Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

På gång att sätta en Swift-motor i min Austin Mini 1000c från 1975. Från 35hk till 105 hk. Den ska också stylas om ordentligt nu när den ska bli firmabil.

martinhejdesten

  • 84 Följare
  • 44 712 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 oktober
doktorduett
1 oktober · 82 Inlägg
#221

det tar sej ju
vet du va som har hänt med hundkoja.com
o varför är det ingen som fixar sidan så den fungerar igen

martinhejdesten
1 oktober · 191 Inlägg
#222

Njae, tycker att hela projektet har avstannat pga pga motorverkstadens utdragna arbete med ihopmonteringen. Jag menar, det blir april och vår illa kvickt och då måste allt vara färdigt. Och det återstår en hel del grejor.

Har inte besökt hundkoja.com på länge faktiskt. Men den verkar funka iallafall.

martinhejdesten
8 oktober · 191 Inlägg
#223

Igår, en solig senhöstdag, ringde jag motorverkstaden och meddelade att jag hämtar motorn i befintligt skick nästa måndag – ihopmonterad eller ej. Jag kan inte vänta längre. Däremot hade toppen planats och det skulle beställas diverse lager. Men det får bli någon annan som får ta vid, gärna ett ställe närmare där själva bilen står, ifall man nu ska ta upp den för mappning och dynokörning mm. Förhoppningsvis kan även denna nya firma tillverka nya drivaxlar.

Men idag, en regnig tisdag, förgylldes plötsligt tillvaron igen med leverans av prylar från UK:
– Varvräknare, helrätt design tillsammans med hållaren
– Fönsterlister till sidorutorna, får skaffa akrylglas då riktiga glas inte finns att få tag på varken i Sverige eller UK
– Ny genuin Mk1-baklucka (bra mycket bättre än den förra non-genuine)
– Mk1-bakluckehandtag för tidstypisk look
– Ny och rakare nummerplåtshållare med vippfunktion de gånger man inte riktigt får plats med alla prylar i kofferten och tvingas köra med öppen baklucka

Och så har jag jagat firman som skulle hjälpa mig med instrumentpanelen i en dryg månad. SMS, mail, telefon, röstbrevlåda... puts väck. Fick ett livstecken på SMS alldeles nyss. Vi ska höras senare under dagen och förhoppningsvis se till att vi kan skära ut panelerna i mattsvart plast. 

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dca6cd2ca2f4e3358acaeefd0d6bbd79.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ee729f37b28956a198aa96b363a14bd4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-12e3c520d0b13713069a7983555ac011.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1f1d52d7975b8720a86f44dec5235e76.jpg

silverado350
8 oktober · 142 Inlägg
#224

Verkar vara mest jobb att jaga delar och entreprenörer för dig. Bygget är en smal sak i jämförelse.

martinhejdesten
8 oktober · 191 Inlägg
#225

silverado350 skrev:
Verkar vara mest jobb att jaga delar och entreprenörer för dig. Bygget är en smal sak i jämförelse.

Så är det. Mina bilbyggartekniska kunskaper och färdigheter är förstås knapphändiga även om man försöker en del själv. Farsan och Andreas är förstås till mycket stor hjälp. Och just motorbygget vill jag ha gjort av verkstad med tanke på tryggheten i att det är experter som monterat ihop den, men även frågor som garanti mm.

Men jag räds inte att prova mycket själv. Jag är noggrann och vet vad jag vill med bygget. Det tar bara mycket längre tid än väntat. Ibland är det jag som slöar, någon annan gång är det kanske brittiska firmor eller något företag på hemmaplan som drar på det. Men, så är det nog alltid. Och vissa andra företag ha varit riktigt kvicka och levererat på absolut bästa sätt.

Imorrn blir det till att ringa till några nya motorverkstäder i hopp om att få motorn ihopmonterad ASAP.

Wish me luck!

Senast redigerat av martinhejdesten (8 oktober )

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang