så det sitter väl fast hyffsat, sara stå o banka tills skiten lossnar, en bra smäll med en slägga baksidan av fälgen så ska du se att den kommer lossna smile

Det var faktiskt min tanke med från början, du tror alltså att det är värmen som orsakat det hela?

Har också funderat på, nu vet jag dock inte vad det är för material, det är vanliga fula vinterdäck som är på., men ifall metallen kan ha böjts och deformerats på något sätt så att den hakar i. Dock är fälgen helt orubblig, så kan inte ens vicka på den någon millimeter.

Vågar inte slå något mer ikväll då jag inte vill störa grannarna. Men imorgon slåss mot den!!

Bassiehof
28 mars 2016 · 1 777 Inlägg

Skruva dit alla skruvar, lossa de sen 1-2 varv, ställ bilen på backen och kör fram och tillbaka några gånger tills hjulet släpper. Mycket enklare än att banka.

Muttley
28 mars 2016 ·

En rejäl slägga och ett par välriktade slag på fälgen. Den är väl förbrukad efter att ha åkt 8 km punka så du behöver nog inte vara rädd för att deformera hela fälgen smile

nagasaki.020
28 mars 2016 · 311 Inlägg

Hände en kollega till mig i tjänst. Då blev jag ditskickad. Tog med mig ett stort fett järnspätt och slog några rejäla slag på plåtfälgen nånstans mellan muttern och gummit, så vipps så lossnade det! Lite svårt för killen som inte hade några som helst verktyg i bilen annars.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 mars 2016 · 3 730 Inlägg

Ibland räcker det med en liten spark. Men jag tror absolut inte det beror på punkteringen. Lossa de andra hjulen och gör rent och kanske stryk på lite smörjmedel på anliggningsytorna.


Jag stålborstar alltid navet och fälgen samt sprayar på wd40/5-56 på nav och gängor. Aldrig haft problem heller.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
MrPontus
28 mars 2016 · 69 Inlägg

sparka på däcket så brukar det lossna, det låter inte så förbannat om man går så.

puttepro
28 mars 2016 · 239 Inlägg

DiwraZ skrev:
Ibland räcker det med en liten spark. Men jag tror absolut inte det beror på punkteringen. Lossa de andra hjulen och gör rent och kanske stryk på lite smörjmedel på anliggningsytorna.


Jag stålborstar alltid navet och fälgen samt sprayar på wd40/5-56 på nav och gängor. Aldrig haft problem heller.

Är 99% på att det är punkteringen. Fick punka på andra däcket med för 2 veckor sen, det lossnade utan problem. Och har lossat däck på 30-40 bilar och visst kan det sitta åt och man behöver vålda. Men denna känns som att den är fast svetsad eller något...

TheDeadDorkster Dieselgypsy
28 mars 2016 · 538 Inlägg

Inget ovanligt, har haft vissa bilar där det bara händer att dom känns som fastsvetsade. Det är bara att loss bultarna/muttrarna några varv och köra fram och tillbaka lite, vrida lite på ratten kan också hjälpa att få loss dom. I dom flesta fallen så lossnar dom efter ha kört fram och tillbaka 2-3 gånger, annars är det bara gummiklubba som gäller. Till slut lossnar den.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 mars 2016 · 3 730 Inlägg

puttepro skrev:

DiwraZ skrev:
Ibland räcker det med en liten spark. Men jag tror absolut inte det beror på punkteringen. Lossa de andra hjulen och gör rent och kanske stryk på lite smörjmedel på anliggningsytorna.


Jag stålborstar alltid navet och fälgen samt sprayar på wd40/5-56 på nav och gängor. Aldrig haft problem heller.

Är 99% på att det är punkteringen. Fick punka på andra däcket med för 2 veckor sen, det lossnade utan problem. Och har lossat däck på 30-40 bilar och visst kan det sitta åt och man behöver vålda. Men denna känns som att den är fast svetsad eller något...

Att köra en så kort sträcka alstrar inte en sådan värme att metallen påverkas i den utsträckningen. Jag är 100% på att det inte har med saken att göra

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
puttepro
28 mars 2016 · 239 Inlägg

DiwraZ skrev:

puttepro skrev:

DiwraZ skrev:
Ibland räcker det med en liten spark. Men jag tror absolut inte det beror på punkteringen. Lossa de andra hjulen och gör rent och kanske stryk på lite smörjmedel på anliggningsytorna.


Jag stålborstar alltid navet och fälgen samt sprayar på wd40/5-56 på nav och gängor. Aldrig haft problem heller.

Är 99% på att det är punkteringen. Fick punka på andra däcket med för 2 veckor sen, det lossnade utan problem. Och har lossat däck på 30-40 bilar och visst kan det sitta åt och man behöver vålda. Men denna känns som att den är fast svetsad eller något...

Att köra en så kort sträcka alstrar inte en sådan värme att metallen påverkas i den utsträckningen. Jag är 100% på att det inte har med saken att göra

Kanske inte värmen, utan att något har böjts på något sätt som gör att den sitter fast då? men första jag ska testa imorgon är att bara ha i två skruvar och köra några meter. Låter som ett vettigt knep smile

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 mars 2016 · 3 730 Inlägg

puttepro skrev:

DiwraZ skrev:

puttepro skrev:

Är 99% på att det är punkteringen. Fick punka på andra däcket med för 2 veckor sen, det lossnade utan problem. Och har lossat däck på 30-40 bilar och visst kan det sitta åt och man behöver vålda. Men denna känns som att den är fast svetsad eller något...

Att köra en så kort sträcka alstrar inte en sådan värme att metallen påverkas i den utsträckningen. Jag är 100% på att det inte har med saken att göra

Kanske inte värmen, utan att något har böjts på något sätt som gör att den sitter fast då? men första jag ska testa imorgon är att bara ha i två skruvar och köra några meter. Låter som ett vettigt knep smile

Finns inget som kan krökas heller. Du kan vara lugn. Bruka lite lagom våld så lossar hjulet!! Lycka till

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
M123
29 mars 2016 · 962 Inlägg

puttepro skrev:

DiwraZ skrev:

puttepro skrev:
Är 99% på att det är punkteringen. Fick punka på andra däcket med för 2 veckor sen, det lossnade utan problem. Och har lossat däck på 30-40 bilar och visst kan det sitta åt och man behöver vålda. Men denna känns som att den är fast svetsad eller något...

Att köra en så kort sträcka alstrar inte en sådan värme att metallen påverkas i den utsträckningen. Jag är 100% på att det inte har med saken att göra

Kanske inte värmen, utan att något har böjts på något sätt som gör att den sitter fast då? men första jag ska testa imorgon är att bara ha i två skruvar och köra några meter. Låter som ett vettigt knep smile

Nej du SKA inte ha bara TVÅ bultar i, rena vansinne att lägga belastningen på endast två. Dels kan du ha sönder gängorna eller ha av bultarna och rätt vad det är står du på skivan och har en bulig eller sönderslagen bil för att hjulet hoppat av.
Om man ska, vilket jag råder till att du inte göra då jag inte som under några som helst omständigheter tar ansvar för om något händer dig eller din bil eller andra i din närhet är att man endast släpper på bultarna lite. Gör man detta finns det mån för att fälgen kan krypa av där den sitter fast.

Alltså inte ENDAST två i!

För när det gäller till att råda folk på internet så får man ha i aktning att det kan hända saker som både kan ge personska och skada på andras egendom, en sak är hur man gör själv!

Mitt råd är att du åker och köper en slägga av modellen gummiklubba och du slår endast i centrum av fälgen så du får vibrationer. Inte i ytterkant närmast däcket för då blir den vind och det är ganska snart det.

Senast redigerat av M123 (29 mars 2016)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Bassiehof
29 mars 2016 · 1 777 Inlägg

Låt mig förklara. Du ska bara lossa bultarna 1-2 varv så hjulet kan flytta sig någon millimeter när det väl släpper, för då är det kvar på navet och det är ingen fara för skruvar eller nåt annat. Jag fick göra så i år med på ett hjul för jag hade missat att lägga på rostskyddsmedel på anliggningsytan och navet. De andra tre hjulen släppte perfekt efter vintern, det fjärde hade alltså rostat fast vid navet. Jag brukar använda minst tre skruvar oavsett om det är fyr- eller fembult.

Senast redigerat av Bassiehof (29 mars 2016)

3milius
29 mars 2016 · 296 Inlägg

Händer på lite blandade bilar men Saab är ökända för sina "fastsvetsade" plåtfälgar.

Har jobbat som däckmontör.

En meterlång gummislägga mot fälgen på baksidan brukar lossa på det mesta,
även på Saab, kan ta någon minut med träningspass men till slut går det.

Senast redigerat av 3milius (29 mars 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang