Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

På gång att sätta en Swift-motor i min Austin Mini 1000c från 1975. Från 35hk till 105 hk. Den ska också stylas om litegrann.
  • 105 Följare
  • 135 019 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 juni
mattew
20 maj · 324 Inlägg

Hoppas Hoppas!!!
mw

Cuefa Kungen av dagspendlande.
21 maj · 3 625 Inlägg

**håller tummarna!**

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
martinhejdesten
23 maj · 377 Inlägg

I helgen har jag fixat lite med de där stålrören som ska föras in i slangarna mellan förgasarna och insugsröret, men även tagit och kontrollmätt tändfördelarlock och högspänningskablarna.

Slangarna mäter drygt 100 mm och rörbitarna kapades tidigare till 70 mm eftersom slangarna ska träs på både förgasarmynning och insugsrör. Men då var ju risken att röret skulle ligga an metall mot metall och att flisor eventuellt skulle kunna lossna. Så nu har jag försäkrat mig om att detta inte sker genom att ha kapat stålröret 7-8 mm så att jag har god marginal. Finslipades och putsades. Trär i dem i slangarna imorrn.

Skaffade mig också ett kontrollverktyg för tändstift. Lampan lyser regelbundet när rotorn passerar stift 1, men den där gnistan är oregelbunden. Hmm. Vad nu då? Provmätte högspänningskablarna och de verkade vara OK. Läste i en generell Swift-manual att avståndet på tändstiftet skulle vara 1 mm vilket låter mycket. Googlade och hittade en GTi-specifik manual där det stor 0,7-0,8 mm. Jaha. Tog till ett bågfilsblad som är 0,7 mm och knackade till stiftet litegrann.

Provade tändningen igen, men likförbannat är gnistan oregelbunden, men testlampan är OK. Hade ju också tidigare mätt varje tändstift och de var OK. Testade även ett utav de gamla tändstiften. Nope, oregelbundet där med. Återstår ju bara en sak – att se över strömfördelaren. Aha, jag har ju 5 st på lager pga allt detta jagande ni vet. Den strömfördelare vi behövde satt ju på syrrans Swift i alla år. Och enligt Olof på ONM så är det den som gäller. Den kanske bara rentav ska finjusteras, dvs vrida på strömfördelaren något så att kontakten mot stiften ligger rätt och se ifall gnistan blir regelbunden. Testar imorrn!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-520d87f249b944a54e0600ea38b5787b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ed2cf57bf6cbda4cac25a6d351fd9b15.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6abb1a7b3085c5290d2f2d40b85580ff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c359be16b8f79fd2b4e991e95d93123f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-91dc392946d56c3038c454243ce6fe56.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fdb32949ee5e9a5152674fe1cfdab02d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f11f8ba11c33f7f9308cea6f4bd7017b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-35931974125986de727183b31cb4981f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d187e8dc39e5749cbae27b8515d0da41.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-14c169c4644cdd1b73279cf3d68ebb15.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (24 maj )

martinhejdesten
27 maj · 377 Inlägg

Jo, förgasarna... nääääää, de pallar jag inte skriva om nu, haha! För att få tillbaka orken och suget så gav jag mig på det sista på exteriören – skärmbreddarna, eller rättare sagt, skärmbreddaren. Det tar ju bedrövligt mycket tid nämligen. Igår måttade jag i tre timmar. Och idag har jag lagt fem timmar på att maskera, såga/skära och slipa i sju olika omgångar innan den satt som en smäck.

Jo, för ett par år sedan beställde jag ett set med Miglia wheel arches från UK. Jag fick, trumvirvel... två vänsterframskärmar och två högerframskärmar. Inget bak. Hmpf! Snöpligt. Men det visade sig att en hel del sätter den vänstra främre skärmbreddaren på höger bak också. Aha. Men framskärmarna har liksom en diagonal främre spetssig ände, som då vänds och blir bak. Hmm. Ser inte riktigt bra ut. Så jag beställde förstås ett set till men från en annan leverantör i UK som hade olika skärmbreddare runtom.

