Liten bil men tung motor. Inte nog med att vi lyfte i den en gång, vi glömde ju grenröret, så det var bara att lyfta ur igen. Vi var nära att få fnatt när vi försökte "trä in" grenröret mellan motor och framvagnsramen ur alla möjliga vinklar. Men icke. Bara att lyfta ur allt igen. Monterade grenröret lite provosoriskt, och trixade ner motorn i framvagnen på nytt. Inte lätt att hitta rätt på motorfästena.
Vi har också konstaterat att vi måste hitta en lösning på låsning av fjädrarna då de tenderar att hoppa ur sitt spår när bilen är pallad.
Ont om plats #1 – vi trodde också att grenröret skulle komma oroväckande nära ramen men klarade sig med nöd och näppe.
Ont om plats #2 – ena gångjärnet på flipfronten fick svetsas dit på nytt med lite extra förstärkning, sen monterade vi flipfronten. Grenröret spökade igen. Här får vi hitta en lösning så att det inte ligger an på flipfronten. Det kommer ju svart avgasbandage där som bygger lite till, men vi får nog skära ur ett spår/hål just här så att lacken inte tar skada av värmen. Vi höll grillen på plats och markerade ut och diskuterade lite lösningar då detta hål troligtvis inte lär synas under grillen ändå. Detta jobbar vi vidare med i ett senare skede.
Ont om plats #3 – vi provmonterade mc-förgasarkitet och det fick plats under huven, luftfiltret inkluderat. Jag var rädd att vi hade blivit tvungna att göra hål i huven och montera ett "litet" luftintag á la dragracing. Å andra sidan blir vi tvungna att göra hål i balken bak mot instrumentpanelen så att justeringsskruvarna inte tar i. Troligtvis en enkel lösning.
Ont om plats #4 (ehh, tar det aldrig slut...dumt val av bil i förstaläget kanske, haha?) – någonstans ska vi ju få plats med kylaren. Vi har ju originalkylaren men nya kylaren från den andra bilen är i bättre skick, större och har dessutom fläkt. Men pga platsbrist lär det bli en kombinerad lösning; originalkylaren plus fläkt. Dessvärre satt ett motorfäste dumt till på växellådan, så det trollade vi bort illa kvickt. Vi har tre kvar.
Sen skakade vi liv i gamla styrleder. Eller rättare sagt, bytte mot nya. En viss skillnad.
Nu när vi vet på ett ungefär hur grenrör, front och kylare sitter sinsemellan så backade vi bandet och stod några minuter senare med en bil med endast framvagn kvar. Tanken var ju att lätta på svänghjulet och det var därför inte monterat i växellådan.
Den andra bilens drivaxel såg fin ut, men när vi provmonterade den i växellådan så stämde inte fästena (för stadga). Hålen satt rätt, men fästet satt inte rakt på utan det blev en liten glipa. Vi var tvungna att spänna ut drivaxeln för att fästet skulle sitta bra, men detta leder till att drivaxeln inte kommer sitta rakt ut från hålet och därmed inte snurra värst bra, dvs risk för haveri en stund senare. Hmm. Vi får fundera på en lösning.
Jag tog en tur till Martin på Luntec och diskuterade lättningens vara eller inte vara. Han tyckte det såg riktigt bra ut och var så pass litet redan, så det skulle bara medföra merjobb att balansera och dessutom inte ge alltför stor skillnad. Så det var bara att åka tillbaka med svänghjulet till farsan som nu ska montera det och lamell mm och skruva på växellådan på motorn på nytt. Martin på Luntec passar på att göra studiebesök i garaget inom kort, för att diskutera när han ska ta över eller om det återstår mer att göra innan vi lämnar över stafettpinnen.
Snart så.
• • • TRANSLATION • • •
Small car but a heavy engine. Not only did we lift it once, but we forgot the exhaust manifold, so we had to lift it out again. We were close to going crazy trying to "thread" the exhaust manifold between the engine and the front frame from all possible angles. But no luck. We had to lift everything out again. Mounted the exhaust manifold a bit haphazardly, and maneuvered the engine back into the front suspension again. Not easy to find the right motor mounts.
We have also realized that we need to find a solution for locking the springs as they tend to jump out of their track when the car is on a jack.
Limited space #1 – we also thought that the exhaust manifold would come dangerously close to the frame but just barely made it.
Limited space #2 – one hinge on the flip front had to be welded on again with a bit of extra reinforcement; then we mounted the flip front. The exhaust manifold haunted us again. Here we need to find a solution so that it doesn't touch the flip front. Black exhaust wrap will be applied, which adds a bit, but we may have to cut a groove/hole right here so that the paint is not damaged by the heat. We held the grille in place, marked it, and discussed some solutions since this hole probably won't be visible under the grille anyway. We will continue working on this at a later stage.
Limited space #3 – we test-fitted the motorcycle carburetor kit, and it fit under the hood, including the air filter. I was afraid that we would have to make holes in the hood and install a "small" air intake like in drag racing. On the other hand, we will have to make holes in the beam behind the instrument panel so that the adjustment screws don't hit. Probably a simple solution.
Limited space #4 (ehh, does it ever end...maybe a poor choice of car initially, haha?) – we need to find a place for the radiator. We have the original radiator, but the new radiator from the other car is in better condition, larger, and also has a fan. But due to lack of space, it will probably be a combined solution: original radiator plus fan. Unfortunately, a motor mount was poorly placed on the gearbox, so we quickly fixed that. We have three left.
Then we revived old tie rod ends. Or rather, replaced them with new ones. Quite a difference.
Now that we have a rough idea of how the exhaust manifold, front, and radiator are positioned relative to each other, we rolled back the tape and stood a few minutes later with a car with only the front suspension left. The idea was to lighten the flywheel, and that's why it wasn't mounted on the gearbox.
The other car's drive shaft looked fine, but when we test-fitted it in the gearbox, the brackets (for stability) didn't match. The holes were correct, but the bracket was not aligned correctly; there was a small gap. We had to tension the drive shaft so that the bracket would fit well, but this leads to the drive shaft not sitting straight out from the hole and thus not spinning very well, i.e., a risk of failure shortly after. Hmm. We need to think about a solution.
I went to Martin at Luntec and discussed the lightening process. He thought it looked really good and was already so small that it would only require more work to balance and also not make too much difference. So it was just a matter of going back with the flywheel to Dad, who will now mount it and the clutch disc, etc., and screw on the gearbox to the engine again. Martin at Luntec plans to make a study visit to the garage shortly to discuss when he should take over or if there is still more to do before we hand over the baton.
Soon.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cd437af5defdcc42c7523c3f0820d24d.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-148a6c3ab41b1b02a704a538c0eb0396.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-605be3cfc12791f53ba673fdb169da48.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4c223f79b5b37c58857d237c259151c9.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6a8bd047a53d610cd12eaac6a49e4c0b.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-eaef5f5119d6b41519b36ec1b8e3c78b.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e4dbcddc5d6e676799a27c7a639d13f8.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4da830d746205a732d294f5f8cdb8413.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a7f99794d51810b035209a10ffc8f0e2.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f4b29845e39ba000b9ac16f07026592b.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e95cafee9953032d17bc64672192220a.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3da9a7f7794cb5e4f9f2f2a1ac8bb946.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0951f8d21cf03ddc24eebdc08d6e85f9.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3f792129526e044dab9fb0b357d10888.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-deea82bf283082ae541b1ff41adc4270.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3c6f7b079e2acb295de59ba616ae114b.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a376f48032f001210d06aef140edb3e6.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3afec5811eb0d058acfac2eab087fbfd.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e85d4268f08f98d79b421e3c3c35a700.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bd7a0de9e4858bd960ec21373621352f.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f0c1ce224c8af3ce9fb7bc20bfdb8c3e.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-56aac646e06893f9ceb8a6b77152a20e.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4ac735ae75879d229417fa8eb550747e.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c0d74de17dc4441e2a7f07bc1426b8f5.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-34a9eca8a83e0a9538247ff0a781c121.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-740a89f8590ae35a929d978bdb6ec75d.jpg]()
Vi har också konstaterat att vi måste hitta en lösning på låsning av fjädrarna då de tenderar att hoppa ur sitt spår när bilen är pallad.
Ont om plats #1 – vi trodde också att grenröret skulle komma oroväckande nära ramen men klarade sig med nöd och näppe.
Ont om plats #2 – ena gångjärnet på flipfronten fick svetsas dit på nytt med lite extra förstärkning, sen monterade vi flipfronten. Grenröret spökade igen. Här får vi hitta en lösning så att det inte ligger an på flipfronten. Det kommer ju svart avgasbandage där som bygger lite till, men vi får nog skära ur ett spår/hål just här så att lacken inte tar skada av värmen. Vi höll grillen på plats och markerade ut och diskuterade lite lösningar då detta hål troligtvis inte lär synas under grillen ändå. Detta jobbar vi vidare med i ett senare skede.
Ont om plats #3 – vi provmonterade mc-förgasarkitet och det fick plats under huven, luftfiltret inkluderat. Jag var rädd att vi hade blivit tvungna att göra hål i huven och montera ett "litet" luftintag á la dragracing. Å andra sidan blir vi tvungna att göra hål i balken bak mot instrumentpanelen så att justeringsskruvarna inte tar i. Troligtvis en enkel lösning.
Ont om plats #4 (ehh, tar det aldrig slut...dumt val av bil i förstaläget kanske, haha?) – någonstans ska vi ju få plats med kylaren. Vi har ju originalkylaren men nya kylaren från den andra bilen är i bättre skick, större och har dessutom fläkt. Men pga platsbrist lär det bli en kombinerad lösning; originalkylaren plus fläkt. Dessvärre satt ett motorfäste dumt till på växellådan, så det trollade vi bort illa kvickt. Vi har tre kvar.
Sen skakade vi liv i gamla styrleder. Eller rättare sagt, bytte mot nya. En viss skillnad.
Nu när vi vet på ett ungefär hur grenrör, front och kylare sitter sinsemellan så backade vi bandet och stod några minuter senare med en bil med endast framvagn kvar. Tanken var ju att lätta på svänghjulet och det var därför inte monterat i växellådan.
Den andra bilens drivaxel såg fin ut, men när vi provmonterade den i växellådan så stämde inte fästena (för stadga). Hålen satt rätt, men fästet satt inte rakt på utan det blev en liten glipa. Vi var tvungna att spänna ut drivaxeln för att fästet skulle sitta bra, men detta leder till att drivaxeln inte kommer sitta rakt ut från hålet och därmed inte snurra värst bra, dvs risk för haveri en stund senare. Hmm. Vi får fundera på en lösning.
Jag tog en tur till Martin på Luntec och diskuterade lättningens vara eller inte vara. Han tyckte det såg riktigt bra ut och var så pass litet redan, så det skulle bara medföra merjobb att balansera och dessutom inte ge alltför stor skillnad. Så det var bara att åka tillbaka med svänghjulet till farsan som nu ska montera det och lamell mm och skruva på växellådan på motorn på nytt. Martin på Luntec passar på att göra studiebesök i garaget inom kort, för att diskutera när han ska ta över eller om det återstår mer att göra innan vi lämnar över stafettpinnen.
Snart så.
• • • TRANSLATION • • •
Small car but a heavy engine. Not only did we lift it once, but we forgot the exhaust manifold, so we had to lift it out again. We were close to going crazy trying to "thread" the exhaust manifold between the engine and the front frame from all possible angles. But no luck. We had to lift everything out again. Mounted the exhaust manifold a bit haphazardly, and maneuvered the engine back into the front suspension again. Not easy to find the right motor mounts.
We have also realized that we need to find a solution for locking the springs as they tend to jump out of their track when the car is on a jack.
Limited space #1 – we also thought that the exhaust manifold would come dangerously close to the frame but just barely made it.
Limited space #2 – one hinge on the flip front had to be welded on again with a bit of extra reinforcement; then we mounted the flip front. The exhaust manifold haunted us again. Here we need to find a solution so that it doesn't touch the flip front. Black exhaust wrap will be applied, which adds a bit, but we may have to cut a groove/hole right here so that the paint is not damaged by the heat. We held the grille in place, marked it, and discussed some solutions since this hole probably won't be visible under the grille anyway. We will continue working on this at a later stage.
Limited space #3 – we test-fitted the motorcycle carburetor kit, and it fit under the hood, including the air filter. I was afraid that we would have to make holes in the hood and install a "small" air intake like in drag racing. On the other hand, we will have to make holes in the beam behind the instrument panel so that the adjustment screws don't hit. Probably a simple solution.
Limited space #4 (ehh, does it ever end...maybe a poor choice of car initially, haha?) – we need to find a place for the radiator. We have the original radiator, but the new radiator from the other car is in better condition, larger, and also has a fan. But due to lack of space, it will probably be a combined solution: original radiator plus fan. Unfortunately, a motor mount was poorly placed on the gearbox, so we quickly fixed that. We have three left.
Then we revived old tie rod ends. Or rather, replaced them with new ones. Quite a difference.
Now that we have a rough idea of how the exhaust manifold, front, and radiator are positioned relative to each other, we rolled back the tape and stood a few minutes later with a car with only the front suspension left. The idea was to lighten the flywheel, and that's why it wasn't mounted on the gearbox.
The other car's drive shaft looked fine, but when we test-fitted it in the gearbox, the brackets (for stability) didn't match. The holes were correct, but the bracket was not aligned correctly; there was a small gap. We had to tension the drive shaft so that the bracket would fit well, but this leads to the drive shaft not sitting straight out from the hole and thus not spinning very well, i.e., a risk of failure shortly after. Hmm. We need to think about a solution.
I went to Martin at Luntec and discussed the lightening process. He thought it looked really good and was already so small that it would only require more work to balance and also not make too much difference. So it was just a matter of going back with the flywheel to Dad, who will now mount it and the clutch disc, etc., and screw on the gearbox to the engine again. Martin at Luntec plans to make a study visit to the garage shortly to discuss when he should take over or if there is still more to do before we hand over the baton.
Soon.


























Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)
0
0
0
0