7457
Sök

Problem med styrning efter krock med refug

1 Inlägg
11 april 2016
Trådstartare
Hej!

Det jag försökte säga med min rubrik var att idag så lyckades jag smälla rakt in i en refug efter att jag försökt svänga och tvärnita utan någon lycka. Det var bara mitt högra framdäck som tog i men det blev en ordentlig smäll. Efter att det hände så om jag svänger med ratten så åker ratten inte tillbaka som den ska när jag släppt den.

Svänger jag lite till vänster och släpper den så fortsätter den istället att åka till vänster. Undrar om någon vet vad det kan bero på? Troligtvis blir det väl verkstad så dem får lokalisera felet och fixa det. Men tänkte om ni har någon aning på något jag kan kolla på under bilen om jag möjligtvis kan se felet!?

Tack på förhand.

Mvh Fredrik

736 Inlägg
11 april 2016
Beroende på hur hårt du slog i kan det räcka med en hjulinställning, men det kan verkstan svara på. I normala fall pekar framhjulen något mot varandra sk. toe in. Det gör att styrningen vill återgå mot rakt fram när man släpper ratten. I ditt fall låter det som du fått mer toe out vilket gör att den inte vill styra åter. Dock skulle jag inte åka runt utan att låta en verkstad kolla upp vad som hänt.

Evildan
11 april 2016
Det här är inte motorteknik.
Läs gärna igenom forumsreglerna innan nästa tråd.
Då du är ny här ( välkommen  förresten ) flyttar jag tråden till lämpligare forumsdel.

7 833 Inlägg
12 april 2016
Beroende på vad det är för bil, skriv ut fabrikat, modell, år och miltal, så är nog det vanligaste vid hård oönskad kontakt med oeftergivligt föremål, stenläggning i ditt fall, att däck, fälg, A-arm/länkarm samt infästning för denna, fjäderben(om det är den konstruktionen), krängningshämmare med infästning samt styrstag deformerats.
Vill det sig riktigt illa så kan växellådan på en framhjulsdriven bil via drivaxeln ha skadats.
Behöver inte vara allt detta som räknats upp.

Sök