Men dessa "felaktiga" skärmbreddare använder jag nu som mallar, även kallat försökskaniner. Bättre att måtta en gång för mycket och kapa en millimeter för lite tills man fått önskat slutresultat. Därför har det tagit tid. Inledningsvis höll jag en regel mot fälgkanten och tog mått vinkelrätt in mot karossen/originalskärmen. Jag vill ju att skrämbreddarnas yttre kant ska vara parallella med fälgkanten. Jag har sett bedrövliga försök till inpassning på Instagram mm, där det inte är jämnt utrymme mellan däck och skärmbreddaren, eller att den är ihoptryckt och därmed inte rund, eller utdragen och därmed inte heller rund. Sen har jag sett en hel del hundkojor med Miglia-breddarna där hjulen sitter så långt in jämfört med skärmbreddarna att det räknas som ett skärmtak. Nåja, det handlar förstås om tycke och smak. Eller att man inte orkar lägga ner den tid det lär ta för att få det rätt.

Med detta i åtanke, och med önskat slutresultat i bakhuvudet (har en brittisk hundkoja som förebild), så vet jag att detta lär ta tid då ägaren hade skrivit om "timmars arbete" på sin blogg. Så hittills har det tagit mig åtta timmar för att få rätt på en bakskärm. Japp, du läste rätt. En styck. Mall dessutom, inte den riktiga skärmbreddaren, haha. Men, förhoppningsvis ska jag kunna spegelvända skärlinjen/måtten och göra en hyfsat liknande kopia för den vänstra skärmbreddaren där bak men på den sidan gör jag ingen mall utan kör på den riktiga direkt. Fast några millimeter tillgodo för säkerhets skull. Karva bort millimeter för millmeter tills man är nöjd.

Originalskärmen tejpades med tapettejp som har svagare klister. Därefter så satte jag mätpunkter med vanlig maskeringstejp var femte centimeter. Och jag får ursäkta att de flesta bilderna ser hyfsat likadana ut, men det får ni stå ut med, detta får bli en slags terapeutisk session för mig själv när jag äntligen är klar med allt, men även för att komma ihåg steg för steg sett till dessa skärmbreddare. Skärmbreddaren tejpades fast på hjulet för att se hur den slutligen ska linjera. Jag har ju både 7" och 8" breda fälgar (8" sitter på nu) så jag tänker mig att jag kan helgardera mig och få två stuk beroende på vilken fälg som används – i linje med skärmbreddarens kant, eller att den sticker ut en "liten" bit så som jag sett på förebildshundkojan.

Detta var igår. Idag däremot. 02.45 vaknade jag, hade svårt att somna om, försökte, räknade får, men det gick bara inte. Så 03.15 gick jag ut i garaget och fortsatte jobbet med... förgasarna. Jo, jag var bara tvungen att komma ett steg närmre slutet med dessa rackare. Stoppade i stålrören, måttade så att de satt på rätt ställe i respektive slang, krängde på en slangklämma så att röret inte ska kunna röra på sig inuti slangen. Och så pangade jag på förgasarkitet på insugsröret. Men en vakuumslang kom fel, lossa allt, av, fixa vakuumslangen, på med allt. Sen tog vakuumröret i något, aha, en slangklämma, av med vakuumröret, flytta slangklämman och på med vakuumröret. Så. Underbart. Fixade också så att jag fick dit två långa insugstrattar till. Magnifikt. Och så vände jag på luftfilterfästplattan så att den inte tog i vindrutetorkarmotorn. Nice.

Och några bilder på nyinförskaffade dollys så att jag kan flytta runt på denna "tunga" bil i garaget. Hur bra som helst. Kommer främst till användning när jag ska flytta på möbler inför studiofotografering.

Åter till skärmbreddarna. Efter att ha måttat, och dubbelkollat, så gav jag mig på första kapningen med bågfilsblad. Gick hur segt som helst trots 2 mm glasfiber, men det visade sig att jag sågade i skruvstädet också, moahahah! F*n, man är bra sömnig så tidigt på morgonen! Så jag bytte till vinkelslip och det hela gick mycket enklare och snabbare. Och utan att såga i skruvstädet. Förstås.

Kapade först av spetsen på skärmbreddaren då denna stack ut så pass mycket så att jag inte kunde hålla in skärmbreddaren mot karossen. Och först nu kunde jag hålla den på plats. Och mycket riktigt, vilket jag vetat länge, så är skärmbreddarens ytterradie så pass stor så att den tar i sömmen vid C-stolpen. Dvs centrum för hjulet och centrum för skärmbreddaren synkar inte. Därav många andra hundkojor som har olika avstånd mellan hjul och skärmbreddare. Men eftersom den ska kapas på bredden för att komma längre in så lär även ytterradien ändras eftersom skärmbreddaren har en ca 45-gradig vinkel i profil.

Sen var det hyfsat mycket, på, av, på, av, på, av etc och en del måttande och kapande däremellan för att slutligen hamna nära det önskade utseendet. Höll upp, stämde av, OK men kan kapa 2-3 mm utterligare sett till bredden på sina ställen. Det finns dessutom en vertikal kant (ca 25 mm) som är alldeles för markant. Denna kant bidrar förstås till stabilitet men den är för stor. Så den slipade jag först grovt med vinkelslipen och därefter finslipade jag med bandslip i miniformat.

Och nu är den klar. Mallen alltså.

Skärmbreddaren har förvisso en diagonal spets i bakkant, men denna finns ej på det andra setet av skärmbreddare jag skaffade mig. Så jag tog och visualiserade hur det blir med hjälp av Photoshop. Voila! Tänk om man kunde ha gjort allt i Photoshop och 3D-printat hela bilen. Hade varit klar på några timmar, inte år.

Till helgen blir det till att måla träfasad. Totalrenoverar en sommarstuga också ju. Jag menar, varför bara ha ett bilbygge igång när man har 24 timmar på dygnet? Eventuellt hittar jag och Andreas en kort stund där vi förhoppningsvis kan se till att gnistorna blir stora så att de kommer med i Guinness rekordbok.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ddf89dff23f8300ced7d684a07c11df1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4c1b573dee70553a910dcd1473cdb323.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-df0b05c58ce1b007a38223855d823fa7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a5251984a6c217d9f977203f012f31a2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-004102ecc77fc5af680ce35dc928d30e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-641a6230a625869e7b95bbc062d7c286.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bf2d07325786ab9191782a9f15aebdb6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-19f9113a410d7d82489bc022d47dfc3d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-76390c83bbca2a63d167a8dd77a32baa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c06f7ec5b40e863253c265154ee1bc44.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d131f55a63ac47a7d24caf9dff3e8bec.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-429812d49a317d7b572d7008e1bd3bd7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1d8005768cd62c5539a463ed533e6d0b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9e091d6bf12ae56be4d9e4e602c14858.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-12220e0c2a449bf326f50bd8ffc049c2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-650145792ad7455b76c2edac9cefa81a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a468be3c355b2d9c533da8da0afd80cd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3c4d31a319ae2c46d350c210b49b911e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d4d86c148cd6d4c1f7c5f3bcba4fbbc8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e548b9ad5d15a09157c3b8a7dcb1a0f0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-115cd365ffcefd31bf3397139060d5b0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-45496253f032da622686c0563e4e4f13.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a064f76b0aecbb2986f86b16b13e23db.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fc59f0b04127dc0f5701688953eb2770.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d9ef883cb7b12115e909dcb7231415a2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9b6c6017af22bb94748fb0cc24a58d92.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-25ddf2c7d0d5c37501e8688ae968803b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-00c65fde298af330122ccb7d1a5aa49d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-edb02d7eb015a24e94dffc9a0a09556c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a34b4591149a616dd36371ef6fe81842.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5f5a9ce0462ba3c9eb80766d7e9bf00d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5c5ba2e07617e0e67d1ec0c51ca76fc3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-def4c1b7b72589064015ac42ba9ed7c1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8f8963375169f791ce8e612e4a39f178.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cde2548e0616e06e8612c854a21b19f3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-551183e33ed39eb3a57556ebc2168760.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dad6ef8aead7bf7a195b10723898a0c6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9eddcdd6937a383404eac5ed8935c111.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-18332b7aad1758a6121c4210acde7630.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1414926a2a1ba36b21360a7715c4f084.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f88ad1b6a7b9eddcf419e45cb697630e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fa066af196d1a3503b6ddf5b22b37b5b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-831317387e752bb548713d17903d2849.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-050bb29d562954e8779e54b7e20a0ccf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8db394926b9b4790cf89ebf311f15d7a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9e6b1af385df67712a6874a76ce45be3.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (27 maj )

Cuefa Kungen av dagspendlande.
28 maj · 3 625 Inlägg

AAAAAAAAH vilket jobb...!
Men kommer bli grymt när breddarna sitter på plats!
De där förgasarna alltså... 🙈

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
martinhejdesten
4 juni · 377 Inlägg

Tiden går. Ibland snabbt. Ibland långsamt. Den 26 februari beställde jag tre grejor till hundkojan från Minisport i UK. Dörrpaneler, Dash bar och ett blinkersglas som blev felskickat senast. Men jag har inte fått grejorna ännu. Dash baren var Out of stock vid ordertillfället men skulle vara tillgänglig i mitten av april enligt kundservice. Blinkersglaset hade de hemma. Dörrpanelerna var de tvungna stt beställa men leverantören hade 10 veckors leveranstid. Hmm. Jag mailade dem och påpekade att de skulle lägga undan det de hade hemma, men döm av min förvåning att de tydligen plockar ihop ordern först när alla prylar är i lager. Men hallå, då kan man ju sitta och vänta på prylarna i månader om en pryl inte finns i lager och när den återigen är i lager så är det en annan pryl som plötsligt är slutsåld. Jag har mailat dem säkert femton vändor nu.

Jag hörde av mig till dem när det hade gått sju veckor (för två veckor sedan) och undrade ifall de hört något mer om dörrpanelerna. Japp, de hade kommit innan utsatt tid. Yes, perfekt! Men Dash baren är slutsåld. Huh? Den skulle ju vara i lager i mitten på april? En ny sändning är på väg in från leverantören men de vet inte OM denna Dash bar finns med då. Jösses. Jag kan inte vänta längre. Googlade snabbt och hittade en exakt likadan (Safety Devices) på Datch.fr. Fanns i lager! Jag mailade fransmännens kundservice för att verkligen säkerställa att de verkligen hade den hemma. "–Yes, in stock, ready to be shipped!" fick jag som svar. Oh yes! Mailade Minisport's kundservice och bad dem plocka bort Dash baren ur min order och skicka blinkersglaset med dörrpanelerna omedelbart. "OK, we will arrange for this to happen".

Dagen efter får jag mail från Datch.fr som säger att de haft fel gällande lagerhållningen i deras system. Deras Dash bar fanns inte i lager. Men. Va. F*n. Får vänta till mitten/slutet av juni. Jösses. Vilken soppa.

Nåja, fick ett mail från Minisport i förra veckan att ordern skickats med DPD och att den skulle anlända nu i måndags. Trevligt. Men i måndags fick jag ett mail om att sändningen hade returnerats till avsändaren. Huh? Why? Minisport visste inte själva varför och det var fler paket från dem som drabbats. De inväntar returen innan de skickar prylarna med ett annat logistikföretag. Mailade idag (fem dagar senare) och undrade vart min order tar vägen. Minisport har tydligen inte fått tillbaka prylarna. Suck. Sista gången jag beställer från Minisport.com.

På hemmaplan har jag däremot satt igång med inpassningen av den främre skärmbreddaren. Denna är bra mycket knivigare att få till då den främre delen viker in mot fronten, plus att framskärmen i plåt är mer böljande i formen jämfört med den rakare bakskärmen. Nåja, bara att ta tjuren vid hornen...

Först var jag tvungen att räta upp hjulen så att de stod parallellt så att jag kapar till skärmbreddarna i linje med fälgkanterna. På med det orangea snöret och vrida hjulen rätt. Sen var det bara att sätta igång med att tejpa, mäta, markera i olika omgångar och med fem centimeters mellanrum för att få en del mätpunkter att dra en hyfsad bågformad linje mellan, precis som jag gjorde med den bakre skärmbreddaren.

Farsan kapade ju hjulhuset en aning strax innan lackering för att slippa att däcket ligger an när man svänger och när bilen fjädrar. Men... det blir på håret att jag kan fästa skärmbreddarna i plåtskärmen, kapningen var nog lite väl tilltagen. Hmm.

Återkommer till skärmbreddarna strax. Andreas kom förbi för att se över tändningen. Jag har ju testat tändstiften samt fördelarlock och kablar. Får liksom inte rätt på grejorna. När tändningen slås på så blinkar testlampan till, men när jag sedan vrider nyckeln i nästa läge så händer ingenting. Startmotorn går, men varken tändstiftslampan blinkar eller några gnistor syns. Oh no. Andreas testade lite fler mätpunkter men allt verkar vara ovisst. En hel del "klia hårbotten"-moments just nu minsann.

Nåja, åter till skärmbreddaren – jag kapade den, höll upp den på plats, mätte, ritade, kapade lite till osv. Som sagt, det blir onödigt tajt gällande passform och infästningsmöjligheter när plåtskärmen helt plötsligt tar slut. Kan vara så att jag inte får till önskat stuk för att håltagningen i plåtskärmen har varit alltför generös. Och då ska jag kapa ytterligare 2 cm på bredden för att få samma stuk som på den bakre skärmbreddaren. Vet inte om det går. Men den där vertikala droppkanten längs med skärmbreddarens yttre kant halverades även här – markera, kapa och slipa.

Häng med nu... Just nu är avståndet mellan fälgkanten och skärmbreddarens droppkant jämnt i hela ”hjulhuset” (halvcirkeln), närmare bestämt 7,5 cm på den bakre men 7 cm på den främre skärmbreddaren. Jag kapar bort 1 cm av bredden imorrn och kollar hur det blir. Eftersom skärmbreddaren har en diagonal profil så blir höjdskillnaden något mindre, vilket borde få det hela till slutliga 7,5 cm. Ish, haha!

Tillbaka till Andreas. Någon dag senare hade han snackat med några riktiga original aka bilentusiaster på AD Bildelar och fått låna en tändspole. Och den lilla ”bananen” testade jag igår och den verkar vara OK. Den inlånade tändspolen är en Hitachi och ska nog lira bättre än den jag har från Bosch. Återstår att se. Testar imorrn. Vi har en idé om att det är något som spökar i tändsystemet (no shit!) – exakt vad vet vi inte. Så det blir uteslutningsmetoden.

En del bakslag dessvärre men glädjande nog är sommarvärmen och solen här för att stanna!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6fd623994388dc3d89658e37a7f8c38d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9965b4201f01ec685e95c20270e02bc9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5170789364ac748ccba597f0c99f8576.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e627b6583865cfe5d4b7e554bd277725.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ca80499c205d0088c37687e962ff2f9d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cea42dd14af39d6d4ff11012937dc760.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6a3569cd1daef4f01eac92f9325c47c0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d674d7a7bbca3deae03129103ea4b642.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-557a33a615fbf6b698a6ede123959b02.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e5c9150f00c49b81c968ae350d75b5f5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a3cb312deb48afbc6abe9ba662320f98.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-64369407e0a446fcf84e4717a450ef66.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-27bae7c5b1613c7e95fde9dc37c9f7a4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c2f15c2a0c7432df8a2b83316d6b4b46.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-045612f62559406022d60669bbd99366.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-258f8a27cf74593994fefe2e6e4d7433.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-73ce903639c06a1893d0eea15d00cee9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ffcc641b7537177cb32541bc86af47cb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-067795b00a6d48949f4aaaf080b65122.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-92656d6b8c9eb805962527075ade9526.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-743fa93f64438ceeeeeb4d1945f85dfe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-def984bee755d448bf78421ba9de6de4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-95e4b7d8f078a133b65e4cda96a25efc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-61e7c6a909094d857841ac898b77edd7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-47a094f2e8165aca9e53c61b947c6b3f.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (5 juni )

metic
6 juni · 66 Inlägg

martinhejdesten skrev:
Återkommer till skärmbreddarna strax. Andreas kom förbi för att se över tändningen. Jag har ju testat tändstiften samt fördelarlock och kablar. Får liksom inte rätt på grejorna. När tändningen slås på så blinkar testlampan till, men när jag sedan vrider nyckeln i nästa läge så händer ingenting. Startmotorn går, men varken tändstiftslampan blinkar eller några gnistor syns. Oh no. Andreas testade lite fler mätpunkter men allt verkar vara ovisst. En hel del "klia hårbotten"-moments just nu minsann.

En liten fundering bara, hur många jordpunkter har du ifrån topplocket till karossen och block till kaross?
Man ska minst ha en jordkabel/fläta ifrån båda punkterna och så stora som möjligt, är bara blocket jordat så fungerar startmotorn som den ska men topplockspackningen fungerar som en isolering mot tändstiften.


Mvh

Senast redigerat av metic (6 juni )

martinhejdesten
7 juni · 377 Inlägg

Metic, du är kanske något på spåren... jag kollar upp omgående! Andreas har letat vidare och hittat andra bra länkar med bra beskrivningar och bilder. Där fanns bl a en bild på fördelare som hade 4 flänsar, men i beskrivningen pratades det om 12 stycken varav 8 kapas bort. Olof på ONM var inne på det tidigare tills han såg min syrras fördelare som hade 4 st flänsar i originalutförande. Den var ju också Swift, men inte GTi.

Emellanåt kapar man lite på den främre skärmbreddaren. Och lite till. Och lite till. Vore ju dumt att kapa för mycket så att säga. Och den där britten som skrev om oändlighetsarbete gällande skärmbreddarna har ju rätt. Det tar tid. Jag har ju förvisso sett alla bilder som finns att se på nätet gällande dessa Miglia arches och plockat ut de bilder som har hundkojor med bästa stancen och placeringen av skärmbreddare. Och nu är det ju upp till bevis och finjustera de där rackarna så att det blir som man tänkt sig. Den främre spetsen ska linjera i blinkersens centrumlinje och så ska hela breddaren vara placerad så att det är lika mycket utrymme mellan däck och skärmbreddarkant. Inte lätt, därav extra mycket finlir. Men nu tror jag att jag är hyfsat nära. Jämför jag med original Miglia arches så har jag kapat 4 cm av bredden baktill och uppe på högsta punkten, men endast 2,5 cm framtill.

Och så listade jag ut en smart placering av Kill-switch då jag anar att den lilla rackaren till bil småtjuvar el. Bättre att vara säker på sin sak. Monterade den i bagageutrymmet genom att kapa lite i de filtbeklädda inklädningsplattorna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-611db334f665b2a416c59a57972f4cc2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-32f4f6474252980bdeee37afbf9faf87.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fc5755b651d90abae30dfb7bd4df963a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5f9831b56950807a4b9ced42d17198a6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3ade25c6fa99b839626b7a0f4e1a633f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bd1482c6c3ef8768fc24145cd69a5cd6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b22afc9149cacb65d136967f8e7c360b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1f346cd0c75942b0fc9ec89c345e4deb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9f9572a76160dfeb8e3eaad0403f8ebc.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (fredag 00:34)

eastmotorsport -sommar ska de va....
7 juni · 4 403 Inlägg

Hur sätter du fast breddarna sedan?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
martinhejdesten
7 juni · 377 Inlägg

eastmotorsport skrev:
Hur sätter du fast breddarna sedan?

Ooops, visst fan... hehe. I kitet ingick det små vinkeljärn. Skruvar ena änden i plåtskärmen och andra änden i skärmbreddaren. Har sett folk som limmat skärmbreddaren på ena änden av vinkeljärnet för att slippa synliga infästningar men eftersom jag har flipfront och därmed färre infästningspunkter i plåtskärmen så lär det bli till att skruva i skärmbreddaren för att underlätta demontering/montering av flipfronten, och för stabilitetens skull.

Senast redigerat av martinhejdesten (7 juni )

eastmotorsport -sommar ska de va....
8 juni · 4 403 Inlägg

Okey. Det finns ju en hel del fina skruvar med med mutter i aluminium, eloxerade i olika färger. Finns ofta på kartingfirmor som ex Radne motor.  Snyggt med bricka och försänkt kullrig skruvskalle. Har själv denna typ på mc / moppebyggen men även på fronten på Z3an.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
martinhejdesten
lördag 00:21 · 377 Inlägg

Såja, tror minsann att skärmbreddarna är klara. På den högra sidan. Kör nog copy paste på de vänstra sett till slutliga mått men kapar varsamt i omgångar trots allt då karossen kanske är lite annorlunda på de olika sidorna. Hur som helst, har hållt upp den främre skärmbreddaren på plats och ser att den övre delen linjerar med strålkastarens centrumlinje och att den främre spetsen linjerar med blinkersen. Så jag justerade den tidigare positionen i Photoshop till det slutliga resultatet.

Och så är Kill-switchen färdigkopplad och hela koffertväggen monterad på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2aff8af89940bfe4d33bbd0d689973ff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0c1df947660a499d015763d8d3020da4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d652c5979de4536f9ad62df9d2c953ff.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang